Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

180 Macro till landskapsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att köpa ett Canon Macro 180 till min 40D inför semestern. Men jag vill kunna fota havet och landskap också. Ni vet såna där bilder där vågor rullar in och blir som en dimma. :) Kan jag då använda 180 macrot till detta eller är det något annat jag behöver. Jag har ett halvhyfsat vidviknel från nån andrapartstillverkare....

Jo visst, om det inte är på kvällskvisten du ska fota så är ju ngt starkare ND filter att rekomendera som kan stjäla lite ljus å göra slutartiden längre.

ja de thar jag redan räknat med att köpa oavsett vilket objektiv det blir. ska man inte ha två filter, ett för att bibehålla färgerna och ett för att sno ljus?

Henrik_L skrev:
ja de thar jag redan räknat med att köpa oavsett vilket objektiv det blir. ska man inte ha två filter, ett för att bibehålla färgerna och ett för att sno ljus?
Färgerna klarar sig nog med ett gråfilter. Det stjäl mig veterligen endast ljus. För landskap så är det väl halv eller tredjedels tonade filter som gäller. Heltonade handlar oftast om att kunna bränna av en upplättningsblixt ihop med stor bländare.

paul innergård skrev:
Färgerna klarar sig nog med ett gråfilter. Det stjäl mig veterligen endast ljus. För landskap så är det väl halv eller tredjedels tonade filter som gäller. Heltonade handlar oftast om att kunna bränna av en upplättningsblixt ihop med stor bländare.

Jo men tänkte mest på att kunna bibehålla färgerna på himlen så att det inte blir utförtt som det alltid blir för mig annars.

paul innergård skrev:
Just därför skall du ha halv eller tredjedels tonade filter.

Aha! Det jag har läst i tidningar är att ND-Grad filter tar ner ljuset och polfilter gör så att himlen bibehller dom varmar färgerna. jag trodde att man skulle kombinera dom.

Henrik_L skrev:
Aha! Det jag har läst i tidningar är att ND-Grad filter tar ner ljuset och polfilter gör så att himlen bibehller dom varmar färgerna. jag trodde att man skulle kombinera dom.
Polfilter hjälper till att ta bort reflexer från ex vatten och glas. Polfiltret ger också mer mättade färger, bla kan man skapa väldigt blå himlar med hjälp av polfiltret. ND-filtren, de halv och tredjedelstonade gör att du kan bibehålla balansen mellan himmel och det övriga landskapet. Du slipper utfrätta partier i bilden tack vare att allt inom de gråa delarna av filtret blir ex två steg underexponerat jämfört med den del av filtret som är blankt. Gråfilter är nästan ett måste för den seriöse landskapsfotografen. Du har säkert nytta av ett polfilter också.

Cokins filter är väl de ända man har en hållare till? alltså inte skruvas fast som ett vanligt uv filter.

Nackdelen är väl att bilderna kommer upplevas plattare än om du hade använt ett vidvinkelobjektiv som bör vara bättre för ändamålet.

Robin Gyllander skrev:
Cokins filter är väl de ända man har en hållare till? alltså inte skruvas fast som ett vanligt uv filter.

Finns ju ganska många andra, tex Lee, Hightech, Singh Ray osv.

Tonade/graduerade ND filter kommer ju behövas, ett komplement kan även vara att satsa på ND filter som inte är tonade för att få längre tider.

jonasy skrev:
Nackdelen är väl att bilderna kommer upplevas plattare än om du hade använt ett vidvinkelobjektiv som bör vara bättre för ändamålet.
Bägge typer av objektiv har sin plats för landskap. Kanske iofs 180 mm känns aningen långt. men jag har sett en del bilder tagna med 135 mm som blivit mycket bra. teleobjektivens förmåga att trycka ihop landskapet gör ofta att färgskiftningar kommer fram på ett snyggt sätt. För egen del hade jag satsat på en vidvinkelzoom och en telezoom för maximal flexibilitet. En tilt och shift-glugg skulle säkert också göra sig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto