Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D, firmware uppgradering.

Produkter
(logga in för att koppla)

stebo

Aktiv medlem
Vet inte om detta är allmänt känt, jag visste det ialla fall inte....

Har otaliga gånger försökt att uppgradera firmware, utan att lyckats. Idag lämnade jag in kameran till ett Canon service center, fick tillbaka kameran med 1.0.5. Kan dom så kan jag, tänkte jag och ville uppgradera till 2.0.0.

Efter otaliga misslyckanden provade jag tillslut att använda ett riktigt gammalt CF-kort i detta ändamål och lyckades?

Mina 2 SanDisk 512mb minnen fungerar inte (ena ett Ultra 2) till detta, men med ett 256mb kingston CF går det klockrent.

Kanske någon som kan dra nytta av mina gråa hår iaf.
 
Nu har jag ingen 20D själv, bara en 300D, men jag har för mig att CF-kortet ska vara formaterat (helt tomt) och att man ska ta bort objektivet innan man uppgraderar. Kanske kan vara till hjälp?
 
Stämmer det Patrick, du beskriver det "by-the-book".

Jag har aldrig haft problem så länge jag följt instruktionerna på sidan där man laddar ner vilket är säkrast om garantin ska gälla. Men visst, man ska formatera kortet i kameran, sedan slänga över firmwaren via en kortläsare. Mina Ultra 2 och mitt gamla viking kort har fungerat perfekt.

Det fanns ju en olycklig bug i tidigaste firmwaren, en del som inte tog bort objektivet råkade av misstag ta kål på sina kameror vid uppdateringen. Stendöda.
 
Kan bara bekräfta Stefans inlägg. Mitt Sandisk 2Gb Ultra II går inte att använda för firmware-uppgraderingar, men min 1Gb Microdrive funkar bra.
 
Skumt. mina sandisk 2GB ultra 2 fungerar hur bra som helst. Bara man ser till att ha formaterat i kameran först.
 
Undrar hur man uppgraderar, kan inte engelska,så kan inte läsa mig till det, man kan tydligen döda kameran om man gör fel, vad gör jag ????
 
I korthet så här

Ladda hem uppdateringen
kör .exe filen så du får en uppackad uppdatering.
lägg uppdateringsfilen på ett formaterat minneskort via kortläsare. Filen heter 20D00200.FIR i detta fall.

Stäng av kameran, ta av objektivet, se till att ha ett väl laddat batteri så strömmen inte tar slut under flashning.

Starta kameran i läge P, gå in i menyn och bläddra ner till firmwareversion (hittas längst ner i menyn nu)

Tryck på set knappen och man får en fråga om att uppdatera från version x.x till version x.x
Det tar cirka 1-2min att uppdatera. När det är klart. Stäng av kameran, ta ur batteriet en liten stund. Sätt tillbaka batteri och starta den igen så ska det vara klart.

ja händer något under uppdatering kan det gå illa.
Så om man inte känner behov och kameran funkar bra är det kanske säkrast att låta bli. Alternativt lämna in den för uppdatering.

Nytt i denna uppdatering var enbart(troligen har dom väl smugit in mer småfixar iofs gissar jag)
Support for the wireless file transmitter WFT-E1.

Hoppas det går att förstå :)
 
Uppdaterade till 2.0.0 i går via mitt Sandisk Ultra2 512 Mb och det funkade sådär.
Första försöket så funkade det inte alls men andra gången så gick det bättre. Lite lustigt att det verkar variera en del...
 
Det var en perfekt instruktion för firmwareuppgradering. Annars ligger den på: http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html

Har gjort precis enligt den beskrivningen 12-15ggr utan att lyckas (d.v.s. jag hade formaterat kortet).

Det som händer när det går "fel" är:
Kameran "hänger" i läget "CF card containing firmware is required to update". Har får man ett nervöst sammanbrott eftersom man inte vill stänga av kameran i detta läge. Det enda som hjälper är att plocka ur batteriet ur kameran, då startar den upp igen som inget har hänt (dock har filen försvunnit från CFkortet).
 
stebo skrev:
Det var en perfekt instruktion för firmwareuppgradering. Annars ligger den på: http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html

Har gjort precis enligt den beskrivningen 12-15ggr utan att lyckas (d.v.s. jag hade formaterat kortet).

Det som händer när det går "fel" är:
Kameran "hänger" i läget "CF card containing firmware is required to update". Har får man ett nervöst sammanbrott eftersom man inte vill stänga av kameran i detta läge. Det enda som hjälper är att plocka ur batteriet ur kameran, då startar den upp igen som inget har hänt (dock har filen försvunnit från CFkortet).

Verkar inte som om filen har funnits där alls eftersom du får ett sådant felmeddelande...

[Edit]
Andreas skrev beskrivningen på Svenska då någon efterfrågade en på Svenska...
 
Fick samma felmeddelande båda gångerna jag försökte, första gången hängde kameran, andra gången försvann texten efter en liten stund och uppdateringen startade och genomfördes korrekt.
 
Varning för Sandisk Ultra II!

Uppdateringen hängde sig på 94% (minst 15 minuter). Efter att ha tagit ut batteriet och slagit på kameran igen så började den om och frågade om jag ville uppdatera 2.0.0>2.0.0. Andra gången fungerade det till 100% - Phuuu!

Lyckligtvis verkar Canon gjort en ganska robust rutin för uppdateringen men passa er för att göra det med Sandisk Ultra II (jag fick en halv hjärtattack på kuppen). Mitt är på 2GB.
 
Jag har själv ett SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II,
har uppdaterat 2 gånger nu utan problem alls.

Har inte ens brytt mig om att formatera det i kameran innan, bara tagit bort det som legat på via utforskaren.
 
Re: Varning för Sandisk Ultra II!

P.R. skrev:
Uppdateringen hängde sig på 94% (minst 15 minuter). Efter att ha tagit ut batteriet och slagit på kameran igen så började den om och frågade om jag ville uppdatera 2.0.0>2.0.0. Andra gången fungerade det till 100% - Phuuu!

Lyckligtvis verkar Canon gjort en ganska robust rutin för uppdateringen men passa er för att göra det med Sandisk Ultra II (jag fick en halv hjärtattack på kuppen). Mitt är på 2GB.

Varning?
Funkar utan problem...3 st bara i denna tråden som har använt det utan problem...
 
Jag har också Sandisk Ultra II 2Gb, funkade klockrent att uppdatera. (vad gäller avtryckarproblemet så är den nu på väg på service, snyft separationsångest)

/Magnus
 
Re: Re: Varning för Sandisk Ultra II!

aptass skrev:
Har inte ens brytt mig om att formatera det i kameran innan, bara tagit bort det som legat på via utforskaren.
Jag skulle aldrig drömma om att inte följa instruktionerna i möjligaste mån eftersom jag vet konsekvenserna av en misslyckad uppdatering.

Kakelgasten skrev:
Varning?
Funkar utan problem...3 st bara i denna tråden som har använt det utan problem...
Och lika många som haft problem. Tycker du 1:2 är acceptabla odds för rysk roulette också? De flesta brukar tycka det är svettigt redan med 1:6...

Det är lite för många redan nu för att bara vara en myt tycker jag.

Jag var också skeptisk till att det kunde vara problem med Ultra II men det lutar åt att det åtminstone finns vissa serier av dem som inte är optimerade för detta ändamål och då tycker jag det är motiverat med en varning. Sedan får ju var och en bedöma vilket allvar de skall ta den på.

Kortet fungerar perfekt i kameran för övrigt och jag är helnöjd med det men jag kommer att prova ett annat kort om det blir fler uppdateringar.

En teori skulle förstås också kunna vara att Ultra II helt enkelt bara är det absolut vanligaste kortet i 20D och att det kan vara instabilt med vilket kort som helst... *rys*
 
Re: Re: Re: Varning för Sandisk Ultra II!

P.R. skrev:
Jag skulle aldrig drömma om att inte följa instruktionerna i möjligaste mån eftersom jag vet konsekvenserna av en misslyckad uppdatering.

Och se vad det hjälpte dig...

""Och lika många som haft problem. Tycker du 1:2 är acceptabla odds för rysk roulette också? De flesta brukar tycka det är svettigt redan med 1:6...

Det är lite för många redan nu för att bara vara en myt tycker jag.""

Eeeh...myt??? vem har pratat om myter?
Det är allmänt kännt att det är dom som har problem som "skriker"...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.