Är i valet av ett nytt obj och snubblade över detta.
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm
Ska man kanske köpa ett 18-55 VR och få pengar över till fler roliga grejer?
Var inne på 16-85 VR innan jag läste detta, har läst lite recentioner och FOTO tycke inte så bra om 18-55 VR.
Vad ska man tro, någon som har lite tips.
Måste ha ett obj till min D300.
Ta Ken Rockwells åsikter med en rejäl näve salt, han är en slags online-clown som mer är ute efter att provocera än att säga något vettigt
18-55 VR är i förhållande till sitt pris, sin storlek och sin vikt ett mycket bra objektiv. Men i förhållande till andra objektiv är det ganska tråkigt. Det är ett sådant där universialverktyg som inte är direkt dåligt på något, men inte heller är speciellt kul eller spännande att använda.
Om du är i valet av ett nytt objektiv, fundera en stund på vad det är du är ute efter. Vad är det du vill kunna göra med ditt objektiv?
Skall du bara ha ett enda objektiv, vill lägga ett absolut minimum av pengar och helt enkelt vill prova att se vad det är du vill fotografera, tja då är 18-55 VR ett enkelt val. Det är billigt, smidigt och är lite vidvinkel, lite kort tele och mycket mittemellan. Det är så att säga ett objektiv som gör att du kan prova dig fram ett tag och upptäcka vad det är du
egentligen vill ha ...
Vet du bestämt att du verkligen vill du ha just en normalzoom, då skulle jag nog lägga lite mer pengar och satsa på en Sigma 18-50/2,8. Den gör samma saker som 18-55, fast bättre. Den saknar stabilisering, men du får en större och mycket mer användbar maxbländare. Plus att det objektivet också är ganska litet, smidigt och överraskande bra för sitt pris.
Vill du ha en normalzoom och använder ett sådant objektiv oerhört mycket och har mycket höga krav, ja då är den avsevärt dyrare Nikon 17-55/2,8 ett bra val - bättre än så blir inte en normalzoom för Nikon DX. Det är stort, tungt, svidande dyrt - och fantastiskt bra.
Men om du är allmänt osäker, vill prova dig fram lite ... Då skulle jag till exempel satsa på en 18-55 VR och en Nikon 50/1,8. Då får du dels en normalzoom som låter dig utforska om du kanske hellre vill ha mer och bättre vidvinkel. Eller mer och bättre tele. Plus att du med 50:an får ett otroligt billigt men bra objektiv på ett annat sätt: du offrar zoomen, men får istället en mycket stor maxbländare och otrolig bildkvalitet på mindre bländare.