Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

180 blev 118?

Produkter
(logga in för att koppla)

cstinaaa

Aktiv medlem
jag fotar med en olympus E-420 i raw med mitt 4gb CF kort.

antar att jag lyckats klanta in nån knasig inställning, sen i påskas ryms det bara 118 raw bilder på kortet istället för 180.

nån som vet hur jag ska göra för att jag få tillbaka de där sista 62 bilderna? ;)

puss.

Hur många bilder som får plats varierar och beror på hur bilderna ser ut. Det finns alltså inte något fast antal.

Du kanske har ändrat från typ "Medium RAW" till "Fine RAW" eller liknande? Alltså höjt kvalitén på RAW-bilderna? Jag vet inte om man kan det på din kamera men på min Canon går det att göra.

Du kanske har ändrat från typ "Medium RAW" till "Fine RAW" eller liknande? Alltså höjt kvalitén på RAW-bilderna? Jag vet inte om man kan det på din kamera men på min Canon går det att göra.

okej jo det var det jag misstänkte också.. men jag har använt inställningen "RAW" hela tiden. testade runt på de andra nu också men ingen av de gav heller 180 bilder

Tror det är iso talet som spökar. Högre iso = mer brus och skit som tar information.

Eller något sånt.

nej verkar inte vara det heller. haft iso AUTO i autoläget och iso 400 i manuellt. bildantalet ändras iallafall inte då jag byter inställning till högre eller lägre iso, fast de kanske inte märks förrens efterråt hur många som får plats?

konstigt jag rymde alltid 180 bilder från i höstas fram tills i påskas, men inte nu längre :(

På min Nikon kan jag ändra bit-djupet från 12-bitar till 14-bitar vilket ger:
394 bilder i 12-bitar
eller
303 bilder i 14-bitar
detta i raw-format och på ett 8gb kort.

nej verkar inte vara det heller. haft iso AUTO i autoläget och iso 400 i manuellt. bildantalet ändras iallafall inte då jag byter inställning till högre eller lägre iso, fast de kanske inte märks förrens efterråt hur många som får plats?

konstigt jag rymde alltid 180 bilder från i höstas fram tills i påskas, men inte nu längre :(
AutoISO, där har du det. Formatera kortet och fotografera enbart med ISO 100 så ska du se att du kommer tillbaks till dina 180 bilder igen.

Du har inte råkat ändra så att kameran tar JPEG-bilder samtidigt?

Då ska det stå "RAW+SQ" eller "RAW+HQ" eller "RAW+SHQ" i displayen.

Kör du bara med RAW står det bara "RAW" (och upplösningen)

Du råkar inte äga fler CF-kort, och lagt i ett annat av misstag? Ett 2GB kort ger just 118 bilder...

Du har inte råkat ändra så att kameran tar JPEG-bilder samtidigt?

Då ska det stå "RAW+SQ" eller "RAW+HQ" eller "RAW+SHQ" i displayen.

Kör du bara med RAW står det bara "RAW" (och upplösningen)

Du råkar inte äga fler CF-kort, och lagt i ett annat av misstag? Ett 2GB kort ger just 118 bilder...

nej det står endast raw, vad jag har kollat så går det endast att fota i en enda raw kvalité. Nej äger bara ett tyvärr :)

jag har inte valt både raw + jpg

Det finns en liten möjlighet att det är minneskortet som strejkar.
Alltså då och då så händer att även minneskort får, ja vad ska man säga, eh ja alltså får "Döda Pixlar"
Dvs att minneskortet ej kan använda hela sin minneskapacitet.
Detta kan vara grundat i hårt brukande lr tillverkningsfel.
Det märks tydligt om man försöker flytta över bilder till datorn och den vägrar ta emot vissa utvalda bildplatsers bilder.
På mitt 4:a Gig kort så vet jag att jag har ett sånt ställe som aldrig töms - och en formatering gör ingen som helst skillnad.

Så tja acceptera det lr köp ett nytt kort - om det nu då alltså ej går att hitta ngn förklaring på annat sätt.

Det finns en liten möjlighet att det är minneskortet som strejkar.
Alltså då och då så händer att även minneskort får, ja vad ska man säga, eh ja alltså får "Döda Pixlar"
Dvs att minneskortet ej kan använda hela sin minneskapacitet.
Detta kan vara grundat i hårt brukande lr tillverkningsfel.
Det märks tydligt om man försöker flytta över bilder till datorn och den vägrar ta emot vissa utvalda bildplatsers bilder.
På mitt 4:a Gig kort så vet jag att jag har ett sånt ställe som aldrig töms - och en formatering gör ingen som helst skillnad.

Så tja acceptera det lr köp ett nytt kort - om det nu då alltså ej går att hitta ngn förklaring på annat sätt.

okej. det låter som att det kan stämma..

jag har nu formaterat kortet och ställt in ISO till 100. funkar inte ändå ..
Kolla först i datorn (klicka på egenskaper) hur många MB fungerande memoria du har i kortet. Om där är allt väl, bry dig inte om antalet.
De flesta kameror räknar "återstående antal" genom att de räknar hur många bilder finns, och hur stora de är, och hur många lika stora bilder du får plats på utrymmet.
Har du detaljrik RAW bild så tar den mer plats, än bild med få detaljer. pröva, fota en enfärgad jämn yta.
Har du 1-2 detaljrika, stora RAW filer, så utgår kameran av att resten blir lika stora.
I alla fall tänker min Canon så, jag tror Olympus tänker likadant.

Har själv tre Oly - E-400, E-420 och E-3. På de två senare har jag samma fenomen som du har.

Har sett i handboken att internt skapar kameran en bildfil på ca 17 MB. I E-400 blev det också detta som lagrades på kortet och sedan i datorn. Detta gav ca 57 bilder/GB . I de två senare kamerorna komprimeras tydligen bilden till ca 10 MB, som lagras på kortet. Där ryms det ca 95 bilder/GB. Räkneverket räknar hur många bilder som bör kunna läggas på det som är kvar av bildkortet. Eftersom bilden från början är 17 MB är det tydligen det som räknas.
Testa att ta t ex tio bilder och se hur mycket räkneverket räknar ner (bör bli 6 nr). Att räkneverket visar 118 från början får du tolka som att det i realiteten finns pats för ca 180-190 bilder.

Är du säker på att räkneverket visade 180 bilder före påsk? Har du lagt in någon ny firmware, eller nåt? Låter konstigt att det plötsligt skulle ändra sig i kameran.

Skulle vara kul att höra om andra har det på samma sätt. När jag köpte min 420 bråkade jag med Olympus om bl a detta med räkneverket, men de sa att det inte var något fel. Jag fick skicka in mitt hus och fick helt enkelt ett nytt, men den räknar på samma sätt.
Det gör som sagt E-3:an också. Det är ju lite irriterande, men inte nån stor grej.

Kolla först i datorn (klicka på egenskaper) hur många MB fungerande memoria du har i kortet. Om där är allt väl, bry dig inte om antalet.
De flesta kameror räknar "återstående antal" genom att de räknar hur många bilder finns, och hur stora de är, och hur många lika stora bilder du får plats på utrymmet.
Har du detaljrik RAW bild så tar den mer plats, än bild med få detaljer. pröva, fota en enfärgad jämn yta.
Har du 1-2 detaljrika, stora RAW filer, så utgår kameran av att resten blir lika stora.
I alla fall tänker min Canon så, jag tror Olympus tänker likadant.

nu har jag testat fota fast RAW + small normal jpeg

när kortet är tomt står det att det ryms 113 bilder, fast när jag tagit drygt 40 bilder står det att det är 96 kvar. så ja antalet platser ändras

En gång i tiden lyckades jag"låsa" ett stort antal bilder på kortet som då ej försvann vid formatering. Men då samma bilder lagrades ner i datorn flera ggr så uppdagades iofs problemet ganska snabbt.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar