Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 GB istället för 4 - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag tömde ett fullt 4GB minnekort i min Panasonic DMC-LX3 idag, men det innehöll bara c. 2 GB bilder. Vad kan det vara som gör att kameran inte fyller upp samtliga 4 GB? Kortet är såklart formaterat för kameran. Tacksam för tips!
MVH
JK

Har du kollat kortet i dator?

Jag tömde ett fullt 4GB minnekort i min Panasonic DMC-LX3 idag, men det innehöll bara c. 2 GB bilder. Vad kan det vara som gör att kameran inte fyller upp samtliga 4 GB? Kortet är såklart formaterat för kameran. Tacksam för tips!
MVH
JK

Hur stort säger din dator att kortet är? Det kanske är felmärkt, eller du har fått in 4 gb tidigare? Hur är formateringen gjord, och i vilket format?

Kortet köpt i Kina? Falskmärkta kort finns på marknaden men borde vara sällsynta nu när 2Gb kort finns för under hundralappen.

Klarar kameran mer än 2GB då? I bruksanvisningen till en annan Panasonic (DMC-FZ18 som är något år gammal) står det att den klarar SD-minneskort upp till 2GB och SDHC upp till 4GB. Vad står i din bruksanvisning till LX3?

Kameran verkar klara mer än 2GB. Man man måste nog formatera kortet i kameran så det får rätt filsystem. Är kortet nytt så kanske det är formaterar för en annan kamera med ett annat filsystem.
Så formatera minneskortet i kameran och försök igen. Om du redan formatetat så är det nåt annat problem. Eller i värsta fall ett felmärkt eller trasigt minneskort.
/Lars

Senast ändrad:
Tack för all hjälp! Konstigt nog verkar det rymmas fyra GB på kameran i vanliga fall, men häromdagen hade det på något sätt blivit en märklig formatering - bilderna låg i två olika kataloger och det blev bara c. 2GB bilder som fick plats. Nu signalerar kameran i.a.f. att det ska rymmas så många bilder som det ska på ett 4 GB-kort. Ofattbart, men det verkar iaf vara rätt nu. Tack vänner!
J

Inget är ofattbart. Det är mjukvara och mjukvara skrivs av människor och alltså är det fel och buggar i den... Du har troligen bara mött en lite bugg...

Så bra det löste sig.
Jobbar med datorer, eller heter det data, hela dagarna. Man slutar aldrig att förundras över vilka fel som kan uppstå.
/Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar