Annons

20D i Malaysia

Produkter
(logga in för att koppla)

tretjak2

Aktiv medlem
Hej.
Kollade paa 20D here i Kuala Lumpur, Malaysia.
Priserna jag fatt er 5650 RMT = 9450 SEK. Billigt! Men det er vel lite riskabelt kanske med tanke paa garantierna...
 
Då ligger den på ca samma pris som i USA där den kostar $1499 typ... Men är det inte lätt att bli "lurad" i Asien, typ att det är refurbished eller 2:a hands sorteringar osv. vet man att det är helt nytt?

/Magnus
 
Magnuz skrev:
Men är det inte lätt att bli "lurad" i Asien, typ att det är refurbished eller 2:a hands sorteringar osv. vet man att det är helt nytt?

/Magnus

Knappast Kuala Lumpur (eller Singapore) vad det verkar. Plöjt igenom forumet på photomalaysia.com och inte hittat någon info om det. Handlar man i samma butiker som de lokala själva är det säkert grönt. Dessutom ska man ju få med garantisedel från Canon och skulle kunna kolla upp med dem om man är osäker. Möjligen att de försöker lura på en ett "grey set", dvs utan internationell garanti, till samma pris som med internationell. Fast kameror har väl bara nationell i vilket fall, eller ...?
 
Digitalkameror är knappast billigare i varken Malaysia eller Singapore just nu eftersom dollarn är svag och det verkar vara ungefär samma pris i Sverige. Kan vara något billigare, men definitivt dyrare i Malaysia än Singapore.
Jag vet inte om objektiv är speciellt billigt, men jag köpte ett nytt 50 mm 1.8 i Singapore för ett par dagar sedan, betalade 650 kronor.

Billigt i asien är dock videokameror, ibland upp till halva priset. Vet dock inte varför.
 
ThomasRaden skrev:
Digitalkameror är knappast billigare i varken Malaysia eller Singapore just nu eftersom dollarn är svag och det verkar vara ungefär samma pris i Sverige. Kan vara något billigare, men definitivt dyrare i Malaysia än Singapore.
Jag vet inte om objektiv är speciellt billigt, men jag köpte ett nytt 50 mm 1.8 i Singapore för ett par dagar sedan, betalade 650 kronor.

?????????

Ditt eget nyköpta objektiv är ju 40% billigare än i Sverige. Ovan nämnda 20D 35%. Är de procentsatser jag funnit rätt över efter att ha sökt runt på nätet. Malaysiska valutan RM är fixad gentemot dollarn till 3,80 och har alltså följt med i raset.


Prisexempel Kuala Lumpur: Canon 17-40L: RM 2300-2400 RM x 1.77 (dagens kurs)= ca 4100-4200 kr. Canon 70-300 DO IS: RM 4300 x 1.77 = 7600 kr. De priserna har jag fått från forumet på www.photomalaysia.com. Har också jämfört begagnatmarknaden i Kuala Lumpur resp. Singapore. Den sistnämnda är mycket mer omfattande, men också något dyrare.
 
Betänk dock att Canon har olika garanti för olika världsdelar. Optiken är internationell men digitalkamerorna är världsdelsberoende. Köper du från USA så behöver du separat avtal med någon t.ex MACK om du ska kunna få garantiservice i sverige, trots USA garanti och att det inte är "grey market".

Och en del av dom extra procenten kommer från momsen, vilken du enligt lag ska betala även om du åker och hämtar grejerna själv även om det i praktiken inte blir så.
 
Lämpligen kan det vara bra att kolla med Canon hur det faktiskt ligger till med garantivillkoren och den gråmarknaden. Det kan vara riktigt surt att komma hem med något som måste skickas ner till Sydostasien för att få ut garantin.

Sedan så kan det nog vara lämpligt att kolla upp det man köper. När jag var ner i KL i somras så hittade jag ett ställe som faktiskt hade riktigt bra priser (10D, 1DmkII). Dock fick jag en stark känsla att det inte var äkta vara när man sedan började pilla på den. Men ska du handla elektronik nere i KL så ta dig upp till "Low Yat Plaza" Mig veterligen så är det Malaysias största elektronik varuhus med ett otal butiker som bara säljer kameror (och andra som bara säljer tillbehör). Där om någonstans lär man kunna pressa priserna och där med se om det blir billigare än emot Sverige
 
5000 att repa foer

20D er alltsaa cirka 5000 SEK billigare aen i Sverige. Daa har man 5000 SEK att reparera kameran foer om den inte skulle haalla hela foersta aaret. Blir nog en 20d i Kuala Lumpur innan jag drar hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.