Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-70 kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Någon mer som upplever samma problem - problemet att få och använda kort skärpedjup med 18-70 DX?

För det första är det svårt att få kort skärpedjup eftersom den bara sträcker sig ner till brändartal 3.5. Och när man då använder sig av största bländaröppning för att få relativt kort skärpedjup, blir ens bilder allmänt otilltalande.

Så är tyvärr fysikens lagar och det mindre sensorformatet på de flesta digitala systemkameror bidrar ytterliggare till ett större skärpedjup.

Jag är rädd att det enda du kan göra är att införskaffa optik som har högre ljusstyrka och som tåls att använda på denna ljusstyrka, eller jobba på att öka förstoringsgraden på det du fotograferar samtidigt som du ökar avståndet till det bakomvarande och försökte få bakgrunden så fri från detaljer som möjligt.

Tänk på att ju närmare du går motivet, desto kortare blir skärpedjupet. Med tajt utsnitt på porträtt kan men få kort skärpedjup även med 18-70:an.

Tesis skrev:
Någon mer som upplever samma problem - problemet att få och använda kort skärpedjup med 18-70 DX?

För det första är det svårt att få kort skärpedjup eftersom den bara sträcker sig ner till brändartal 3.5. Och när man då använder sig av största bländaröppning för att få relativt kort skärpedjup, blir ens bilder allmänt otilltalande.

Håller med Magnus i hans svar, kör du på 70mm, f4.5, har modellen nära och bakgrunden en bit ifrån så kan du få snyggt utsuddad bakgrund med 18-70. Kräver lite mer jobb än med ex. 50 f1.8 bara.

Hur pass kort (max) skärpedjup kan man få på en dslr me aps sensor?

Går det att komma i närheten av de mellanformatsbilder, där endast ögonen är skarpa?(då menar jag tex ett porträtt taget uppifrån med riktigt tight utsnitt där munnen o hakan flyter ut i oskärpa)
funderar på en 85mm 1,4. fast jag får kanske vänta tills jag har råd med en MamaiyaZD tills jag kan få till de resultat jag önskar:(

Tar man ett ansiktsporträtt med en 50/1.8 på full öppning så får man allt se till att inte fokusera på näsan för då blir ögonen inte så skarpa som man kunde önska. Tar man lite snett framifrån och fokuserar på närmaste ögat så hamnar det andra ögat ur fokus. Så visst går det att få till rätt kort skärpedjup. Kanske inte lika kort som på en mellanformatare dock. :)

"Hur kort skärpedjup kan man få..." är ju annars en lite "klumpig" fråga (inget illa menat). Går man bara tillräckligt nära så kommer man mer eller mindre inte att ha något skärpedjup alls. ;-)

dumbo skrev:
Tar man ett ansiktsporträtt med en 50/1.8 på full öppning så får man allt se till att inte fokusera på näsan för då blir ögonen inte så skarpa som man kunde önska. Tar man lite snett framifrån och fokuserar på närmaste ögat så hamnar det andra ögat ur fokus. Så visst går det att få till rätt kort skärpedjup. Kanske inte lika kort som på en mellanformatare dock. :)

"Hur kort skärpedjup kan man få..." är ju annars en lite "klumpig" fråga (inget illa menat). Går man bara tillräckligt nära så kommer man mer eller mindre inte att ha något skärpedjup alls. ;-)

hehe jo visst är det så, men om vi tänker att man är på ett arbetsavstånd där man inte riskerar att få modellens ögonfransar på linsen då?:)

50mm på full öppning räcker inte till för de resultat jag är ute efter, men med 1,4 och 85mm som är en längre brännvid så kan man ju komma närmare utan att det går till överdrift, fast jag tror endå inte att det går att vara lika kreativ som med ett större format när det gäller dof. fast jag kan ju vara ute o snesegla med de tekniska som vanligt:)

Nu gäller att tänka rätt igen.

Med 50mm/1.4 och 85mm/1.4 har du exakt samma skärpedjup om motivet upptar lika stor del av bilden. Dvs. utsnittet är det samma. Det är i det läget bara arbetsavstånd och därmed perspektivet som ändrar sig.

Här är DSLR sämre än småbild som är sämre än mellanformat eftersom ju större filmyta du har, ju närmare motivet får du gå för att få med samma utsnitt. Då minskar skärpedjupet.

/AnWi

AnWi skrev:
Nu gäller att tänka rätt igen.

Med 50mm/1.4 och 85mm/1.4 har du exakt samma skärpedjup om motivet upptar lika stor del av bilden. Dvs. utsnittet är det samma. Det är i det läget bara arbetsavstånd och därmed perspektivet som ändrar sig.

Här är DSLR sämre än småbild som är sämre än mellanformat eftersom ju större filmyta du har, ju närmare motivet får du gå för att få med samma utsnitt. Då minskar skärpedjupet.

/AnWi

jo just det, så långt är jag med...

det jag tänkte som en fördel med en längre bränvidd är ju att man kan få samma skärpedjup med längre brännvid fast på mer bekvämt arbetsavstånd.

OldSchool skrev:
jo just det, så långt är jag med...

det jag tänkte som en fördel med en längre bränvidd är ju att man kan få samma skärpedjup med längre brännvid fast på mer bekvämt arbetsavstånd.
Dessutom får man ett annat perspektiv då tvingas att backa för samma storlek på huvudobjektet som avbildas. Om det är en fördel eller en nackdel är upp till var och en.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto