Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 personer, vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Om 2 personer håller på med en kamera med fjärrtagning. Där den ena personen kollar i sökaren och ställer in för att ta bilden,den andra som har fjärrknappen trycker av. Vem är det då som har tagit bilden?
När räknas det som man tagit bilen isf?

Jag tycker det var en kul fundering, någon som har ett svar på denna?

Den som trycker av - solklart tycker jag.

Det är nämligen denna person som avgör när bilden skall tas.

Det har varit många liknande frågor sista tiden. Här kommer en ny, lite provocerande fråga:

Om man använder självutlösaren så tar ju kameran bilden själv. Vem äger DÅ rättigheterna till bilden. Kameran, kameratillverkaren eller som jag tror (och förutsätter) den som startade självutlösaren.

Av alla svar och påståenden som jag sett här, så är det ju ingen självklarhet.

// Lars ;-)

Den som trycker av - solklart tycker jag.

Det är nämligen denna person som avgör när bilden skall tas.

Det är inte solklart förrän det är juridiskt prövat. Jag vet inte om det är det. Personligen ser jag nog att det även skulle kunna utmynna i ett gemensamt skapande, dvs delad fotografisk rätt och eventuellt upphovsrätt.

Det har varit många liknande frågor sista tiden. Här kommer en ny, lite provocerande fråga:

Om man använder självutlösaren så tar ju kameran bilden själv. Vem äger DÅ rättigheterna till bilden. Kameran, kameratillverkaren eller som jag tror (och förutsätter) den som startade självutlösaren.

Av alla svar och påståenden som jag sett här, så är det ju ingen självklarhet.

// Lars ;-)

Det här tycker jag däremot är solklart: Den som startade självutlösaren. Kameran tar inte alls bilden själv, utan det är den som ställer in självutlösaren som kontrollerar kameran.

Sorry!
Jag svarade inte på ursprungsfrågan!

Om personen som trycker på fjärrkontrollen gör det när han tycker motivet ser bra ut är det ingen tvekan (nästan) att den personen tagit bilden.

Om den som ställt in kameran säger till när bilden skall tas då kommer kanske problemet, men jag tycker då att den som ställt in kameran har rättigheten.

//Lars

Det här tycker jag däremot är solklart: Den som startade självutlösaren. Kameran tar inte alls bilden själv, utan det är den som ställer in självutlösaren som kontrollerar kameran.

Jag håller med dig! Den som startade självutlösaren kan i och för sig inte kontrollera hur bilden blir.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar