Annons

18-200 eller 18-105+55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Motorfantast

Aktiv medlem
Har skummat igenom många diskussioner men inte hittat någon som har samma fråga som jag.
Startar därför denna och hoppas att någon har tid att läsa och svara på detta inlägg.

Jag står inför valet mellan Sigma 18-200 med OS heter det väl på sigma, eller Nikons 18-105 VR och senare komplettera med 55-200 VR. Jag kommer att fota på crossbanan och i fjällen i sommar och vill ha mer zoom än 55mm som jag har nu. I fjällen vill jag inte bära på två objektiv. På crossbanan kommer jag troligtvis att använda från 30mm och uppåt.
Får jag så mycket bättre kvalite med två originalobjektiv att det lönar sig att betala 4500 för båda, jämfört med att köpa ett sigma för 3500kr?

Har tidigare varit i fjällen med kompaktkamera som hade zoom som motsvarar kanske 60mm, vill ha lite mer.
Jag har läst en hel del negativt om andratillverkarnas objektiv, speciellt de med mycket zoom.

Kommer jag att få mycket bättre bildkvalitet med mindre zoomomfång?
Kommer oskärpa och andra nackdelar med superzoomen göra att jag håller mig till kortare brännvidder?
Får jag missteckning vid 18mm med superzoomen men inte med Nikons 18-105?
Vlket objektiv ger bäst bildkvaltet vid t.ex 100mm?
Vilket märke ger bäst kvalitet för pengarna?

Jag har nästan bestämt mig för två Nikonobjektiv men vill gärna veta om det är onödigt.
 
du kommer få ut mycket bättre kvalite med orginal objektiven, som regel ger stort zoom omfång sämre kvalite. har själv ett 18-105vr super nöjd. sen köppte jag ett 70-300 sigma apo för tele bilder ganska nöjd med det också.
 
Håller med johannes men kolla på Nikons 70-300 vr eftersom det är mycket bättre än sigmas och tamrons motsvarigheter vad det gäller byggkvalite, skärpa, autofokus :)
 
Nikons 70-300 Vr ligger något över min budget. Vill dessutom kunna använda tele på crossbanan utan att behöva byta objektiv om jag står 5-10m ifrån, därför tror jag att 55mm passar bättre som kortaste brännvidd för mig.
Hur långt ifrån banan kan jag komma med 105mm brännvidd?
Antar att det är nästan dubbelt så långt jämfört med 55mm, och jag vill komma längre bort än så.
Vill helst inte ha någon superzoom med tanke på bildkvalitet.
 
Jag har nu skaffat mig ett AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G IF ED VR
Det känns inte lika plastigt som kitobjektivet men jag tycker att jag får sämre skärpa. Visserligen har jag bara provat på lite längre brännvidder med stor bländare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.