ANNONS
Annons

180-graders fisheye på 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

herne

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en 1D (mkIII) och ett EF 15/2.8 fisheye.
Dessa två lirar inte ihop, på så sätt att jag behöver 180 graders bildvinkel. Detta går åt skogen, i samband med 1.3x, antar jag...

Det jag ska göra är att snickra ihop ett slags VR-panorama, roterbar bild alltså. Haken är att det inte får ske i fler än 5 steg, pga begränsning i mjukvaran.
Vilket objektiv behöver jag för att nå 180 grader?
Går det ens?

Har du möjlighet att byta mjukvara? I s åfall vill jag rekommendera panoramastudio från tshsoft. http://www.tshsoft.com/en/index.html
Grymt bra till rimligt pris!

Om inte, så finsn det ju några pirat-fisheye som kanske kan funka, dels det ryska peleng 8mm (ger antagligen musöron så att bilden behöver beskäras). Dels har ju Sigma precis släppt några fisheye avsedda för 1,6-crop, vilka kanske funkar även på 1DmkIII (jag har inte testat några av fiskögonen, men väl ett par andra av sigmas 1,6-gluggar och det har gått bra även om det varit lite vinjettering och svarta musöron i något enskilt fall).

Tack för tipset!
Tyvärr är det inte jag själv som fixar ihop bilderna, så byta mjukvara är tyvärr inget alternativ.

Jag såg att det fanns ett par sigma fisheye som verkar intressanta, men det är fortfarande oklart vilken faktiskt vinkel det blir på 1.3x....

herne skrev:
Tjena!

Jag har en 1D (mkIII) och ett EF 15/2.8 fisheye.
Dessa två lirar inte ihop, på så sätt att jag behöver 180 graders bildvinkel. Detta går åt skogen, i samband med 1.3x, antar jag...

Det jag ska göra är att snickra ihop ett slags VR-panorama, roterbar bild alltså. Haken är att det inte får ske i fler än 5 steg, pga begränsning i mjukvaran.
Vilket objektiv behöver jag för att nå 180 grader?
Går det ens?

Tokina 10-17 fisheyezoom fungerar förvånansvärt bra i 15-17 mm lägena på min 1Ds, jag tror att du skulle kunna använda ett sådant mellan 12 och 17 mm på en 1D MK III!

Här finns ett bildexempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1004368.htm?set=mp

Mikael,

Mycket intressant!
Är den korrigerad i efterhand eller har du så fin täckning ända ut i hörnen?

Frågan kvarstår dock, eftersom det verkligen MÅSTE vara 180 grader...

herne skrev:
Mikael,

Mycket intressant!
Är den korrigerad i efterhand eller har du så fin täckning ända ut i hörnen?

Frågan kvarstår dock, eftersom det verkligen MÅSTE vara 180 grader...

Jag har bara ställt in färgen med nivåer och skärpt den ytterst lite med oskarp mask. Vid 100% förstoring så ser man att bilden tappar skärpa i kanterna men inte mer än Canons vidvinkel zoomar.

Testa ett Tokina 10-17 på din Canon har du tur så är det just det objektivet som du söker!
Mvh//Chasid

Lite suddigt i hörnen är inga problem för mig, däremot om det är svart 25% in i bilden, kanske ställer till det en aning :)

Ska spana på Tokina, har bara lite dålig erfarenhet av dom. Fotar man utomhus, ser ut som om träden har ljusslingor. Men jag ska nog inte fota så mycket utomhus med det.

Jag har ett Tokina 10-17. Har aldrig ägt något annat Tokina tidigare och kommer nog inte att köpa något annat heller.

Men just denna glugg är helt grym och helt unik. Svårt att hitta något negativt att säga, tror inte du blir ledsen, testa (och se om du "fastnar")

Tack för tipset Rikard!

Det ser ju ut som att detta objektiv ger 180 grader vid 1.6x, frågan är hur det blir vid 1.3x. Svarta hörn?

Hittade en snutt på ett annat forum

"The Tokina works just fine on the 5D, and it's exactly as wide as the Sigma 15mm fisheye when the Tokina is set at 15mm. There is no vignetting at that focal length on the 5D"

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=21110821

Så svårt att veta, verkar som om motljusskyddet kommer med på full frame men eftersom du har x1.3 borde det bli något annat okänt resultat, kanske perfekt, kanske knasigt. Berätta när du har testat?

Men 5D är fullframe....

Fast det är klart, blir det inte vinjettering på fullframe så blir det ju inte det på 1.3x heller :)

herne skrev:
Men 5D är fullframe....

Fast det är klart, blir det inte vinjettering på fullframe så blir det ju inte det på 1.3x heller :)

1Ds är också fullformat och jag har som jag skrev tidigare inga problem med vinjettering vid 15 & 17 mm med Tokinat, däremot tappar objektivet kantskärpa men det är inte värre än Canons 17-40 & 16-35. Testa ett Tokina 10-17 på din EOS 1D MkIII jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt från 12-13 mm! Jag kollade infon på bilden som jag länkade till tidigare och den är tagen på 15 mm bländare 11.
Mvh//Chasid

Okej...just ja.
Men har jag då förstått detta rätt om jag tror att ett fisheye har 180 graders vinkel om det är täckning ända ut i hörnorna? Eller är det mer komplicerat än så?

Jag kör raktecknande Sigma 12-24 med 1D mark III, (funkar även på FF) ... fast de är ju långt ifrån 180graders, men med lite panorama så....

göra panorama med ett fisheye låter svårt, då de blir så böjt i kanterna.

christian_r skrev:
Kolla upp sigmas nya fisheye till canon, 10.5 mm , kommer funka bra tror jag.

Verkar tyvärr kört det också:
Scandinavian Photos hemsida:
Sigma AF 10/2,8 EX DC HSM Fisheye
Denna lins är framtagen för att användas med digitala systemkameror som har APS-C storleken på bildsensorn. Versionen för Nikon ger en diagonal vinkel på 180° medan varianten för sigma ger 154° och den för Canon 167°.

Och angående Tokina 10-17 så fick jag denna info:
Tokinas hemsida:
The new Tokina AT-X 107 DX is a full-frame fish-eye lens that gives the photographer a 180° field of view with dramatic curvature of field or "fish-eye" effect.
Alltså, 180 grader vid fullframe, om jag tolkat det rätt.

Ack ack...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar