Som jag förstår det så "lyser" blixten med 50 kHz när man kör tider kortare än x-synken (gäller alla tider kortare än 1/250). Resultatet blir då som om man använde en rejäl lampa med fastljus och blixten fryser inga rörelser.
Om du vill frysa riktigt snabba rörelser bör du ha så låg effekt som möjligt på blixten. Ju högre effekt du har, desto längre blir brinntiden och blixten påverkar exponeringen längre, d.v.s. den fryser inte lika snabba rörelser.
Kör alltså med låg effekt och håll slutartiden på 1/250 (eller längre) om du vill frysa bilden och få den där "krispiga" känslan. Jag hoppas verkligen Canon kommer med ett hus som synkar på 1/500.
Det här med att motivet inte hinner lysas ut hänger jag inte med på. Det låter mer som det vanliga problemet när man plåtar med en tid kortare än x-synken. Att andra ridån börjar stängas innan blixtljuset brunnit klart. Då lyser den bara upp en del av bilden, resten blir svart.
Själv har jag aldrig upplevt att motivet inte blir ordentligt upplyst med FP-synk. Annat än att mängden ljus inte räcker till, men det är ju en annan sak.