Annons

20D batterigreppsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielstenholm

Aktiv medlem
Hejhej!
Var inne och läste lite på forumet på www.robgalbraith.com nyss, och läste en del trådar om att batterigreppet till 20D är dåligt. Om jag fattade det rätt så kunde hela kameran stänga av sig självt eftersom batterigreppet flexade (och fick kontaktproblem?).
Se till exempel http://www.robgalbraith.com/ubbthre...=278741&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Är det någon här som råkat ut för detta, eller har jag förstått det hela fel?

Hur tycker ni att batterigreppet fungerar, är det skönt, osv?

/Daniel
 
Har inte haft några som helst problem med mitt batterigrepp av den sorten du beskriver.

Använder min kamera i studio och tar mycket stående bilder.

Att däremot kalla det skönt tycker jag är en överdrift, det är inte skönt alls. Men för att få plats medd de batterier som hör till finns det nog inget val. Det funkar i handen och det är väl huvudsaken.
 
Dra åt...

Har haft samma bekymmer, innan jag förstod att
det gäller att dra åt skruven utav bara h.....e.
Annars tycker jag det ligger skapligt i handen,
fast jag har ju inget att jämföra med egentligen.
Janne
 
Jag tycker det är fyrkantigt och otympligt, men tuvärr måste det vara det om batterierna ska få plats. Jag tycker greppet dock är ett måste för att kameran ska få en vettig storlek. Det är det största felet med 20D, den är för liten, så lillfingret hänger utanför. Sen saknar den fingerskåran för pekfingret. Greppet funkar som det ska hittils iaf.

Jag hade helst haft en 1D mk2, formen där är verkligen perfekt, men dom pengarna går inte att lägga så länge det är en hobby, iaf för mig.

D7D är PERFEKT storlek och har en toppen fingerskåra.
 
Damocles skrev:
Jag hade helst haft en 1D mk2, formen där är verkligen perfekt, men dom pengarna går inte att lägga så länge det är en hobby, iaf för mig.

Geppet är inte perfekt på 1D mark II. Känn in en Eos 1V HS, det är det mest optimala greppet. Helt grymt. :)
 
Har viktig ÄR perfekt ergonomi egentligen? Titta på kameror gjorda innan 1985. Alla är kantiga och vassa som fasen och jag har inget minne av att folk klagade. Nikon F1 med motor...hualigen, och den användes av proffs..och vad jag minns togs det en hel del bra bilder ändå.
 
Greppet på min 10D är jag nöjd med. Enligt Scandinavian Photo är greppet till 20D inte värt pengarna då det är plastigt och inte ergonomiskt. Vad er era erfarenheter, är greppet till 20D mycket sämre än 10D:s?


Lite annant svammel för den som vill läsa:

Är det så att Canon gjort en kamera som faller tillbaka jämfört med 10D när det gäller hus och känsla? Huset är mindre och greppet sämre(?). Jag vill ha en hyfsat robust kamera som ligger bra i handen, inte så liten som möjligt. Eftersom steget till den robusta 1D2 är stort förväntar jag mig en modell emellan. Kanske en 3D (vilket även min kontakt på Scandinavinan Photo tror), precis som det är på analoga sidan. För min del hoppar jag nog över 20D...
 
Linmajon skrev:
Har viktig ÄR perfekt ergonomi egentligen? Titta på kameror gjorda innan 1985. Alla är kantiga och vassa som fasen och jag har inget minne av att folk klagade. Nikon F1 med motor...hualigen, och den användes av proffs..och vad jag minns togs det en hel del bra bilder ändå.


Ergonomin är naturligtvis oerhört viktig. Nu när det finns kameror med god ergonomi väljer man inte gärna en med dålig hanterbarhet. Givetvis tar man lika bra bilder oavset om kameran är skön att använda eller ej. Vem köper en bil med kassa säten när det finns de med bra. Förr hade man inget val eftersom ergonomi inte verkade finnas i ordförådet (oavsett kameror eller bilar).
 
Bra beslut Mats !

Så negativ som du är så ska du nog hoppa över kameran, att du ens tänker på 20D förvånar mig ?!
 
Re: Bra beslut Mats !

Holtin skrev:
Så negativ som du är så ska du nog hoppa över kameran, att du ens tänker på 20D förvånar mig ?!


Jag har aldrig hållit i en 20D utan förlitar mig på andras erfarenheter. Därför ställer jag frågan om hur ni som har greppet upplever det i förhållande till 10D. Som du inte såg har jag frågetecken efter några av mina meningar.Är det så dåligt som sagts mig och att huset verkar litet är det inget för mig, men gav mig in i denna tråd för att få ta del av andras erfarenheter.
 
Geppet är inte perfekt på 1D mark II. Känn in en Eos 1V HS, det är det mest optimala greppet. Helt grymt. :)
LoL, k, då. Av dom kameror jag har testat har 1D bäst grepp. Sen undrar jag baskeme om inte minoltas D7D kommer, iaf så länge det är utan grepp vi talar om. Enormt skönt med stor kamera.

Mats
Jag vill påstå att 20D lätt är värt det iaf, men jag är rätt kräsen med grepp och sånt. Men 20D är en liten kamera, verkar mer vara byggd för japanska händer en nordbor. Jag har ändå rätt små händer. Jag kör med både BG-E2 samt en handlovsrem, det tycker jag fungerar bra. Det jag mest saknar är en vettig fingerskåra då jag tycker den ger lite mer, men med handlovsrem väger jag upp det behovet. Jag bör ju nämna att jag typ aldrig använder axelremmen utan bär kameran i enhandsgrepp om det inte är längre sträckor. Det gör greppet lite viktigare och fungerade inte utan batterigrepp och handlovsrem.

Att scandinavian säger att det är plastigt förstår jag inte. Batterigreppet är plastigt och inte direkt ergonomiskt,men inte det vanliga.
det är gummibeklätt. Batterigreppet är rätt fyrkantigt för att batterierna ska få plats,

Jämförelse med 10D kan jag inte göra någon vettig då jag aldrig ägt en 10D.
 
Jag har aldrig hållt i en 10D men jag hade tidigare en Olympus 730Uz... och jämför man det greppet med 20D är det skrattretande.

Jag har leden på långfingret över avtryckaren och kramar av skotten istället för att trycka av dem med fingertoppen. Det känns bra och ger mig mindre skakningar än om jag lirar med fingertoppen. Lillfingret får även plats på greppen och hamnar inte under som så många säger. Men det hela handlar väl om storleken på händer och vad man har att jämföra med innan.

Edit: Skall väl även nämna att jag inte har vertikalgrepp. *skrattar högt* Pekfingret skall det vara... *ler* *rodnar*
 
froderberg skrev:
Geppet är inte perfekt på 1D mark II. Känn in en Eos 1V HS, det är det mest optimala greppet. Helt grymt. :)

Skiljer de sig mycket? På bilder ser det ut som om alla EOS-kameror i 1-serien (fr.o.m. 1V) har samma form (förutom !V utan powerbooster). Är det stora skillnader mellan 1V HS och 1D-modellerna?

PD
 
Jag har haft samma problem som du beskriver.
lämnade in det och det blev ingen skillnad.
har stoppat lite papper på "utsidan" av skruven för att få lite hävstångs prinsip och efter detta inget problem
 
Canon har officiellt gått ut med att det är fel på en mängd batterigrepp och från slutet av maj kan de reparera dom genom att byta något chip i dom. Sök i forumet på en tråd som heter "Min kamp mot Canon BG e2" eller något så får ni en längre förklaring
 
Någon som vet status på batterigreppen?
Har Canon åtgärdat problemet och hur vet man att det man köper är ett nytt utan de problem som varit?
 
Enligt reparationsgubben fanns det inget i greppet annat än kontakter. Så det fanns inget att reparera eller byta ut sa han till oss.
 
Efwa skrev:
Enligt reparationsgubben fanns det inget i greppet annat än kontakter. Så det fanns inget att reparera eller byta ut sa han till oss.
Reparationsgubben kanske inte har koll då. Enligt Per Carlsson på Canon finns det ett kretskort i greppet, och detta kretskort kommer tydligen att bytas på krånglande grepp från ca mitten på juni. Det ska då åtgärda de knepiga laddstatusbeskeden man får när man använder greppet. Rapplet som vissa grepp har kommer vad jag förstår inte att åtgärdas av detta, men jag har å andra sidan inte frågat, efterspm mitt grepp sitter som gjutet.

mvh

Bent
 
Re: Re: Bra beslut Mats !

Jag har aldrig hållit i en 20D utan förlitar mig på andras erfarenheter. Därför ställer jag frågan om hur ni som har greppet upplever det i förhållande till 10D. Som du inte såg har jag frågetecken efter några av mina meningar.Är det så dåligt som sagts mig och att huset verkar litet är det inget för mig, men gav mig in i denna tråd för att få ta del av andras erfarenheter.

Märkligt Mats ! Varför har du en 20D + Batterigrepp i din kameraväska här på Fotosidan om du inte äger en ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.