Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Finns det någon inställning som gör att autofokus ställs in först när man trycker ner avtryckaren helt? Det skulle vara bra vid närbildsfotografering utan stativ så att man inte hinner röra kameran så mycket mellan fokusering och exponering. När skärpedjupet är kort behövs det ju inte några stora rörelser för att skärpan ska hamna fel.
 
AI Servo i så fall, då ställer kameran fokus hela tiden.. Fast då är man beroende av att fokuspunkten är precis där man vill ha skärpan... stativ är ju ett måste vid macro..tycker man det är bökigt så har man fel stativ helt enkelt

/Jeppe - stativfetichist ;)
 
Tack för svaret! Kan du eller någon annan rekommendera något stativ som går bra att fota blommor på marken med? Jag har ett 60mm makrojektiv så jag måste vara rätt nära.

/Stene
 
Manfrottos 055 Pro är ganska populärt. På det kan man lägga mittstolpen vertikalt och därmed få ut kameran från stativet. Fotograferar man mestadels macro kanske man skall titta på ett dedikerat macrostativ som t.ex. Stabil Makro
Sedan finns det speciella makroslädar om man är petig med utsnittet
 
Jag kan verkligen rekommendera ett stativ om du ska ta makrobilder med ett 60 mm objektiv. Svajar du till det minsta med kroppen så kommer dina bilder att bli oskarp pga det korta skärpedjupet.

Hälsningar

Robert
 
Vid 1:1 är skärpedjupet precis lika kort med ett 60mm macro som med ett 150mm macro (samma bländare)..Däremot får man ett annorlunda perspektiv.
 
Hellre one shot

Tycker att det funkar bättre att använda one shot AF. Jag trycker ner avtryckaren helt då objektet närmar sig fokus i sökaren - sedan avlossas exponeringen nästan momentant då fokus inställer sig. Klart mycket säkrare än servoläget!
 
tillägg

Spindelhuvudet med alla ögon är fotade på detta sätt med sigma 150 makro på frihand häromdan.
 

Bilagor

  • spindelogon.jpg
    spindelogon.jpg
    49.5 KB · Visningar: 295
Vid makrofotografering använder jag aldrig autofokus, det är betydligt enklare att fokusera manuellt, med ett stabilt stativ förstås.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.