Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-200 zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

padraget

Aktiv medlem
Hej jag har en Nikon D3100 med ett Tamron AF 18-200mm 3,5-6,3 och är ej belåten med objektivet.
Jag har tittat på ett Sigma 18-200/3,5-6,3 HSM DC OS och ett Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G ED VRII.
Vilket är att föredra är ett sigma bättre än ett tamron eller man skall kosta på sig ett Nikon som kostar betydligt mer?
 
Hej jag har en Nikon D3100 med ett Tamron AF 18-200mm 3,5-6,3 och är ej belåten med objektivet.
Jag har tittat på ett Sigma 18-200/3,5-6,3 HSM DC OS och ett Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G ED VRII.
Vilket är att föredra är ett sigma bättre än ett tamron eller man skall kosta på sig ett Nikon som kostar betydligt mer?

ett beg Nikon kommer göra dig belåten. (hade ett själv några år)
 
Vad du ska välja beror väl helt på vad det är du inte är nöjd med med ditt befintliga objektiv. Superzoom-objektiven levererar en del tråkiga egenskaper per definition, just på grund av det stora zoomomfånget. Personligen har jag ingen större erfarenhet av någon av de objektiv du listat, men spontant så är ju original alltid ett säkert kort.
 
En bekant hade sigma 18-200 ett tag som han var gravt missnöjd med, dålig bildkvalitet etc, enda fördelen var väl egentligen priset. Om du vill ha zoomomfånget 18-200 är nog nikons att rekommendera, letar du begagnat kommer du undan betydligt billigare än nytt.

Kan du tänka dig lite mindre zoomomfång är Nikons 16-85mm mycket trevlig, eller en tamron 17-50 f2.8 som alltså är ljusstark.
 
Nikon 18-200 är avsevärt bättre än Tamron 18-200, men kostar därefter.

Vill du komma billigt undan, kan en beg Nikon 18-105 vara ett alternativ att ha på kameran till vardags, och ta till ditt Tamron mellan 100 och 200 när så behövs.


Per.
 
Ett Sigma 18-200 OS HSM kommer antagligen inte göra dig mer nöjd. Fokusen är ganska bra och det är hyfsat skarpt vid 200mm, men i de lägre brännvidderna och vid större bländare är det värre än vad de flesta sett tidigare. Dessutom är bakgrundsoskärpan hemsk. Använder inte detta objektivet längre... Ett begagnat Nikon 18-200 är nog bäst, om du verkligen vill ha det omfånget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.