Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18% grå färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebjee

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska måla om hemma och tänkte passa på att få en vägg med 18% grå. Någon som har en färgkod som man kan lämna till colorama lite enkelt?

Tack!

Försökte söka lite med hittade bara trådar från 2004 som handlar om gråkort ska vara 12% eller 18%..

Är du ute efter just 18% grått eller neutralgrått så det blir bra när du bildbehandlar? Om det är det senare så fungerar NCS 3000 bra (eller 2500 om du vill ha lite ljusare väggar).

Lås dig inte så mycket vid siffran "18%", det är mycket viktigare att färgen helt enkelt är neutral... :)

Så de viktiga siffrorna är "00" i serien NCS XX"00" - de visar att ingen färgmättnad skall finnas. Sen ska du bara välja ljushet (eller som NCS vill säga, "svarthet"...) och glans.

Själv tycker jag vad som helst mellan 3500 och 2000 går bra, sen brukar jag säga att man väljer matthet efter hur mycket man tror väggen kommer smutsas / slitas. De blankare färgerna är lättare att torka av om något skulle hända, och får oftast mindre "skavmärken" av saker man lutar på dem. Men de ger som sagt blänk av ljuskällor.
De mattare färgerna är mycket lugnare i utseendet, och mycket mindre känsliga för hur din arbetsbelysning är beskaffad.

3000 helmatt är väl ett standardval. Glansvärdena redovisas lite olika beroende på leverantör/tillverkare.

Det där med 18% grått är väl mest tradition för exponeringsmätning om jag förstått det rätt (och då behövde det inte vara neutralgrått eftersom filmen liksom var som den var)? Många gamla gråkort som är 18% grå är inte det minsta neutralgrå, så de fungerar dåligt för vitbalansering :)

ANNONS