Annons

1D Mk2 vs. 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Planerar att skaffa en ny kamera inom närmaste tiden men har svårt att bestämma mig riktigt. Jag arbetar som pressfotograf och är inte i behov av några enorma megapixelantal, däremot är jag intresserad av actionfoto så det jag prioriterar högst är antal bilder i sekunden. (därför prioriterar jag bort 5D)

Som det ser ut står det mellan 40D och en begagnad Mk2. 6,5 vs 8,5 bilder verkar inte vara någon större skillnad och 8,2 vs 10.1 MP är väl inte heller en kritisk fråga.

Prismässigt ligger ju 40D på 12000 när den väl dyker upp, och den Mk2a jag spanar på är i sågott som mint condition för 17000. Kan någon som verkligen kan de tekniska aspekterna ge mig ytterligare för/emot för de båda modellerna?

En fördel med Mk2 är ju att jag slipper köpa till batterigreppet, right?
 
Jag röstar för 40D utan tvekan- Ny kamera, ny bättre teknik, myyyyycket lägre brus, Vänj dig att jobba utan batterigrepp, har själv aldrig förstått vitsen med batterigrepp faktiskt.
 
Vitsen med batterigreppet förstod jag nästan när jag såg en kille ha ett sådant, när vi plåtade orienterare på 5-dagars.
Fullständigt förstod jag så snart jag hade satt på det på min egen 400D.
 
Kul för dig. Frivilligt göra kameran otympligare och tyngre är för mig oförståeligt. Nej, det är inte jobbigt att hålla kameran på högkant utan batterigrepp, snarare lättare.

Men smaken är som baken, det var antagligen väl någon proffsfotograf som sagt att det inte går att jobba utan battergrepp och därför har det blivit en sanning för hela foto-amatör-sverige.

Till trådstartaren, hur som helst, jag tror inte du kommer ångra dig om du köper en 40D, även om du måste köpa till ett batterigrepp.