Annons

1x.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Tänkte bara fråga om nån har nån erfarenhet av 1x.com? Nån som kanske har några bilder där?
Funderar nämligen på att testa att slänga upp några bilder där och se om man kan få några accepterade. Gillar att ens bilder även säljs som prints där så att man potentiellt kan tjäna lite på det.

Tänkte bara fråga om nån har nån erfarenhet av 1x.com? Nån som kanske har några bilder där?
Funderar nämligen på att testa att slänga upp några bilder där och se om man kan få några accepterade. Gillar att ens bilder även säljs som prints där så att man potentiellt kan tjäna lite på det.
Läste för ett tag sedan att 1X.com hade (för fotografen) ett ofördelaktigt avtal, som gjorde att en del drog öronen åt sig. Föreslår att du läser avtalet noga, innan du kliver på.

Jag var först jätteimponerad men tröttnade fort på alla überperfekta bilder. Att slänga dit några bilder funkar nog inte alls, de ska passera ett kuraterat nålsöga. Och om du vill sälja, kolla vlllkoren noga.

Jag var först jätteimponerad men tröttnade fort på alla überperfekta bilder. Att slänga dit några bilder funkar nog inte alls, de ska passera ett kuraterat nålsöga. Och om du vill sälja, kolla vlllkoren noga.

Kloka ord!
Det är definitivt ett "nålsöga" att få sina bilder publicerade där.
Mindre än 1% av alla fotografer som "ansöker" om att få sina bilder "publicerade" eller "awarded by the head curators" som det heter numera, lyckas.

Sedan så är det frivilligt huruvida du vill sälja "publicerade" bilder där eller inte.
Jag har valt att inte sälja bilderna som jag har "publicerade" utan låter dem finnas där som "en kul grej". Och ett sätt att testa hur andra ser på mina egna bilder.

(För den som är intresserad så hittar ni mina 1X-bilder här: https://1x.com/sportskjutaren ).
(Personligen så har jag valt att sälja printar i min helt egna webshop för att få betydligt bättre marginaler och för att kunna sälja bilder i olika prisklasser och med olika stora upplagor: https://action-art.store ).

Jag tillstår att jag gillar dem och jag har väl en tre fyra av deras böcker som är det jag gillar bäst då fotograferna verkligen kommer till tals där, ger en förklaring till hur de tänkt och beskriver i detalj hur bilderna kommit till. Självfallet redovisas använd utrustning och kamerainställningar. Jag har tyckt att jag lärt mig en del av det.

Vad man tycker om deras affärsmodell kan säkert bero lite på var man är som fotograf i karriären. De som försöker bygga sig ett namn kanske trots allt har mer nytta av 1X.COM än de som redan är etablerade. De förra får fördelen att synas i högkvalitativa och lite exklusiva sammanhang som når ut till många foto- och fotokonstintressserade. Det kanske är värt då att "betala" lite extra för det. Den diskussionen har vi väl haft förr kring Fotografiska och gallerierna.

Jag är medlem på 1x.com sedan flera år tillbaka och har en hel del bilder publicerade genom deras jurysluss. Till skillnad från instagram eller facebook så är det roligt att få en bild publicerad eftersom det är väldigt svårt och det känns mera belönande, precis som med Galleri FS.

Angående att dom säljer en bilder som prints (som diskuteras här ovan) Det är ju helt upp till dig om dina bilder där inne ska vara till salu eller inte.

Kloka ord!
Mindre än 1% av alla fotografer som "ansöker" om att få sina bilder "publicerade" eller "awarded by the head curators" som det heter numera, lyckas.

Sedan så är det frivilligt huruvida du vill sälja "publicerade" bilder där eller inte.
Jag har valt att inte sälja bilderna som jag har "publicerade" utan låter dem finnas där som "en kul grej". Och ett sätt att testa hur andra ser på mina egna bilder.

(För den som är intresserad så hittar ni mina 1X-bilder här: https://1x.com/sportskjutaren ).
(Personligen så har jag valt att sälja printar i min helt egna webshop för att få betydligt bättre marginaler och för att kunna sälja bilder i olika prisklasser och med olika stora upplagor: https://action-art.store ).
Riktigt bra bilder du har där. Kanske ger ett hum om nivån

Riktigt bra bilder du har där. Kanske ger ett hum om nivån
Tack för de värmande orden :)

Jag hoppas att bilderna kan tjäna som någon sorts inspiration för alla andra som gillar att fotografera.

I övrigt så tycker jag samma som Ctlindsten:
...
Till skillnad från instagram eller facebook så är det roligt att få en bild publicerad eftersom det är väldigt svårt och det känns mera belönande, precis som med Galleri FS.

Kan tillägga att jag gjorde rätt många försök innan jag lyckades på 1X.com, samma sak gäller för Galleri FS.

Jag är medlem på 1x.com sedan flera år tillbaka och har en hel del bilder publicerade genom deras jurysluss. Till skillnad från instagram eller facebook så är det roligt att få en bild publicerad eftersom det är väldigt svårt och det känns mera belönande, precis som med Galleri FS.

Angående att dom säljer en bilder som prints (som diskuteras här ovan) Det är ju helt upp till dig om dina bilder där inne ska vara till salu eller inte.

+1
Trevlig sida
lagt upp en del bilder

Ronny //

Verkligen märklig sajt. Svårnavigerad och finns egentligen ingen info om vad det kostar med ett medlemsskap och ingen kontaktinfo där man kan ställa frågor till de som ansvarar för sajten. Tycker att man ska inte behöva signa upp med ett konto för att få reda på vad ett medlemsskap kostar. Dessutom måste man ha ett betalt medlemsskap för att få sina bilder kurerade som det verkar.

Nån som är betalande medlem kanske kan svara på vad ett medlemsskap kostar.

Efter många om och men hittade jag en mailadress till supporten men fortfarande väldigt dåligt med info på sajten.

Senast ändrad:
...
Nån som är betalande medlem kanske kan svara på vad ett medlemsskap kostar.

Just nu så kan du få 3 månader för $4.99 per månad. (Rabatterat pris).
6 månader för $7.99 per månad.
Eller 12 månader för $5.99 per månad.

Vill dock passa på och slå ett slag för Galleri FS. här på fotosidan.
Kostar gratis. Men det finns en begränsning i hur ofta du kan ladda upp nya bilder, och det brukar ta rätt lång tid med kureringen.

Betalar du per År så kostar det ca 6 euro i månaden som är Pro medlem
då får du skicka in 20bilder i veckan för bedömning
Innan tror jag man kunde skicka 1 bild i veckan på ett fri konto
vilket jag nu tror är borttaget , tyvärr

Ronny

Tack Tony !

Kloka ord!

Tycker också dina bilder på 1X.COM var väldigt bra. Nu får du allt ta dig ner till Nazaré i Portugal och fota 100-fotvågssurfing :) Där händer det uppenbarligen grejor!

Senast ändrad:
Jag tycker absolut du skall skicka bilder till 1x. Jag försökte under lång tid utan större framgång men sedan släppte det och har fått över 90 bilder antagna Jag fick alltså bli bättre fotograf och vara mer noggran vid redigering. Jag följer flera fotografer där och fått flera värdefulla tips.

Har varit med i flera år men ingen publicerad. Har inte varit aktiv på länge. Det finns väldigt många duktiga fotografer med där

Kloka ord!

Gillade dina bilder så gick till din hemsida, men tyvärr var den seg att surfa på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar