Annons

2 frågor om nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskillad

Aktiv medlem
Hej! Jag har två frågor angående nikond50...dels så undrar jag om det inte går att kolla på skärmen när man tar bilder, utan måste man alltid kolla i sökaren? Sedan undrar jag om det går att lysa upp displayen på ovansidan. det är ju väldigt jobbigt att inte se vad man gör när det är mörkt..tack på förhand...

Oskillad skrev:
Hej! Jag har två frågor angående nikond50...dels så undrar jag om det inte går att kolla på skärmen när man tar bilder, utan måste man alltid kolla i sökaren? Sedan undrar jag om det går att lysa upp displayen på ovansidan. det är ju väldigt jobbigt att inte se vad man gör när det är mörkt..tack på förhand...

nej
nej, du skulle köpt en D70.

Nej, du kan inte kolla på displayen på baksidan när du fotograferar eftersom det är en DSLR så både spegel och slutare sitter i vägen.

Du kan inte heller lysa upp displayen på ovansidan med en D50, men det kan man med en D70/D70s.

/Viktor

Att man inte kan kolla i displayen hos systemkameror kan först verka märkligt och störande, men du kommer att märka att det bara är till fördel. Man håller kameran stadigare, och man ser faktiskt mycket bättre än genom att kolla på en grötig display.
Min D50 är för närvarande på reparation, och jag lånar under tiden en kompakt digitalkamera av en kompis, och jag måste säga att det är helt värdelöst att behöva kolla genom displayen när man väl vant sig vid sökaren.
Att det inte går att lysa upp displayen på ovansidan är den enda egentliga nackdel jag finner med D50:n, och det är inte mycket att göra åt. Men man kan ju å andra sidan jämföra med Minolta D5D, som ju inte ens har en sådan. Lösningen är att ta med sig en liten ficklampa när det är mörkt. Och är det så mörkt att man inte ser, så är det antagligen bud på att använda stativ ändå, och då har man ju inte så bråttom. Dessutom kan ficklampan vara till stor hjälp när man vill fokusera i mörkret med hjälp av autofokusen, som inte funkar i beckmörker hos någon kamera.

Att infodisplayen inte har någon lampa ser ialla fall jag inte som något problem! Det mesta som står där står i sökaren också!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto