Annons

2 frågor... Mattskiva och fisheye...

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Hellosja...

Har blivit nyligen ägare till en d200 :D, med 18-135, 50 1,8, och sb 800.... me likey...

dock undrar jag lite över ett par saker...

1. Mattskiva liknande min gamla pålitliga FM så man ser hur man fokuserar när man leker med sin gamla optik? Finns det? Vart hittar man?

2. E-Bay översvämmas fullkomligen av "fisheye" konverters mm... Men hur pass sunkiga är dem eg? Jag är lite småsugen att köpa en sån och smacka på min zoomglugg mellan varven... Pluggar till arkitekt nämligen och fisheye kan faktiskt vara ganska användbart i vissa lägen... Vore kul med lite synpunkter... Dock för att förekomma folk... Jag har inte ekonomi ännu... Men när jag har kommer förmodligen både en 10,5 fisheye och en tokina 10-20 mm zoom komma till...
 
Vandraren skrev:
Det där var ju intressant, men hur byter man? Är det bökigt?
/H
Lasses i Nacka skulle ha 150:- för att byta när jag mailade och frågade. Det är nog lätt att göra det själv, men man får säkert damm bakom mattskivan, vilket inte är så skoj.
 
Finns det någon här som bytt mattskiva och kan berätta vad de tycker om resultatet?? Jag funderar nämligen också på att byta...
 
Makten skrev:
Lasses i Nacka skulle ha 150:- för att byta när jag mailade och frågade. Det är nog lätt att göra det själv, men man får säkert damm bakom mattskivan, vilket inte är så skoj.
150kr låter väldigt bra, imho. Har iofs inte provat proceduren själv, men jag har läst en del kommentarer på andra forum och samtliga har tyckt att det var en rätt komplicerad process att byta mattskivan.
 
fabbe72 skrev:
2. E-Bay översvämmas fullkomligen av "fisheye" konverters mm... Men hur pass sunkiga är dem eg? Jag är lite småsugen att köpa en sån och smacka på min zoomglugg mellan varven... Pluggar till arkitekt nämligen och fisheye kan faktiskt vara ganska användbart i vissa lägen... Vore kul med lite synpunkter... Dock för att förekomma folk... Jag har inte ekonomi ännu... Men när jag har kommer förmodligen både en 10,5 fisheye och en tokina 10-20 mm zoom komma till...

Om du vill testa fisheye till lågt pris kan du kolla efter Peleng 8mm. Har inga länkar på rak arm, men googla lite så hittar du säkert info.
 
ANNONS