Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20d + 580ex + snabbsynk

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle www.andno1.se

Aktiv medlem
Finns de nåe knep till o räkna ut hur blixten reagerar på snabba tider, tex 400/sek eller 500/ sek ...man brukar ju prata om blixten inte lyser ut fullt vid snabba tider..jag fotar mycke action och behöver snabbare tider i samband med blixtfoto...min utrustning e som ovan.....
Tar tacksamt emot tips....

Du aktiverar High Speed Sync genom att trycka på HS-knappen på blixten. Då kan du använda alla slutartiden men förlorar mer och mer blixteffekt desto snabbare tid du använder.

Blixten i sig brinner ju väldigt kort tid och fryser rörelserna. Men om du vill slippa dubbelkonturer så kan det ju vara bra med 1/500s eller 1/1000s

Det som händer när du använder FP-synk är att effekten minskar med 30-40 procent. En 580 på full fräs får alltså ett ledtal på runt 35-40 med kort synktid.

Problemet med FP-synk är att det inte hjälper till att frysa rörelser. Det blir så eftersom blixten lyser (i princip) konstant under exponeringen och fungerar därför mer som fast ljus. I vanliga fall är brinntiden mycket kortare än exponeringen och det är det som fryser rörelserna.

Det är alltså kort brinntid som behövs för att frysa bilder, och FP-synk gör det motsatta. :(

Poängen med FP-synk är alltså att kunna använda stora bländare tillsammans med blixt, inte att frysa rörelser.

Ok..tack för era svar / ja vet de här me snabbsynken..men det var just effekten som ja ville komma åt....Aldemark..vi plåtar ju samma grejer ungefär så du har väl haft samma problem..med rörelse oskärpa, rätt exponering, lysa ut hela objektet och frysa det totalt......jag behärskar blixttekniken hyfsat när de gäller längre tider och andra ridån å sånt och använder blixten ofta för att frysa rörelser...men de va just effektförlusten som ja ville räkna på vid hs synk.....de verkar ju liksom ganska lurit de här me slutarens ridåer som gör att strobben måste jobba under hela den korta tiden..hur synkas de tex? Är frekvensen samma på strobben oavsett slutartid....eller har detta ingen betydelse...? Anta att ja kör blixten manuellt med tex radiolänk, den är satt på hs...canon hävdar att det är i avstånd man tappar effekt, men vissa menar att inte objektet hinner lysas ut...detta tjänar man väl in med att köra hs..dvs att hela bilden lyses ut....(krångligt me blixtar)....:) Tacksam för mer svar...

Som jag förstår det så "lyser" blixten med 50 kHz när man kör tider kortare än x-synken (gäller alla tider kortare än 1/250). Resultatet blir då som om man använde en rejäl lampa med fastljus och blixten fryser inga rörelser.

Om du vill frysa riktigt snabba rörelser bör du ha så låg effekt som möjligt på blixten. Ju högre effekt du har, desto längre blir brinntiden och blixten påverkar exponeringen längre, d.v.s. den fryser inte lika snabba rörelser.

Kör alltså med låg effekt och håll slutartiden på 1/250 (eller längre) om du vill frysa bilden och få den där "krispiga" känslan. Jag hoppas verkligen Canon kommer med ett hus som synkar på 1/500.

Det här med att motivet inte hinner lysas ut hänger jag inte med på. Det låter mer som det vanliga problemet när man plåtar med en tid kortare än x-synken. Att andra ridån börjar stängas innan blixtljuset brunnit klart. Då lyser den bara upp en del av bilden, resten blir svart.

Själv har jag aldrig upplevt att motivet inte blir ordentligt upplyst med FP-synk. Annat än att mängden ljus inte räcker till, men det är ju en annan sak.

Tackar Magnus...skall testa fota lite ikväll me låg effekt och liknande....

En fråga till då...är det nån ide att köra synk på andra ridån om man synkar på 250/ sek..skulle detta hjälpa.?

Det blir samma effekt som på längre tider, bara mindre tydlig. Det hjälper inte till att frysa bilden, men eventuella släpskuggor kommer på rätt sida motivet. Det kan absolut vara idé att testa.

Jag tänkte att jag kunde få låna tråden lite : )
Jag tänkte frysa en bild i studion (fritt fall).
Men jag har bara två kompaktblixtar (Gemini Esprit 250 och 500) den ena har en brinntid på 1/1100 och den andra på 1/700. Och det räcker inte riktigt för att jag ska få föremålet fryst. Kan jag fuska på nått vänster? Kan man dämpa brinntiden på något sätt, som kanske med bikakeraster? Har ni något tips eller måste jag gå och köpa en ny blixt?

Ps. Gemini Esprit 750+ har en brinntid på 1/2380, det fryser det mesta men det blir dyrt! Ds.

MVH/
Johan

BeJi skrev:

Men jag har bara två kompaktblixtar (Gemini Esprit 250 och 500) den ena har en brinntid på 1/1100 och den andra på 1/700. Och det räcker inte riktigt för att jag ska få föremålet fryst. Kan jag fuska på nått vänster? Kan man dämpa brinntiden på något sätt, som kanske med bikakeraster?
Ofta ,nästan alltid så är brinntiden angiven vid full effekt, minskar du effekten så brukar brinntiden minska.
Har du testat köra blixtarna på minsta effekt?

bEPH skrev:
Ofta ,nästan alltid så är brinntiden angiven vid full effekt, minskar du effekten så brukar brinntiden minska.
Har du testat köra blixtarna på minsta effekt?

Japp jag har testat och det räcker inte riktigt i alla fall. Ja det är brintiden angiven vid full effekt, men vad jag har förstått så minskar inte tiden så mycket när man ställer ner effekten, det är marginellt.

BeJi skrev:
Japp jag har testat och det räcker inte riktigt i alla fall. Ja det är brintiden angiven vid full effekt, men vad jag har förstått så minskar inte tiden så mycket när man ställer ner effekten, det är marginellt.
Jag har ingen aning om hur din blixt funkar med det tyvärr, men 580ex är tiden ungefär 1/40 på lägsta effekt.

BeJi skrev:

På min studioblixt har brinntiden halverats vid 1/3 effekt (366 Ws). Går från 1/1160 till 1/2310. Det ger en märkbar skillnad på frysningen.

Stiffneck skrev:
På min studioblixt har brinntiden halverats vid 1/3 effekt (366 Ws). Går från 1/1160 till 1/2310. Det ger en märkbar skillnad på frysningen.

Då kan jag ju lätt konstatera att jag hade fel i att det endast var en marginell skilnad! Men då tycker jag det är lite konstigt att jag inte kan frysa ett litet fallande föremål med min 250w som har en brintid på 1/1100 sek. Även fast jag skruvar ner den på minimum. Brinntiden borde ju då ligga på omkring 1/3500s.

Ps. Det finns tre lägen på ratten 1/1 (max), 1/2, 1/4 (min) Ds.

Senast ändrad:
Jag tog en bild nu på en fallande penna bara för att kunna visa. Den är tagen med lägsta effekt på min kompaktblixt med 1/1100s.

Bilagor

• prov.jpg
    prov.jpg
    5.3 KB · Visningar: 75
riktigt bra såg det ju inte ut, men det såg ut som allmänt fokusproblem mer än rörelseoskärpa tycker mitt otränade öga.
Har du rummet så mörkt som möjligt?
Kör du på manuell fokus?

Fokusen är rätt. Rummet är kolmörkt. : (
Men tack i alla fall. Jag får helt enkelt köpa en ny blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar