Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D & 350D vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst,

Men vita ark varierar ofta i färg, de flesta är lite åt det gula hållet eller har en lite varmare vit färg. Försök hitta ett som går mot grått eller är sådär kritvitt.

Jeppe skrev:
Nejdå.. det går bra det med... faktiskt..
Hur menar du nu? klart det går bra, men 18% grått är inget som helst ideal för att ställa in vitbalansen, eller hur?

Medans ljusmätningen utgår från 18% grått, är det inte så?

Ett gråkort som är "äkta" innehåller inga färgstick och eftersom den är så pass ljus så duger den utmärkt till att färgbalansera på. Vitsen är ju att kameran ska kunna avgöra om det finns någon annan färg i det och kompensera bort detta och då spelar det ingen roll om det är vitt eller ljusgrått man testar mot.

Om man nu tvunget vill ha det vitt så kan man alltid exponera så det 18%-iga gråa blir vitt ju, hehehe

Visst kan man använda gråkort...

Istället för ett vitt motiv kan ett gråkort 18%
(som finns att köpa) ge en mer korrekt vitbalans.

Nu kommer jag låta lite förvirrad men man ställer exponeringen efter gråkort och vitbalansen efter något som är vitt "på riktigt"?

(Gah, jag läser tekniska data för ofta och fotograferar för sällan.)

Problemet är inte att hitta ett vitt ark, för det har jag på baksidan av mitt gårkort :)

Hur gör man? Har ingen 20D eller 350D så någon manual finns inte heller, då hade jag inte frågat! Vill bara veta lite mer om hur det funkar.

vad är vitsen att ta ett kort på något vitt för att vitbalansera? Det finns ju många inställningar i kameran. Ska man ta vita bilden i det ljus man ska fota i?
GJ

Precis. Man tar bilden och använder den som referens så balanseras sen färgen i bilden efter referensen. Kalasbra för en ovan fotograf som inte känner någon Kelvin. Jag tänkte använda det i framtiden (om det funkar som jag har tänkt att det gör).

Självklart ska du det. Eller vitbalansera för dom blixtar du använder. Själv gör jag det när jag ska fota hemme i lägenheten, jag har ljusblå väggar som kan ge ett svagt färgstick så jag vitbalanserar alltid när jag ska fota där. Jag använder baksidan av ett gråkort och det vita ska vara "vitt".

Många frågor..

Kim: Jo, ett gråkort ger en exaktar WB än ett vitt papper.. Ta 10 olika "vita" papper, så får du förmodligen många olika vita nyanser.

Kristoffer: Man tar en bild på något vitt (ja, t.ex. baksidan på ett gråkort) eller då på gråkortet i sig. Sen går man in i menyerna och väljer egen vitbalans. Då kan man välja bland bilderna som man tagit, och den senaste bilden (ja, den du tog på gråkortet) dyker upp och du väljer då den som egen vitbalans. Sen väljer du symbolen för egen WB på kameran (svart liten kub mellan trianglarna). Då har du instruerat kameran vad som ska återges som vitt i den aktuella belysningen.

Gunnar: Ja, man kan använda de fördefinerade lägena, men de är sällan så exakta som man vill. Canons t.ex. drar gärna mot det kalla hållet. Därför fungerar det allra bäst att göra en egen vitbalansering.

Nej.. helt säker är jag inte.. Jag har inte haft möjlighet att testa 350D ännu. Men det skulle förefalla mig som mycket märkligt om det inte är så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar