Annons

20D "Vackert" oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Wilhelm VP skrev:
Synd att Canon läser inte sådana forum, det känns som om de finns någonstans på månen och har ingen blekaste aning om vad är de flesta fotografer är ute efter.

De gör de. Jag träffade en kille med titeln "DSLR analysist" från Canon Europa i London som ägnade mycket tid åt att läsa forum....:)

Han berättade också att optikavdelningen i Japan har svårt att bestämma vilka nya objektiv de ska satsa på. Men han var mycket intresserad när jag föreslog lite nya objektiv...
 
froderberg skrev:
Han berättade också att optikavdelningen i Japan har svårt att bestämma vilka nya objektiv de ska satsa på. Men han var mycket intresserad när jag föreslog lite nya objektiv...

Och.... vilka föreslog du då?
Synd att det inte fins ett sådant möjlighet (att uttrycka sina synpunkter o önskemåli den fråga - att ngn kommer att lysna på det) i Sverige. Svenska marknad är inte så intressant för Canon som t ex USA eller Tyskland pga antal invånare...
 
Wilhelm VP skrev:
Och.... vilka föreslog du då?

Jag föreslog L-objektiv som inte var så ljusstarka utan bara med högsta kvalitet för att dels passa 1Ds-fotografer som behöver högsta möjliga skärpaa och dels amatörer- och proffs som vill ha kompakta L-gluggar till rimliga pengar.

Rent konkret så innebär det L-objektiv som 17/2,8, 24/2, 28/2, 35/2, 50/1,2, 24-85/4 osv.

Eftersom han jobbade för Canon Europa så ska han lyssna på svenska kunder. Nu tror jag iofs inte att svenska kunder skiljer sig så mycket från andra västerländska när det gäller optik.
 
Wilhelm VP skrev:
Jag följt upp diskussionen på Dpreviews forum och det är väldigt många som hade haft otur med "mondagsex" i så fall:
>klipp

och det finns en del som är nöjda med sina 17-85:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10834805

När 20D kom för några månader sedan var dpreview-forumet ( och även här) fullt med negativa saker om både det ena och andra.
Man skulle kunna tro att varenda en av de sålda kamrorna var måndagsex...men det brukar lugna ner sig efter ett tag...
 
Ingen snack om saken 17-85 är trevligt objektiv. IS är fantastisk!
Det som jag är missnöjd är detaljåtergivning och skärpan.
Det som folk gnäller på på Dpreview.com Kromatisk Abberation (CA) - är inga problem om man använder motljusskydd!

T ex bild som jag tog med handhållen kamera med ISO 100, F4, Slutartid 1/6 sec, brännvidd 17mm jag skulle aldrig få med ett annat objektiv:
 

Bilagor

  • tc.jpg
    tc.jpg
    46.7 KB · Visningar: 253
froderberg skrev:
Jag föreslog L-objektiv som inte var så ljusstarka utan bara med högsta kvalitet för att dels passa 1Ds-fotografer som behöver högsta möjliga skärpaa och dels amatörer- och proffs som vill ha kompakta L-gluggar till rimliga pengar.

Rent konkret så innebär det L-objektiv som 17/2,8, 24/2, 28/2, 35/2, 50/1,2, 24-85/4 osv.

Eftersom han jobbade för Canon Europa så ska han lyssna på svenska kunder. Nu tror jag iofs inte att svenska kunder skiljer sig så mycket från andra västerländska när det gäller optik.
Mycket bra. Välkorrigerade, skarpa objektiv utan extrem ljusstyrka, som det ofta handlar om i L-sammanhang. Gärna också IS på 400/5.6. Märkligt att Canon inte har ett fast 17 - bra förslag. 100-300/4 L IS (à la Sigma) med intern zoomning. Optik med L-kvalitet även i EF-S-serien.

Hur når man mannen ifråga med synpunkter?
 
niklasl skrev:
Så är det nästan alltid när man läser vox populi. Svårt att bilda sig en vettig uppfattning utifrån det - samma produkt kan både höjas till skyarna eller sänkas under spott och spe.

Visst är det så och det skrev jag också i ett tidigare inlägg.
Det var menat som ett exempel på hur spridda uppfattningarna kan vara. Betyg 1 till 5...

Internet kan vara en bra källa till kunskap men man ska inte tro på allt man läser.
Det svåra är att veta VEM och/eller VAD man ska tro på ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.