Annons

20D, firmware uppgradering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Kakelgasten skrev:
Verkar inte som om filen har funnits där alls eftersom du får ett sådant felmeddelande...

Självklart låg filen där, alla de gånger jag provat. Texten dyker upp en kort stund även vid en fungerande uppgradering.
 
stebo skrev:
Självklart låg filen där, alla de gånger jag provat. Texten dyker upp en kort stund även vid en fungerande uppgradering.

Ok...det skrev du aldrig...att du hade kollat så att den låg där innan...

Självklart för dig ja...men eftersom du gnällde här...typ...försökte jag hjälpa till med en möjlig orsak!!!

[Edit]
Jag fick aldrig den texten när jag uppgradera...
 
Re: Re: Re: Re: Varning för Sandisk Ultra II!

Kakelgasten skrev:
Det är allmänt kännt att det är dom som har problem som "skriker"...
Ingen har klagat på tillverkarna, ingen har sagt att alla kommer att få problem och ingen har varken skrikit eller gnällt även om du hävdar det.

Vi har informerat om upplevda problem med vissa produktkombinationer för att andra skall få ett bättre underlag när de bestämmer om de skall göra uppgraderingen och i så fall på vilket kort.

Ditt kort fungerar inte sämre till din kamera för att vi berättar om saker som hänt men varför har du problem med att jag varnar andra?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varning för Sandisk Ultra II!

P.R. skrev:
Ingen har klagat på tillverkarna, ingen har sagt att alla kommer att få problem och ingen har varken skrikit eller gnällt även om du hävdar det.

Vi har informerat om upplevda problem med vissa produktkombinationer för att andra skall få ett bättre underlag när de bestämmer om de skall göra uppgraderingen och i så fall på vilket kort.

Ditt kort fungerar inte sämre till din kamera för att vi berättar om saker som hänt men varför har du problem med att jag varnar andra?

Herrejösses...

Varför har du problem med att jag ifrågasätter att du "varnar" andra?...

Hoppas du själv ser hur dumt det låter...
 
Kakelgasten skrev:
Ok...det skrev du aldrig...att du hade kollat så att den låg där innan...
För att något skall _fösvinna_ så måste det väl ha funnits från början!!

Självklart för dig ja...men eftersom du gnällde här...typ...försökte jag hjälpa till med en möjlig orsak!!!
Gnällde?!?!? Va menar du? Mitt inlägg var menat som information till andra 20D ägare som kan ha upplevt samma problem som jag.

[Edit]
Jag fick aldrig den texten när jag uppgradera...

Jo du Johan... Om du läsar dokumntationen då finns bilden med och följande text: "The following message will appear on LCD monitor, and the camera will check the version of its firmware. This process will take approximately six seconds."

BTW, tack för hjälpen, som jag inte bad om!
 
stebo skrev:
För att något skall _fösvinna_ så måste det väl ha funnits från början!!

Jo...OM man förutsätter att det låg där från början...mitt inlägg var bara att jag ville att det skulle kontrolleras att den verkligen låg där...men annars har du förstått det hela väldigt bra...om något skall kunna försvinna så måste det legat där från början...enastående logik...

Nu är det lunch...måste gå..

Men ni kan fortsätta varna all med Sandisk Ultra II under tiden...
 
Senast ändrad:
I dpreviews 20D-forum rapporterar ett antal personer om att de haft problem vid uppdateringen på samma sätt som vi (inkl. mitt med hängning på 94%). Jag hittar dock ingen av dem på dpreview som berättar vad de använt för CF-kort så det behöver inte vara begränsat till Ultra II.

Alla har sedan precis som vi ändå kunnat slutföra uppdateringen vid efterföljande försök så rutinen i kameran verkar vara stabilt gjord.
 
Större minne eller Microdrive?

Det står så här i Q&A:

"CF card (8MB or more, 2GB or less)"

Är det någon som har testat med microdrive och/eller med större minneskort än 2 Gb?

Sitter just nu med endast ett 4 Gb's microdrive och känner inte för att testa utan att någon har lyckats innan.
 
Alltså jag fattar inte. Det finns en bra tydlig instruktion på nätet som talar om hur man gör, ändå så följer folk inte den. Sen klagar de på att det inte funkar. Kan man inte läsa en enkel instruktion ska man nog inte försöka sig på att göra en firmware uppgradering.

1. Formatera kortet i kameran.
2. Lägg ner firmware på kortet via en kortläsare på datorn. Rakt på i roten.
3. Ta av ev. optik från kameran.
4. Ha ett fulladdat batteri
5. Gå till menyval firmware, tryck ok.
6. Välj ja.
7. RÖR INGA KNAPPAR
8. Vänta.
9. När meddelande klart dyker upp, ta ur batteriet i några sekunder.
10. sätt i batteriet slå på kameran.


-----------------------------------------

Man börjar ju undra vem Canon har på Q&A för firmware just nu. Tycker att de borde kicka den människan och anställa någon ny. Det har varit problem med flera firmwares för just 20D. Jag menar, så svårt är det inte att sätta upp ett testlabb, speciellt inte för någon i Canons storlek.

-----------------------------------------



Uppdateringen hängde sig på 94% (minst 15 minuter). Efter att ha tagit ut batteriet och slagit på kameran igen så började den om och frågade om jag ville uppdatera 2.0.0>2.0.0. Andra gången fungerade det till 100% - Phuuu!

Lyckligtvis verkar Canon gjort en ganska robust rutin för uppdateringen men passa er för att göra det med Sandisk Ultra II (jag fick en halv hjärtattack på kuppen). Mitt är på 2GB.
Precis som Pelle skrev så verkar det där vara ett problem med firmwaren och inte ha med kortet att göra. Och ja, Så som vissa misshandlat sina kameror så är det bra att Canon har gjort den rutinen som de har för firmware-uppdateringen. Det verkar som att det som krävs för att paja kameran är att Canon har gjort ett fel i firmwaren själva.

Det är ju avhängigt av hur det fungerar på PC-n. Många datorer går dessutom att uppdatera i blindo om en firmware-flash skulle gå åt pipan. Men det kräver att man vet vad man gör.
 
Damocles skrev:

Det är ju avhängigt av hur det fungerar på PC-n. Många datorer går dessutom att uppdatera i blindo om en firmware-flash skulle gå åt pipan. Men det kräver att man vet vad man gör.
Hmmmm.... det var nytt för mig. Det är ju lite offtopic men....
Trodde man var tvungen att byta EEPROM om firmware uppgraderingar går åt pipan på en PC. EEPROM'en är väl ändå den del i datorn som genomför POST (på x86) och laddar OBP (på sparc). Hur utför man då en firmwareuppgradering i blindo.
Vill inte vara näsvis, mer nyfiken.
 
EEPROM:et är det minne där firmwaren ligger, men det är också updelat i olika delat, så du har en del med några extremt grundläggande delar i ett BOOT-block, sedan har du den stora delen med firmware där även större saker såsom grafikrutiner och dylikt ligger.

På en del maskiner så kan du fortfarande ha access till tangentbord och en diskdrive och därmed uppdatera i blindo om det failat. På andra så exekverar den bara autoexec.bat på en diskett i a:.

Detsamma verkar gälla Canons kameror, att stannar de utan att ha fullgjort uppdateringen så har du ett separat boot-prom som helt enkelt känner att firmware'n inte kunde boota och ber dig då trycka in ett flashkort med korrekt firmware. I vissa fall så behöver ju denna del också uppdateras, och då kan det skita sig rejält.

Många datorer idag kommer ju dessutom med dubbla bioschip, vissa med dubbla uppgraderbara, andra med en grundchip och ett uppgraderingsbart. På en del kan du jumpra om dem så drar den över grundchipet till det vanliga, på andra jumprar du bara om och bootar direkt på backup-chipet.

Ytterligare en metod är att hot-swappa. Alltså byta bios till ett fungerande, boota, byta bios under drift, flasha om.
 
Senast ändrad:
Genomförde ett helt ovetenskapligt test igår.
Jag flashade om kameran 8 ggr igår.

4 ggr med ett Sandisk 2GB II och 4 ggr med dito 512.

Varannan gång så packade jag upp exe filen direkt till kortet och givetvis då varannan gång så packade jag upp det till en mapp för att därefter kopiera det till kortet.

I samtliga fall där jag packade upp exe filen direkt till kortet så hängde sig kameran vid 94%.

I samtliga fall där jag packade upp till mapp-->kopierade till kortet så gick uppgraderingen bra.

Som sagt...helt ovetenskapligt test och vet ej om det bara var slumpen.

Och ja...enligt tidigare inlägg så kollade jag om meddelandet "CF Card containing firmware is reguired to update" syntes...jodå...det gjorde det...anledningen till att jag "missat" det var att det syntes i ca 1 sek på min kamera...inte dom upp till 6 sekunder som det står i instruktionerna...

Detta är mina erfarenheter om nya Firmwaren till 20D...
 
Kakelgasten skrev:
I samtliga fall där jag packade upp exe filen direkt till kortet så hängde sig kameran vid 94%.
94%-problemet är åtminstone inte enbart kopplat till att man packat upp firmwaren direkt till kortet. När jag upplevde problemet igår gjorde jag som instruktionerna förutsätter och packade upp på en annan enhet för att sedan kopiera den resulterande filen (jag använde dra-och-släpp) till CF-kortet.

Inspirerad av Johans test provade jag nu dessutom med ett långsamt Canon 32 MB FC-32M (tillverkat av SanDisk) och ett SanDisk 2 GB Ultra II. Jag gjorde som han och packade upp filen direkt till båda CF-korten och i bägge fallen lyckades uppdateringen. Det enda noterbara var att just vid 94% så stannade "termometern" till anmärkningsvärt länge (uppskattningsvis 7-12 sekunder). Av naturliga skäl var jag väldigt uppmärksam vid just den delen av uppdateringen ;)

Något som vore intressant att veta är om Stefan och Per Ola också hade 94%-hängningar eller andra symptom? Det skulle kunna vara flera olika problem som vi övertolkar.

Sammanfattning så här långt:
Uppdateringen kan ibland misslyckas men om så är fallet verkar kameran alltid ge möjlighet att försöka igen tills man lyckas.

Om man är tveksam eller orolig är det dock betydligt bättre att låta bli att uppdatera. Det enda denna uppdatering tillför relativt version 1.1.0 är att ge stöd för ett tillbehör som både med funktion och prissättning vänder sig till professionella användare. Dessutom finns produkten inte att köpa ännu på lång tid.
 
P.R. skrev:
94%-problemet är åtminstone inte enbart kopplat till att man packat upp firmwaren direkt till kortet. När jag upplevde problemet igår gjorde jag som instruktionerna förutsätter och packade upp på en annan enhet för att sedan kopiera den resulterande filen (jag använde dra-och-släpp) till CF-kortet.

Inspirerad av Johans test provade jag nu dessutom med ett långsamt Canon 32 MB FC-32M (tillverkat av SanDisk) och ett SanDisk 2 GB Ultra II. Jag gjorde som han och packade upp filen direkt till båda CF-korten och i bägge fallen lyckades uppdateringen. Det enda noterbara var att just vid 94% så stannade "termometern" till anmärkningsvärt länge (uppskattningsvis 7-12 sekunder). Av naturliga skäl var jag väldigt uppmärksam vid just den delen av uppdateringen ;)

Något som vore intressant att veta är om Stefan och Per Ola också hade 94%-hängningar eller andra symptom? Det skulle kunna vara flera olika problem som vi övertolkar.

Sammanfattning så här långt:
Uppdateringen kan ibland misslyckas men om så är fallet verkar kameran alltid ge möjlighet att försöka igen tills man lyckas.

Om man är tveksam eller orolig är det dock betydligt bättre att låta bli att uppdatera. Det enda denna uppdatering tillför relativt version 1.1.0 är att ge stöd för ett tillbehör som både med funktion och prissättning vänder sig till professionella användare. Dessutom finns produkten inte att köpa ännu på lång tid.

Nää, kanske var för otydlig...men 94% relaterar jag inte till att det packades upp direkt till kortet...

Om det finns fler små buggfixar i denna firmwaren vet ingen mer än Canon...kan vara som så att det finns...eller inte...men att INTE uppgradera ser jag ingen anledning till...
 
Vid mitt första försök hängde sig kameran vid 94%
Tog ut batteriet och ändrade till P-läge, som jag glömt första gången, kameran frågade om jag ville uppdatera från 2.0.0 -> 2.0.0. Svar ja. Uppdateringen fungerade.

Båda dessa försök med ett sandisk 512 mb ultra II kort.

// jakob
 
Att en sådan procent skala inte fungerar korrekt eller rasslar på från 10-30% på 1 sekund och mellan 94%-100% på 2 minuter osv. osv. är vanligt både vid mjukvaruinstallationer på datorer och vid flashning av eprom på moderkort, raid-kort och annan hårdvara i datasamanhang, den skalan är mer en indikation på var i installationen man är och inte en "tids-skala"...

/Magnus
 
jakobn skrev:
Vid mitt första försök hängde sig kameran vid 94%
Tog ut batteriet och ändrade till P-läge, som jag glömt första gången, kameran frågade om jag ville uppdatera från 2.0.0 -> 2.0.0. Svar ja. Uppdateringen fungerade.
Det måste inte vara P-läget utan kan vara vilket som helst läge i den krativa zonen enligt instruktionerna. Anledningen är att annars finns inte Firmware-alternativet med i menyn så du hade definitivt ett korrekt läge första gången också och drabbades av felet ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.