Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
2 milj pix- hur stora utskriftsformat?
- Trådstartare fridilej
- Start datum
Rodin
Aktiv medlem
Man brukar säga att 300 dpi är full fotokvalité. Och en utskrift med den upplösningen ger då ett format på ca 13,55 x 10,16 cm.
Beroende på skrivare och vilket papper och bläck som används så skulle du nog kunna gå ner till en upplösning på 150 dpi, men där tror jag smärtgränsen går. Då blir utskriftsstorleken den dubbla åt båda håll.
Jag har beställt utskrifter från ett fotolab i A4. Dessa var tagna med 3,2 megapixel och det ger således en utskriftsupplösning på omkring 180 dpi, vilket såg bra ut.
Beroende på skrivare och vilket papper och bläck som används så skulle du nog kunna gå ner till en upplösning på 150 dpi, men där tror jag smärtgränsen går. Då blir utskriftsstorleken den dubbla åt båda håll.
Jag har beställt utskrifter från ett fotolab i A4. Dessa var tagna med 3,2 megapixel och det ger således en utskriftsupplösning på omkring 180 dpi, vilket såg bra ut.
sagan
Avslutat medlemskap
Vill du göra större än 10x15 cm så rekommenderar jag dig att interpolera bilden.
Jag har interpolerat en 2mp porträttbild till 5mp (sepiatonad) och den ser riktigt skaplig ut på 20x30 cm kopian jag gjorde...på lite avstånd (40-50cm) är det ingen som kan tro annat än att den är tagen med negativ småfilm.
Det blir svårare med väldigt detaljrika motiv som landskap och liknande.
Jag har interpolerat en 2mp porträttbild till 5mp (sepiatonad) och den ser riktigt skaplig ut på 20x30 cm kopian jag gjorde...på lite avstånd (40-50cm) är det ingen som kan tro annat än att den är tagen med negativ småfilm.
Det blir svårare med väldigt detaljrika motiv som landskap och liknande.
sagan
Avslutat medlemskap
Interpolera innebär att man låter bildbehandlingsprogrammet kopiera pixlarna så de blir fler.
Detaljupplösningen blir (givetvis) inte bättre, men papperskopian kommer se snyggare ut eftersom man undviker pixligheten som uppstår med för få pixlar.
I Picture Publisher (som jag använder) skriver man helt enkelt in hur stor man vill att bilden ska bli och trycker på "ok" sen sköter programmet resten.
Det fungerar på liknande sätt i alla bildbehandlingsprogram.
2mp räcker utmärkt för hög kvalitét på en 10x15 cm kopia.
Detaljupplösningen blir (givetvis) inte bättre, men papperskopian kommer se snyggare ut eftersom man undviker pixligheten som uppstår med för få pixlar.
I Picture Publisher (som jag använder) skriver man helt enkelt in hur stor man vill att bilden ska bli och trycker på "ok" sen sköter programmet resten.
Det fungerar på liknande sätt i alla bildbehandlingsprogram.
2mp räcker utmärkt för hög kvalitét på en 10x15 cm kopia.
RolandM
Aktiv medlem
Jag har provat att skriva ut 800x600 pixlar vilket ganska precis motsvarar bilderna jag har i portföljen hos fotolabb som gör bilderna på kemiskt fotopapper. Det har fungerat bra på 15x10 cm och hjälpligt i storleken större vilket är 19x13 (om jag inte minns fel). Därför anser jag att du kan skicka in dina bilder som garanterat kommer att klara 15x10 cm helt utan problem, men även 19x13 cm. Med viss reservation för hur plottrigt motivet är och vilket avstånd bilden ska betratas på kommer även 30x20 cm att fungera.
Upplösningen, d v s med vilken täthet labbet skriver ut har en viss betydelse med vilken kvalité bilderna kan få, men är ingen lag för hur stora bilderna kan bli. Masiknen skriver alltid med samma upplösning. Om bilden har för få pixlar smetar maskinen ut dem över pappret så att det fylls ut. Har bilden för många pixlar för att kunna skrivas ut på det önskade formatet med maskinens upplösning kastar maskinen pixlar. En utgångspunkt jag har är att maskinen är rätt duktig på att anpassa storleken på bilder så att de blir bra. Är man petnoga och vill ha ett helt exakt resultat kan man som skrivits i tidigare svar själv anpassa bildens storlek genom att förminska eller förstora den till maskinesn exakta pixelkrav för önskad storlek. Stämmer inte pixlarnas antal gör maskinen i allafall en storleksförändring innan utskrift.
Ser att du bor i Umeå och där finns Proprint vid Renmarkstorget. De har en Agfamaskin och kan skriva ut i lite olika storlekar. Det går at testa hos dem hur kvalitén blir av dina bilder. Sannolikt kan de hjälpa till att bedöma om bilderna blir bra eller inte. Om du vill testa på en förstoring på 30x20 cm kan du skära ut ett utsnitt av din bild som är en fjärdedel, så att den har samma proprtioner och sedan beställa en 15x10 cm. Förstoringsgraden blir då den samma och du kan bedöma den tekniska kvalitén till en bråkdel av kostnaden.
Upplösningen, d v s med vilken täthet labbet skriver ut har en viss betydelse med vilken kvalité bilderna kan få, men är ingen lag för hur stora bilderna kan bli. Masiknen skriver alltid med samma upplösning. Om bilden har för få pixlar smetar maskinen ut dem över pappret så att det fylls ut. Har bilden för många pixlar för att kunna skrivas ut på det önskade formatet med maskinens upplösning kastar maskinen pixlar. En utgångspunkt jag har är att maskinen är rätt duktig på att anpassa storleken på bilder så att de blir bra. Är man petnoga och vill ha ett helt exakt resultat kan man som skrivits i tidigare svar själv anpassa bildens storlek genom att förminska eller förstora den till maskinesn exakta pixelkrav för önskad storlek. Stämmer inte pixlarnas antal gör maskinen i allafall en storleksförändring innan utskrift.
Ser att du bor i Umeå och där finns Proprint vid Renmarkstorget. De har en Agfamaskin och kan skriva ut i lite olika storlekar. Det går at testa hos dem hur kvalitén blir av dina bilder. Sannolikt kan de hjälpa till att bedöma om bilderna blir bra eller inte. Om du vill testa på en förstoring på 30x20 cm kan du skära ut ett utsnitt av din bild som är en fjärdedel, så att den har samma proprtioner och sedan beställa en 15x10 cm. Förstoringsgraden blir då den samma och du kan bedöma den tekniska kvalitén till en bråkdel av kostnaden.
Senast ändrad:
boris.bonasin
Aktiv medlem
fridilej skrev:
Tack för svaren men jag förstår nästan inte vad ni två menar...vad är att interpolera en bild? Hur gör man det?
Så det du menar är att det är möjligt att få störra bilder än 10x15cm med en 2mpx kamera?
Bilderna blir fina med 10x15 vid utskrift?
Tack för svaren igen ändå!
De flesta fotolabb kräver en utskriftsstorlek på 300 dpi, dvs 300 punkter per tum i horisontel och vertikal led.
Om du vill översätta detta till centimeter måste du dividera centimeter med tum.
1 tum är 2,54 cm vilket betyder att 10*15 cm = ((10/2,54)*(15/2,54)) = 3,94*5,91 tum.
300 dpi motsvarar alltså ((300 bildpunkter*3,94 tum)*(300 punkter*5,91 tum)) = 1182*1773 bildpunkter per tum = 2095686 bildpunkter vilket är detsamma som 2,1Megapixel.
2,1 Megapixel är alltså fullt tillräclligt för att utskrift i 10*15. Skickar du större än så skalar fotolbben ned filen till 300 dpi.
Om du interpolerar filen kommer kopior av de närmast intilliggande pixlar att produceras (detta bestämmer man genom att ange en utskriftsstorlek) vilket innebär att konturerna kommer att bli större och därmed kommer bilden att upplevas som oskarp. om interpoleringen är för stor.
Senast ändrad:
niklasl
Aktiv medlem
Interpolering görs med olika algoritmer av varierande komplexitet och kvalitet - det är inte bara att kopiera intilligande pixlar. Programmet räknar fram mellanliggande pixlar för att bilden ska bli så bra som möjligt. Dock kan interpolering inte skapa bildinformation som inte finns. Dessutom måste man som Roland skrev ta hänsyn till betraktningsavståndet - större bild ses oftast på större avstånd och då kan man klara sig med lägre upplösning.boris.bonasin skrev:
Om du interpolerar filen kommer kopior av de närmast intilliggande pixlar att produceras (detta bestämmer man genom att ange en utskriftsstorlek) vilket innebär att konturerna kommer att bli större och därmed kommer bilden att upplevas som oskarp. om interpoleringen är för stor.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Har skrivit ut 21x15 bilder med 2mpix (1600x1200) utan interpolering och de blev hur bra som helst, inga pixlar eller avsaknad av detaljer.
sagan
Avslutat medlemskap
Jämför det med en 4mp bild...du kommer sakna detaljer (skärpa). *lovar*Daniel VR6 skrev:
eller avsaknad av detaljer.
D Gulliksson
Aktiv medlem
sagan skrev:
Jämför det med en 4mp bild...du kommer sakna detaljer (skärpa). *lovar*
Ja givetvis gör man det, men man vet ju inte vad man går misste om förrens man jämför, så då får man låta bli att jämföra
Marcus Lindström
Aktiv medlem
Även om detta forum inte anser att Expert är vad dom heter kan denna artikel ge lite funderingar.
http://www.expert.se/nojesextra.asp?mainId=6&secId=0&subId=0&nId=74&bhcp=1
/Marcus
http://www.expert.se/nojesextra.asp?mainId=6&secId=0&subId=0&nId=74&bhcp=1
/Marcus
sagan
Avslutat medlemskap
Precis.Daniel VR6 skrev:
Ja givetvis gör man det, men man vet ju inte vad man går misste om förrens man jämför, så då får man låta bli att jämföra