Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)
AdobeRGB är en "vidare" färgrymd, den rymmer alltså ett större spektrum. Därför är den bäst att använda, speciellt när man ska ha ut bilderna på papper. sRGB däremot är anpassad för bildskärm (även kallad bildskärmsRGB). Det ger ett något snävare färgspektrum än AdobeRGB. Därför kan det bli lite grynigare i vissa färger.

Det gäller att ha koll på vilka inställningar man har i sitt bildbehandlingsprogram. IE, t.ex (med många andra program) klarar inte av att visa AdobeRGB, utan visar iställt sRGB. PS klarar ju som bekant av att återge AdobeRGB på skärmen. Men för korrkta färger på t.ex. webben så bör man konvertera till sRGB.

AdobeRGB för tryck
sRGB för bildskärm (i program som inte stödjer AdobeRGB)
 
Drar dom åt det röda hållet när du öppnat dom med som AdobeRGB i photoshop.

Om en bild har AdobeRGB som profil och du tittar på dom i något annat program kommer alla färger dra åt fel håll, vissa mer än andra.

Sök på forumet efter miperts poster, där finns en hel del matnyttigt om profiler och färgrymder.
 
Du har åpenbart feilkalibrert skjerm, eller feilaktige ICC-profiler i systemet ditt. Adobe RGB gir i seg selv verken rødstikk eller stikk i andre farger, om du har et korrekt oppsatt system.

Fargestyring er nødvendig for å kunne dra konklusjoner om "feil" i fargegjengivelse.
 
åkej, jag är ingen expert (ännu, jag håller på att plugga) och har inte hunnit nosa in mig på allt man behöver veta om det här.
men i min smak och med min lilla erfarenhet så blir faktiskt adobe RGB alldeles för rött.
men om jag istället plåtar raw med min D100 i sRGB och sen lägger på adobe RGB i Capture One och framkallar till tif, DÅ blir det skitbra!
vette tusan hur det hela funkar rent tekniskt, och jag kanske gör fel, men det blir ju iaf snyggt. ;o)

men lyssna på mipert (min idol). han är expert och kan säkerligen berättta prexis hur du ska göra. :eek:)
 
::F skrev:
I övrigt har jag aldrig haft liknande problem, så jag har svårt att tro att min skärm är felkalibrerad, men jag ska givetvis kolla upp detta oxå.

at du får feilaktige farger med Adobe RGB viser jo nettopp at du enten (a) har feilkalibrert skjerm og/eller (b) feil ICC-profiler. husk at skjermkalibrering *ikke* er det samme som profilering, og at en ICC-profil er meningsløs om skjermen ikke er kalibrert riktig. En Adobe RGB ICC-profil forteller bare om hvordan fargene skal *vises*, ikke hvordan fargene er *stilt inn*.

med fare for å gjenta meg selv til kjedsommelighet: det er ikke Adobe RGB som lager rødt stikk, det er skjermoppsettet ditt.
 
::F skrev:
Jepps det går! Ska jag alltså ladda in Adobe RGB som profil där? När jag gjorde det blev allt ÄNNU rödare!

Är inte helt säker här, men är det inte skärmens profil som du ska specificera där? Skärmen klarar ju inte omfånget i AdobeRGB, kolla om tillverkaren har färgprofiler för sina skärmar.
 
Hej Daniel
vill komma med en liten notis och tips;
Om du någon gång vill lämna in en digital bildfil till förstoring på Fuji Frontier maskin, så skall du absolut låta filen vara sRGB. Frontier maskinen levererar bilder utifrån den färgrymden, i annat fall med AdobeRGB så blir kopiorna väldigt matta i färgerna.
Nu krånglade jag väl till allt ihop, men det är min erfarenhet, dem gånger man kört en kopia i Frontier´n.

Mvh / Björn
 
Färgprofiler är svåra att komma underfund med.

Problemet med färger är att en färg inte är samma som ett RGB-värde! Färger är något som inte finns, utan är något som vi tolkar.

RGB-värdet är till för att representera en färg för ett visst medium, tex en skärm.

Som exempel kan vi ta en varmgul färg. Min kamera uppfattar den som RGB 245,174,0. Däremot, för att jag ska se samma färg på skärmen behöver jag sätta RGB 241,175,0.

För att få ut samma färg på skrivaren ställs vi in för ytterligare problem eftersom pappret reflekterar ljus medans skärmen lyser. Då uppfattas färger och skalor annolunda.

För att överkomma dessa problem använder vi alltså färgprofiler. Profilen talar om vilka färger som representeras av vilka RGB-värden för ett visst medium/enhet.

Om vi har en profil för skärmen, en för kameran och en för skrivaren kan programmet (tex Photoshop) automatiskt ändra RGB-värdena så att färgen som vi upplever ska vara densamma.

sRGB är något ganska dåligt =)

sRGB profilen har skapats som något slags medelvärde för alla skärmar och kameror osv. De flesta datoranvändare, tex, har ingen aning om vad profiler är eller hur man använder dessa. Tanken är att en bild anpassad för sRGB-profilen ska se "OK" ut på ett okalibrerat system. sRGB kan representera ett ganska litet antal färger just för att kunna se OK ut på många ställen.

Alltså, sparar du en bild för webben kan sRGB vara ett vettigt val. I nästan alla andra fall är tex AdobeRGB eller din egen skärms profil ett bättre val eftersom du då bibehåller så många färger som möjligt.

OBS! Något som är viktigt med Photoshop är att alltid konvertera bilden till 16 bit/kanal innan du konverterar mellan olika profiler (tex när du ska skriva ut, spara för webben, osv). Anledningen är att Photoshop bara arbetar med heltal vid konverteringen. Vid 8 bitars-läge så blir det stora avrundningsfel som leder till förlust av färger.
 
Har en liten fråga angående AdobeRGB.
Är det någon större skilnad på AdobeRGB och AdobeRGB 1998.

Sedan märkte jag att man kan byta färgprofil i min Nikon D70 i XP någon som provat detta?

PS. jag kör med AdobeRGB 1998 på skärmen nu och jag tycker mig inte märka något färg stick.DS.
 
Sveriges främste guru på området färgprofiler, SFF:s Stefan Ohlsson finns här på Fotosidan. Han har bland annat lagt upp en del bra dokument här:

http://www.profiler.nu/kursdok.html

Jag intervjuade honom för en artikel i den Kamera & Bild som finns ute nu. Där finns bland annat en artikel om färgrymder och hur det funkar (relativt grundläggande dock). Tyvärr ramlade ett antal faktarutor bort i tidningen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.