Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

180-graders fisheye på 1D

Produkter
(logga in för att koppla)
De e ganska dåligt att det inte finns en fisheye som
motsvarar 15mm på 1d. det ær ju ændå den enda "riktiga" action kameran som canon har.

christian_r skrev:
De e ganska dåligt att det inte finns en fisheye som
motsvarar 15mm på 1d. det ær ju ændå den enda "riktiga" action kameran som canon har.

Kan inte annat än instämma. Canons utbud på vidvinkel-sidan lämnar mycket att önska.

Nu har jag dock bestämt mig för att prova ett Sigma 8mm, verkar som att det ger tillräckligt med vidvinkel, dock ej 180.

Enligt det här forumet får man "full fisheye effect" med 1D och Tokina 10-17 på 12-13mm. Vad det nu innebär, vet jag inte, men de skriver att den inte vinjetterar så länge du håller dig till 12mm.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=342422&page=2

Edit: Kom på att bildvinkeln borde stå hos Tokina själva... och se det gjorde den. 180-100 grader, alltså får du gissningsvis 170-160 grader vid 12-13mm.

Med ett Samyang 8/3,5 Fisheye får du 180 graders betraktningsvinkel med 1,5x crop, 167 grader med 1,6x crop, vilket betyder att du antagligen kommer få croppa något, men att du också är säker på att du får 180 grader =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar