Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D MarkII en besvikelse

Produkter
(logga in för att koppla)
roinek skrev:
1.2.4 är den senaste
men har inte haft problem med nån fw version o började på .1

Tro fortfarande på ahndhavande

2.8 i bländare ger ruggit lite mariginal ju.

Jag tror och hoppas på handhavande fel även jag.

Jag är inte ny på detta med DSLR har tidigare haft D30/10D/20D
Men proffshusen är jag helt nybörjare på och det tar nog ett tag innan jag känner mig hemma på allt dubbel knäppande med knapparna för att komma dit jag vill.

Och jag håller på och läser det du skrev om tidigare, på lediga stunder på jobbet.
 
froderberg skrev:
kameran utlöser ofta innan den hittat fokus, så det låter inte konstigt. Från nummer 2 brukar det bli skarpt.

Vad talar vi om för tid ungefär som man bör följa fordonet innan kameran bör vara klar för att trycka av.

Lite svårt att göra detta ibland i skogen när rallybilen dyker upp snabbt innan en sväng där man vill få med den breda sladden.
 
Ja, 20D med den mindre sensorn genererar ju i sig själv ett längre skärpedjup även om du använder 2,8.. i förhållande till den effektiva brännvidden alltså.

Inga stora marginaler.

Gör som jag och använd endast AF,en som en snabb hjälp. Jag använder till 99,5% "one shot" och en fokuspunkt vid mina flygande (rörliga) motiv. Eftersom fokuspunkten aldrig ändå är där jag vill ha den när jag komponerar.

Inget slår en övad kombination av manuell och auto fokus, enligt mig. Finns inte ens ngn antydan till tvekan hos mig.

Många litar blint på att AF ALLtid är bäst;)


Mvh Niclas,
 
Hej

Bilar är rätt mycket långsammare och större än flygande fåglar. Kolla i sökaren att AF tar (troligtvis under en sekund), lite innan, brassa sedan på med 8.5 bilder per sekund, du kan ju ta ca 20 RAW och mer än dubbelt i jpg.

MVH

Omar Brännström
 
Man kan alltid reklamera... d.v.s om du fick garanti dokument vid köpet... annars så rek. jag att du kanske skulle skicka in den på lagning. men å andra sidan; har du kollat inställningarna, för på den som jag har (Sony Dsc_H1) så har s/v och sepia funktionen bytt plats, så testa lite hit & dit..
 
froderberg skrev:
kameran utlöser ofta innan den hittat fokus, så det låter inte konstigt. Från nummer 2 brukar det bli skarpt.

Håller med om detta,men då jag har AF på slutarknappens första steg försöker jag spåra objektet i ca "en bärs, två.." innan avtryck.
(Alltså 1-1½ sekund om möjligt)

Oftast för att jag även har IS igång om ljuset kräver det, men även för att AF skall hinna bilda sig en uppfattning om objektets fart och riktning.

Det brukar funka, har sällan oskarpa bilder med min 100-400.
MVH /Micke
 
Nu har jag gjort en mer vetenskaplig studie på min kamera.

Riggat upp kameran på stativ kört med spegellåsning och självutlösaren på kameran.

Det jag kom fram till är att kameran lider lite av frontfocus samt att sista objektivet i min test sigma 120-300/2,8 lider av kraftig backfokus.

Jag har tagit 5 bilder med varje objektiv och har vridit fokus suddigt innan nästa bild.


Fråga 1.
När ni ser dessa bilder skulle ni lämna in för att få kameran en aning justerad,(jag vill det)

Fråga 2.
Jag skulle köra med min laptop som "trådutlösare" som jag tidigare gjort med min 20D men går det endast med firewire uttaget i 1D MarkII men 20:an funkade det med USB
Jag har ingen firewire i min dator (suck)



Och så till länken med mina bilder
http://www.sportfoto.nu/canon/canon
 
moh1 skrev:
Nu har jag gjort en mer vetenskaplig studie på min kamera.

Riggat upp kameran på stativ kört med spegellåsning och självutlösaren på kameran.

Det jag kom fram till är att kameran lider lite av frontfocus samt att sista objektivet i min test sigma 120-300/2,8 lider av kraftig backfokus.

Jag har tagit 5 bilder med varje objektiv och har vridit fokus suddigt innan nästa bild.


Fråga 1.
När ni ser dessa bilder skulle ni lämna in för att få kameran en aning justerad,(jag vill det)



Tycker definitivt att du ska lämna in för justering om du är säker på att kameran fokuserar fel! Lämna i så fall in både kamera och gluggar (Canon), i de nyaste EOS 1:eek:rna kan de mata in serienr på gluggen och tala om att när denna glugg sitter monterad så skall kameran kompensera/fokusera si eller så.

Är du intresserad kan du läsa mer:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...age=15&highlight=backfocus lämna&pagenumber=1

Lycka till / Peter
 
PeBro skrev:
Tycker definitivt att du ska lämna in för justering om du är säker på att kameran fokuserar fel!

Min fråga är .
tycker NI att den fokuserar fel utifrån mina testbilder eller tycker bara jag det.

Jag har läst någon stans att 1/3 av skärpedjupet bör vara framför motivet och resterande bakom.
I mitt fall tycker jag det är 90% framför o 10% Bakom
 
moh1 skrev:
Min fråga är .
tycker NI att den fokuserar fel utifrån mina testbilder eller tycker bara jag det.

Jag har läst någon stans att 1/3 av skärpedjupet bör vara framför motivet och resterande bakom.
I mitt fall tycker jag det är 90% framför o 10% Bakom

Utan att vara expert så konstaterar jag att;
Helt klart så har du frontfocus på alla utom 120-300an som det är rejäl backfocus på precis som du skriver.
/Göran
 
Jag tycker också att det inte ser bra ut, men min egen erfarenhet är att om du ligger precis på närgränsen vad objektivet klarar så kan det bli lite fel om det inte kan "jaga" från båda riktningar.
Backade jag 10-20 cm så blev det bättre(bara så du inte gör samma "fel").
 
Sant, det är ju inte säkert att det är samma procentuella fokusmiss på andra avstånd. Då skulle det inte blir bara två eller tre billängder enligt ditt värsta exempel..

Men är du osäker så borde du ju skicka in prylarna, ingen vitts att gå omkring och ha jobbigt.

Mvh Niclas,
 
Det borde ju motsvaras av AI Focus? Där kan du inte ta en bild om inte kameran tycker att du har fokus och den går över till servo om motivet rör på sig.

--jalle

roinek skrev:
Hej

Som jag skrev tidigare i tråden, läs häftet som länkades av nån tidiagre. Där förklaras fenomenet på ett bra sätt, även om jag tycker att det borde gå att ställa bort just det beteendet.

Roine
 
Ett utdrag från et inlägg på fredmiranda(http://www.fredmiranda.com/forum/topic/241524 ):
When you half-press the shutter release (or the * button, if you've used the custom function to move focusing control there), the activated AF sensor "looks" at the image projected by the lens from two different directions (each line of pixels in the array looks from the opposite direction of the other) and identifies the phase difference of the light from each direction. In one "look," it calculates the distance and direction the lens must be moved to cancel the phase differences. It then commands the lens to move the appropriate distance and direction and stops. It does not "hunt" for a best focus, nor does it take a second look after the lens has moved (it is an "open loop" system).

Mycket läsvärt och nyttigt !
Du har väl flyttat focus till *knappen...?

MVH
Misster
 
moh1 skrev:
Hejsan nu har jag fått min 1D Mark 2:a (beggad).

Stack till Mantorp Park för att testa min nya kamera, vädret var skit så jag fick köra ISO 800-1000.
Gluggen som användes vad en Canon 70-200/2,8


Det som fotades var Rally och med en hastighet av ca 60-100 km/tim
och jag använde uteslutande 200 mm på objektivet.

Så till mina frågor då de flesta bilder blev lite till mycket Backfokus.

1.Ungefär hur många % av alla bilder bör vara ok
Med min gamla 20D var ca 70-80% ok det blev de
inte nu.

2.Jag körde med F2,8-4,0 och riktade på
nummerplåten .vad är det lägsta "F"
man bör använda ,
jag vill ha kanon skärpa på nummerplåt till
minst bakom dörr innan det börjar bli lite
suddigt

3.Skall jag använda mig av en fokus punkt eller
utökat till 7 eller 13.
Testade alla 3 varianterna och tyckte en blev
bäst

4.Finns det någon som har några bra
Motorsportsbilder som är tagna på F2,8 för att
se hur de skall bli med denna kamera

Om det nu inte är handhavande fel så skall jag sända in kameran, skall jag då sända in den ihop med objektivet eller enbart huset.
Men först skall jag ta o testa detta hemma för att verkligen värdera ut detta mot stillastående föremål.

Hoppas på bra svar
MVH Mats

Lite OT, men... Rally på Mantorp Park???????????
 
Det var jag som gjorde ett misstag. 1DMkII har inte AI Focus utan bara AI Servo eller One Shot

Men 20D har AI Focus:)

--jalle

roinek skrev:
Hej

På 1D funkar det inte riktigt så, läs häftet som länkades, jag blev också förvånad.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.