Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nja.. det däör hjälper inte mot windows inbyggda överföringstjofräs.. Den är bara konfigurerad för hantering av jpg-filer. Med kortläsare och utforskaren funkar det som sagt, utan att välja " visa dolda filer", eftersom raw-filerna inte är dolda filer.
Aha, jag hade missförstått att bilderna inte syntes via utforskaren.

I vilket fall rekommenderar jag mina inställningar :D

Jag läste digitalfoto för allas test om 20D! Nivarande så kan man bara öppna RAW filerna och konvertera dem med Digital Photo Professional eller Viewer Utility.

Mvh Markus Asp
För närvarande så är det en mängd program som klarar RAW-filerna från 20D.
Här är iaf ett gäng.

Adobe Camera RAW
Capture One DSLR PRO 3.6
Canons EOS Viewer
Canons Digital Photo Professional
RawShooter Essentials 2005
BreezeBrowser

RAW kontra JPG

Hej!

Jag kan ju välja RAW+JPG i kameran, 20D, eller bara RAW och sedan i DPP eller Viewer Utility spara RAW i JPGformat. Blir det samma JPG-resultat
och JPG-kvalitet?

Vilken metod är att föredra?
/ed

Ja, alltså, egentligen spelar det ingen roll. Eftersom du kan välja jpg-storlek i kameran. Likaväl kan du konvertera RAW-filen till en jpg. Själv föredrar jag att kameran skapar en jpg-kopia, eftersom det underlättar arbetsflödet. Man ser ju direkt vilka bilder som är misslyckade och då är det bara att kasta RAW-filen. Om du enbart kör RAW, så måste du in i programmet, konvertera dina RAW-filer (det tar en stund,ja).

Själv kör jag RAW+JPG s vilket underlättar grymt mycket när man skall sortera bland dagens bildskörd på 1300 bilder ;)

Kanske skulle svara på din fråga oxå ;)

Från RAW-filen så kan du ju välja vilken färgrymd/witbalans/exponering och storlek du vill ha på JPG-filen. Kameran skapar en kopia av bilden, baserat på kamerans inställningar. Således så kan det bli sämre kvalite med kamerans JPG. Men som sagt. Det är lättare att ha en färdig JPG istället för att konvertera fram den.

jälv föredrar jag att kameran skapar en jpg-kopia, eftersom det underlättar arbetsflödet. Man ser ju direkt vilka bilder som är misslyckade och då är det bara att kasta RAW-filen.
Finns det inte en plugin till Windows Explorer som gör att den kan visa miniatyrer av RAW-filerna?

När jag väljer "Show thumbnails" så visas mina RAW-filer precis som JPEG, TIFF och PNG. Jag har iof en Nikon-kamera med NEF-filer.

andewid skrev:
Finns det inte en plugin till Windows Explorer som gör att den kan visa miniatyrer av RAW-filerna?

Jo, det finns det. Tanka ner en gratisversion av DPMagic här!

Glöm inte att högerklicka i bildmappen och välj: Visa miniatyrer.

Fungerar med de flesta RAW-format. Detta gör att man inte behöver belasta kameran med JPG-filer för att kunna se dom direkt i sina Windowsmappar.

/Håkan

hur mycket lagringsmedia behövs?

Hur stora minneskort har ni när ni fotograferar med raw? Själv har jag köpt en 1GB-kort men inser att det kanske inte räcker så långt när man ska hålla på med RAW. En RAW+ en JPG lär väl ta en 20MB per bild i utrymme?

...pga. möjligheten med DPmagic, som jag skrev om i mitt förra inlägg, tar jag numera i stort sett bara RAW-bilder. Någon enstaka gång tar jag bara JPG, men aldrig RAW och JPG samtidigt - tar bara massa onödig plats på minneskortet...

/Håkan

andewid skrev:

När jag väljer "Show thumbnails" så visas mina RAW-filer precis som JPEG, TIFF och PNG. Jag har iof en Nikon-kamera med NEF-filer.

Jo.. men en tumnagel hjälper sällan till att kontrollera att skärpan hamnat rätt.

Re: hur mycket lagringsmedia behövs?

elingseva skrev:
Hur stora minneskort har ni när ni fotograferar med raw? Själv har jag köpt en 1GB-kort men inser att det kanske inte räcker så långt när man ska hålla på med RAW. En RAW+ en JPG lär väl ta en 20MB per bild i utrymme?

Nejdå..
En RAW tar mellan 6-9MB, beroende på bildinnehåll. En typisk JPG s är runt 500kb. På ett 1GB kort får man således in ca 110 RAW+JPG s.

Jag kör med 1 st 4GB CF-kort och ett 1GB SD-kort i min kamera (1D MKII)

EOS Viewer

När jag köpte min 20D så följde ett program med som hette EOS Viewer. Där kan man ju se småbilder på rawfilerna samt konvertera. För mig har det fungerat men det kanske är något som jag missar???

Bozi skrev:
Jag har tidigare inte fotograferat med RAW-formatet utan har nu testat ett par gånger med RAW + JPG (large).
Lär dig använda två program Canon Zoombrowser 5.0 (se till att uppgradera om du bara har 4.2)
och Rawshooter 1.1.2 som än så länge är gratis.

I ZB får du upp dina RAW-bilder när du DIREKT tankar hem dom till den. Längst upp till vänster på sidan står "View Image" tryck på den knappen nu kan du titta på dina RAW-bilder en och en eller upptill 4 och 4. Tryck på "Syncronize" När du gjort det kommer alla bilderna du valt att zooma synkront. Det här är rätta stället att grovsortera dina bilder.

När du är klar i ZB öppnar du Rawshootern och då kommer ALLA bilderna upp i den. Rawshootern har ett fenomenalt arbetsflöde som börjar med editering av enstaka bild eller grupp av bilder. Den är oerhört mycket bättre än CS att jobba i. Det finns ett otal finesser som man undan för undan lär sig bl.a. grafisk justering av pixelklipp i högdagrar och skuggor. Läs manualen noga, du kommer att få den ena positiva överraskningen efter den andra. När du editerat en bild eller en grupp bilder trycker du på BATCH och nu köas bilderna för konverteringen till tiff16 eller jpg8 i bakgrunden.

Här är länken till Pixmantec:

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.html

Glöm inte ta hem och läsa manualen!

Gör du så här blir RAW helt plötsligt så lättjobbat att du säkert liksom jag kommer att bestämma dig för att ALLTID jobba i RAW
Lycka till

Re: Re: 20D och RAW-filer

Christer1 skrev:
Lär dig använda två program Canon Zoombrowser 5.0 (se till att uppgradera om du bara har 4.2)
ZoomBrowser följer varken med 20D eller kan visa dess raw-filer.

Som redan tidigare nämnts i tråden heter programmet för 20D med likartad funktionalitet EOS Viewer Utility. Det kan man använda för att tanka ner bilderna till datorn och göra grovsorteringen.

Ok Pelle, jag tog det för givet eftersom alla andra Canonmodeller kan använda ZB.
Men Rawshootern går i alla fall att använda och den är toppen.

Lite eftertanke

Nog är det väl lite konstigt att 8 MB Canon Raw inte kan visas i ZB när 300D´s 6,5 MB RAW går att visa hur bra som helst. Har du provat? Jag såg att du också har en gammal Canonkamera. Den programskivan kan du installera från. Men sedan måste du uppgradera till 5.0 Den finns att hämta på supporten.
Det går inte att gå direkt på 5.0. Programmet måste känna att en gammal version är installerad.

Egentligen kan man ju hoppa över Canonsteget och gå direkt på Rawshootern men då skapas inte automatiskt en datummapp med dagens innehåll och det är ju inte så kul att behöva göra sånt för hand när det kan ske automatiskt.

Digitalt bildflöde

Canons "Digital Photo Professional" är OK för att redigera RAW-bilder men har några brister. Man skulle vilja ha lite större översiktbilder för att kunna se skärpan, sedan måste man iof ändå ofta in i PS för tex beskärningar och små roteringar.

Kruxet med detta är att RAW-bilds ändringar i DPP inte syns i PS CS när man tar in bilden där, man måste göra om "RAW-bildframkallningen". Samma sak verkar gälla omvänd ordning. Är det en inställningsfråga eller hur kommer man runt detta problem?

DPP är ju inte bra men bättre än PS på att snappt gå igenom och jämföra bilder med varandra. Ofta har jag 3-4 liknande bilder men är bara intresserad av att behålla 1-2, då är det viktigt att snabbt kunna titta på dem efter varandra. Går inte så bra i PS. JPEG bilder går ju mycket bra att granska i Explorern i Windows, tänk om denna kunde ha RAW-stöd.

Re: Lite eftertanke

Christer1 skrev:
Nog är det väl lite konstigt att 8 MB Canon Raw inte kan visas i ZB när 300D´s 6,5 MB RAW går att visa hur bra som helst. Har du provat?
Ja jag har provat med 5.0 och Raw-filerna från 20D syns inte. Har nog inte med storleken på filerna att göra utan mer sannolikt hur man velat positionera respektive modell.

Canons utbud av olika program för digitalkamerorna är förvirrande och någon mer insatt får gärna reda ut varför de har så många olika program men 20D-ägare har alltså varken nytta av (för Raw) eller tillgång till ZoomBrowser.
Egentligen kan man ju hoppa över Canonsteget och gå direkt på Rawshootern men då skapas inte automatiskt en datummapp med dagens innehåll och det är ju inte så kul att behöva göra sånt för hand när det kan ske automatiskt.
EOS Viewer Utility är inte lika automatiserad, eller åtminstone har inte jag lyckats få den att starta automatiskt och göra nedladdningar på samma sätt som ZB. Jag skapar själv mappar och drar filerna manuellt från kameran till mappen i EOS Viewer Utility för grovsorteringen. Digital Photo Professional följer också med kameran och den tycker jag sedan verkar bättre till Raw-hanteringen men då har jag inte än haft tid och ork att sätta mig in i Rawshooter och alla andra alternativ från andra leverantörer.

Vet någon varför RAW bilderna blir helt mörka när de visas på skärmen. Till skillnad från Jpeg och hjälpratten.

Re: Digitalt bildflöde

björneld skrev:
Kruxet med detta är att RAW-bilds ändringar i DPP inte syns i PS CS när man tar in bilden där, man måste göra om "RAW-bildframkallningen". Samma sak verkar gälla omvänd ordning. Är det en inställningsfråga eller hur kommer man runt detta problem?
RAW-bilden är ditt "digitala negativ" och det ändras ALDRIG vilket RAW-program du än använder.
Så kör du igång en annan RAW-editor så får du börja från början igen där.

Synd att ni 20D-ägare inte kan använda Canons Zoombrowser 5.0, den är helt perfekt att göra RAW-grovsorteringen i precis så som du nämner. Jag har 300D och med den funkar det helt jättefint och snabbt.
Fotar nämligen fotboll då och då och kommer hem med en 90-100 RAW-bilder som många är serietagna och då måste man snabbt kunna få ner volymen. Serien är oftast på 4 bilder och då är det perfekt att titta på alla 4 på en gång och SYNKRONT kunna zooma och panorera i dom.
Men Rawshootern är också bra, där bläddrar du sekundsnabbt genom bilderna och zoomar och panorerar snabbt i varje bild. Där kan du också direkt klassa varje bild 1, 2, 3 eller Delete och sedan välja vilken serie av bilder du vill batcha vidare.
Prova den, jag garanterar att du blir nöjd och än så länge är den gratis i version 1.1.2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar