Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mkIII pris m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Har nu bestämt mig för att skaffa mig en 1d MKIII. Begagnat ligger de just nu på ca 25', är det rimligt att tro att denna nivå kommer hålla sig framöver också? Kommer nämligen inte ha råd förrän början på nästa år. ;-)

Om MK IV dyker upp kanske priserna går ner något ytterligare, eller?
Anledningarna till att jag väljer 1d är snabb seriebildstagning, stor och ljus sökare, lite brus samt brännviddsförlängningen 1,3x. Då jag fotar uteslutande med manuella telen behöver jag inte den snabba AF JUST NU, men det kommer jag garanterat göra senare.

Som sagt, det jag vill åt är framförallt bruset, men även den stora sökaren är av största vikt då jag som sagt fotar mycket med manuella telen. 40D faller bort på just detta, har ägt en tidigare men inte trivts med den.

Vad tror ni, tänker jag rätt eller aldeles åt skogen? Visst, att köpa en 1D utan att använda AF är väl lite som att köpa en Ferrari och endast trafikera 30-vägar, men jag ser det mer som en investering för framtiden som förväntas hålla under en lång tid. Vad tror ni?

bagagnatpriserna kommer nog sjunka en del när MIV kommer. Begagnade 5D sjönk väl typ från 12000-14000 till runt 8000-10000 på ett par månader från det att 5DMII presenterades. Kommer ju finnas många fler begagnade då också, när MIV finns att köpa.

Jo det är såklart sant, det verkar fortfarande finnas en stor del begagnade 5D-hus som folk vill bli av med. Får helt enkelt hålla tummarna för att MKIV dyker upp under hösten/vintern då. :)

Jag är också i valet och kvalet mellan Canon 5D Mark II och 1D mark III.

Bildkvalitén tycker jag är vassare på 5 D Mark II, liksom den låga brusnivån på höga ISO.

Fördelen med 1D MarkIII är den snabba autofokusen samt att autofokus funkar med objektivet 400/5,6 + telekonverter.

Prismässigt ligger väl en begagnad Mark III ungefär lika som en ny 5D MarkII

Tyck gärna till och fyll på med fler argument för och emot båda modellerna.

Det som gör att jag inte väljer 5D mkII som för övrigt verkar vara en suverän kamera, är att jag vill åt cropfaktorn på 1.3 då jag fotar mycket tele. Brusmässigt ligger väl Mark III också bra till, även om den kanske inte är fullt lika bra som 5D MKII.

Det som gör att jag inte väljer 5D mkII som för övrigt verkar vara en suverän kamera, är att jag vill åt cropfaktorn på 1.3 då jag fotar mycket tele. Brusmässigt ligger väl Mark III också bra till, även om den kanske inte är fullt lika bra som 5D MKII.
Tänkvärt är dock att om du beskär bilderna från 5DMII till samma utsnitt som du får med samma objektiv på 1DMIII så borde slutresultatet bli lika bra. Men kanske tråkigt beskära alla bilder i efterhand.

Tänkvärt är dock att om du beskär bilderna från 5DMII till samma utsnitt som du får med samma objektiv på 1DMIII så borde slutresultatet bli lika bra. Men kanske tråkigt beskära alla bilder i efterhand.
Det är ju såklart en möjlighet värd att beakta. Att man dessutom får med filmfunktionen är ju också ett plus. Dock vet jag inte hur mycket jag kommer använda den. En fördel som 1d har i mina ögon är det "inbyggda" batterigreppet, använde det mycket på min gamla 1ds.

Du får samma resultat med 2x crop på 5Dmk2 istællet 1,3 cropfaktor hos 1D mkIII.

/Stefan

Nej

Beskär du bilderna från 5dMK!! till samma utsnitt som med 1dMKIII får du 13,5 Mpix! (21/1,25^2) Givetvis kan bilderna bli lika bra, dock fler pixlar att leka med om du använder 5DMKII.

Har iofs inte det minsta behov av 21 mpix, de 8 jag har idag räcker upplösningsmässigt. Filmfunktionen är mest en kul grej i min värld. Så om jag inte hittar nåt bättre tills jag står med pengarna i handen så blir det nog en Mark III ändå. :)

Du får samma resultat med 2x crop på 5Dmk2 istællet 1,3 cropfaktor hos 1D mkIII.
/Stefan

Beskär du bilderna från 5dMK!! till samma utsnitt som med 1dMKIII får du 13,5 Mpix! (21/1,25^2) Givetvis kan bilderna bli lika bra, dock fler pixlar att leka med om du använder 5DMKII.

Hur ni räknade hänger jag inte med på riktigt, men det var ungefär det jag menade. Alltså att "cropfaktorn" inte egentligen är en fördel, utan bara en "beskärning" av sensorn/objektivet och därmed bilden om man jämför med 5DMII. Hur bra och till vilken gräns det stämmer i verkligheten beror ju också på faktorer som objektivens upplösning i "cropområdet" kontra helbild på FF. Därav mitt "borde". :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar