Annons

20D, firmware uppgradering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnuz skrev:
...den skalan är mer en indikation på var i installationen man är och inte en "tids-skala"...
Nej att det inte är en tidsskala i denna hårdvara heller framgår tydligt långt tidigare än 94% då den inte uppdateras kontinuerligt utan ryckigt och även vid vissa andra siffror stannar upp längre.

Det är likafullt intressant och en indikation på att just vid 94% händer någonting speciellt eftersom den alltid tar lång tid på sig, eller i värsta fall hänger sig där.
 
Packade upp filen direkt till mitt 2gb Sandisk Extreme III minneskort via minneskortsläsare.

Tog av optiken.

Körde "update"

Gick finfint! Tog cirka 3-4 sekunder extra vid 94% så då svettades jag!

Tog ur batteriet. Satte på optik. In med batteri. Startade. v2.0.0 fungerar finfint. 100% på första försöket.

Mvh Lazze
 
Alltså så finns det i nuläget inegn gemesam nämnare...inte mer än att det hänger sig för vissa vid 94%...

Finns inget som säger att det är ett speciellt minneskort eller storlek...

Förmodligen känslig slutfas...

Har ingen erfarenhet att flasha vid tidigare firmware då min levererades med 1.10...någon som uppgraderat tidigare och haft liknande problem?
 
BeachMagnus skrev:
Jag hade optik på, 1gb ultra II kort och tog aldrig ur batteriet. Fungerade prima från start till mål på 40 sek.
Utan optik tar bara själva inladdningen (termometern 0-100%) mellan 2 min. 2 sek. och upp till 2 min. 15 sek. mätt vid sex olika tillfällen på två olika kort. Med tanke på att jag inbillade mig att den tidsmässiga flaskhalsen var det fysiska skrivandet av firmware in i minnet så är det häpnadsväckande att med objektiv på går hela processen på under en tredjedel av de tider jag upplevde.

Efter version 1.0.4 så gick Canon ut med officiella ursäkter eftersom ett fel i uppdateringsrutinen hade låst ett antal kameror när de uppdaterats med objektiv på. Du är en mycket modig person Magnus ;)
 
Kakelgasten skrev:
Alltså så finns det i nuläget inegn gemesam nämnare...inte mer än att det hänger sig för vissa vid 94%...
Jo det finns definitivt en gemensam nämnare - det är bara på Ultra II-kort hängningar har rapporterats här än så länge. Det är självklart inget bevis för att det inte kan hända på andra kort, i själva verket tror jag snarare att om det är kortrelaterat så gäller det alla snabba kort, men man kan heller ännu inte utesluta att korten är inblandade.
 
P.R. skrev:
Jo det finns definitivt en gemensam nämnare - det är bara på Ultra II-kort hängningar har rapporterats här än så länge. Det är självklart inget bevis för att det inte kan hända på andra kort, i själva verket tror jag snarare att om det är kortrelaterat så gäller det alla snabba kort, men man kan heller ännu inte utesluta att korten är inblandade.

Kanske kan bero på att ganska många som har 20D använder sig av Ultra II?...svårt att uppskatta i %, men det bör vara ganska många...eller?
 
Kakelgasten skrev:
Kanske kan bero på att ganska många som har 20D använder sig av Ultra II?
Ja den saken nämnde jag ju redan för ganska många inlägg sedan men det är fortfarande inte uteslutet att korten påverkar.
 
Jag har provat (exakt enligt instruktion, och packat upp till HD innan jag överfört FIR till CF) på dessa kort:

- Sandisk 512mb, funkade INTE
- Sandisk 512mb Ultra II, funkade INTE
- Kingstin 256mb, funkade

Vilka slutsatser kan man då dra av detta?
Jag lämnar det till var och en......
 
Kakelgasten skrev:
Med andra kort än Ultra II...Sandisk..?...letade, men hittade inte var du skrivet det...
Ja ett annat kort än Ultra II (det är säkert fyra gånger långsammare). Försök igen, visa nu att du klarar av att läsa andras inlägg också.
 
stebo skrev:
Jag har provat (exakt enligt instruktion, och packat upp till HD innan jag överfört FIR till CF) på dessa kort:

- Sandisk 512mb, funkade INTE
- Sandisk 512mb Ultra II, funkade INTE
- Kingstin 256mb, funkade
Vilka var dina symptom när det strulade? Hade du också 94%-hängningar eller var det redan tidigare det spårade ur?
 
- Kingstin 256mb, funkade

Ett(1) test bara?...eller flera?...kan ha varit tur första gången...

O.B.S...Det är en undran...inte ett påhopp som vissa tycka tro HELA tiden......!!!!
 
P.R. skrev:
Vilka var dina symptom när det strulade? Hade du också 94%-hängningar eller var det redan tidigare det spårade ur?

Det som händer när det går "fel" är:
Kameran "hänger" i läget "CF card containing firmware is required to update". Har får man ett nervöst sammanbrott eftersom man inte vill stänga av kameran i detta läge. Det enda som hjälper är att plocka ur batteriet ur kameran, då startar den upp igen som inget har hänt (dock har filen försvunnit från CFkortet).
 
--------------------------------------------------------------------------------
Pelle Rindar (P.R.) skrev:
Vilka var dina symptom när det strulade? Hade du också 94%-hängningar eller var det redan tidigare det spårade ur?
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Det som händer när det går "fel" är:
Kameran "hänger" i läget "CF card containing firmware is required to update". Har får man ett nervöst sammanbrott eftersom man inte vill stänga av kameran i detta läge. Det enda som hjälper är att plocka ur batteriet ur kameran, då startar den upp igen som inget har hänt (dock har filen försvunnit från CFkortet).
--------------------------------------------------------------------------------


Fler som inte kommer ihåg vad andra skriver tydligen???
 
Kakelgasten skrev:
- Kingstin 256mb, funkade

Ett(1) test bara?...eller flera?...kan ha varit tur första gången...

O.B.S...Det är en undran...inte ett påhopp som vissa tycka tro HELA tiden......!!!!

Jag provade två gånger med kingston minnet, båda gångerna fungerade det klockrent. Med tanke på att jag försökt MASSOR av gånger med SanDisk minnena utan att lyckats, så kände jag mig nöjd efter dessa 2 ggr.
 
stebo skrev:
Jag provade två gånger med kingston minnet, båda gångerna fungerade det klockrent. Med tanke på att jag försökt MASSOR av gånger med SanDisk minnena utan att lyckats, så kände jag mig nöjd efter dessa 2 ggr.

Ok...det var ett tydligt svar...jag hade oxå nöjt mig med dessa 2 försök...
 
Kakelgasten skrev:
Fler som inte kommer ihåg vad andra skriver tydligen???
Ja det hade jag missat. För att nu återigen försöka lyfta diskussionen över sandlådenivå (ett förfall jag tyvärr själv varit medskyldig till) så berättar jag nu igen att jag testat:

Canon 32 MB FC-32M (tillverkat av SanDisk men definitivt inga likheter med Ultra II) och ett SanDisk 2 GB Ultra II.

Canon-kortet har jag kört fyra gånger - samtliga lyckade. Ultra II har jag kört fem gånger och en av dem fått 94%-hängning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.