Alltså jag fattar inte. Det finns en bra tydlig instruktion på nätet som talar om hur man gör, ändå så följer folk inte den. Sen klagar de på att det inte funkar. Kan man inte läsa en enkel instruktion ska man nog inte försöka sig på att göra en firmware uppgradering.
1. Formatera kortet i kameran.
2. Lägg ner firmware på kortet via en kortläsare på datorn. Rakt på i roten.
3. Ta av ev. optik från kameran.
4. Ha ett fulladdat batteri
5. Gå till menyval firmware, tryck ok.
6. Välj ja.
7. RÖR INGA KNAPPAR
8. Vänta.
9. När meddelande klart dyker upp, ta ur batteriet i några sekunder.
10. sätt i batteriet slå på kameran.
-----------------------------------------
Man börjar ju undra vem Canon har på Q&A för firmware just nu. Tycker att de borde kicka den människan och anställa någon ny. Det har varit problem med flera firmwares för just 20D. Jag menar, så svårt är det inte att sätta upp ett testlabb, speciellt inte för någon i Canons storlek.
-----------------------------------------
Uppdateringen hängde sig på 94% (minst 15 minuter). Efter att ha tagit ut batteriet och slagit på kameran igen så började den om och frågade om jag ville uppdatera 2.0.0>2.0.0. Andra gången fungerade det till 100% - Phuuu!
Lyckligtvis verkar Canon gjort en ganska robust rutin för uppdateringen men passa er för att göra det med Sandisk Ultra II (jag fick en halv hjärtattack på kuppen). Mitt är på 2GB.
Precis som Pelle skrev så verkar det där vara ett problem med firmwaren och inte ha med kortet att göra. Och ja, Så som vissa misshandlat sina kameror så är det bra att Canon har gjort den rutinen som de har för firmware-uppdateringen. Det verkar som att det som krävs för att paja kameran är att Canon har gjort ett fel i firmwaren själva.
Det är ju avhängigt av hur det fungerar på PC-n. Många datorer går dessutom att uppdatera i blindo om en firmware-flash skulle gå åt pipan. Men det kräver att man vet vad man gör.