Annons

20d+1d m2 N val av optik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle www.andno1.se

Aktiv medlem
Har idag en 20d och funderar på att uppgradera med
ett hus till. 1d m2N står på önskelistan.
Jag arbetar i stort sett bara med vidvinkel och min zoom efs 10-22 samt ef 70-200.Nu vill ja ju behålla min 20d som reservare och extra kamera men hur gör ja med optiken? Hur skulle ni göra?
10-22 e ju begränsad till 20d:n Ja vill ju ha vidvinkel till bägge kameror men inte lägga ut för mycke på ny optik.

En 17-40/4L skulle väl sitta fint på din nya 1D. Den ger riktigt mycket vidvinkel, även om det inte är lika mycket som hos 16-35:an.

Omräkningsfaktorn är 1.255 om man ska vara lite mer exakt än Canon som anger 1.3

jo...

Jo den är ju fin...men den funkar väl sådär som vidvinkel på 20d:n..jag skulle helst vilja slippa ha 2 vidvinklar..med tanke på vad 10-22+ 17-40 kommer att kosta mig totalt så kanske man kan få en optik som ersätter bägge....kanske ett 16-35 skulle funka? ja vet inte hur den går på 20d och ja gillar ju 20dn+10-22:an.
Det är detta som grämer mig....de blir ganska stor skillnad...
Fast de sundaste vore väl att sälja av 10-22 o köpa en 17-40...trist bara om man kör 1d me 70-200:an o vill ta lite snabba blider med 20d huset o kraftig vidvinkel.....
Man de finns nog inga genväger mer än att köpa lite extra optik..

Vaför inte komplettera med EF 24-70 2.8L så får du en bra normalzoom med hyfsad ljusstyrka? Jag tycker att den funkar bra ihop med både 20D och 1Ds och borde gå bra till 1D också.

//mats

Pelle www.andno1.se skrev:
Fröderberg...märker man nån skillnad egentligen med 17 kontra 16mm....de känns som extremt liten skillnad...?

Objektiven är närmast identiska i kvalitet. En del tester säger att 16-35:an är lite bättre och andra att det är 17-40:an, men alla säger att det är jämt skägg.

När det gäller skillnaden i brännvidd är den försumbar i vidvinkelläget men mer användbar i teleläget, alltså fördel till 17-40:an.

Den enda gluggarna som ger riktigt mycket vidvinkel på både 1D och 20D är Sigmas 12-24 och Sigma, Tamron och Canons 14mm. Så vitt jag kommer på i alla fall.

froderberg skrev:
...Den enda gluggarna som ger riktigt mycket vidvinkel på både 1D och 20D är Sigmas 12-24 och Sigma, Tamron och Canons 14mm. Så vitt jag kommer på i alla fall. [/B]
Kanske kan man också lägga till Sigma och Canon 15/2.8 fisheye om man kan/vill leva med distortionen eller räta upp bilderna i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar