Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infrarött

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Hej! Jag har nyligen läst om ett infrarött filter som heter Kase IR 720. Tillverkaren hävdar att det ska funka även med icke-konverterade kameror, till och med i färg. Någon som har erfarenhet av detta filter? Jag har en Nikon z8 med rätt många objektiv.

Det går oftast att "kompensera" för IR filtret i kameran genom extremt långa slutartider, och på så vis kan man väl påstå att det "funkar" med en icke-konverterad kamera.. men inte i närheten av hur det fungerar med en full-spektrum kamera.

Det går absolut att skruva på ett IR-filter på gluggen men det kommer att bli mörkt och du kommer att behöva kompensera med ett par steg men med en spegelfri är det inte är det lätt.
Det är inte samma som att använda en konverterad för det är som att använda en vanlig kamera. Jag har en fullspektrum konverterad kamera med olika filter och det riktigt kul att använda den

Min första erfarenhet av IR var med film i kameran, har för mig att det var T-max 100, man fick komponera bilden utan filter för det synliga spektrumet är i princip osynligt, sedan fick man skruva på IR-filtret.
Exponeringstiden blev rätt så mycket längre.

Senare så skickade jag min Canon G6 för modifiering.
Fördelen där var att man såg direkt i sökaren vad man ville fotografera.
Med IR-filter så blir det Klorofyllet i växter som syns tydligast då det reflekterar solenergin.
Här kan du läsa mer om convertering,
Bifogad bild är tagen med min Canon G6.

Bilagor

• HLU_IR-kråka.jpg
    HLU_IR-kråka.jpg
    278.2 KB · Visningar: 12
Min första erfarenhet av IR var med film i kameran, har för mig att det var T-max 100, man fick komponera bilden utan filter för det synliga spektrumet är i princip osynligt, sedan fick man skruva på IR-filtret.
Exponeringstiden blev rätt så mycket längre.

Senare så skickade jag min Canon G6 för modifiering.
Fördelen där var att man såg direkt i sökaren vad man ville fotografera.
Med IR-filter så blir det Klorofyllet i växter som syns tydligast då det reflekterar solenergin.
Här kan du läsa mer om convertering,
Bifogad bild är tagen med min Canon G6.
Jag funderar på att skicka in min Canon G15 för konvertering. Hur funkar det med frakten, och kan det bli problem med tullen när paketet skickas fram och tillbaka?

Ja då det går, men det blir inte samma resultat. Här är en jämförlse jag gjorde för några år sedan.

/Stefan

Moderna kameror blockerar IR bra, så även om filtret blockerar mycket av det synliga ljuset bli andelen IR in till sensorn ganska liten.
Med riktigt gamla kameror, tjugo år eller mer, får man in mer IR.

Jag funderar på att skicka in min Canon G15 för konvertering. Hur funkar det med frakten, och kan det bli problem med tullen när paketet skickas fram och tillbaka?
Jag fick problem med tullen då dom ansåg att jag köpt kameran i USA och därför skulle betala tull.
Så se till att du deklarerar kameran ordentligt/korrekt innan du skickar den.

Hej! Jag har nyligen läst om ett infrarött filter som heter Kase IR 720. Tillverkaren hävdar att det ska funka även med icke-konverterade kameror, till och med i färg. Någon som har erfarenhet av detta filter? Jag har en Nikon z8 med rätt många objektiv.
Hejsan! Jag har ett sådant filter och det funkar utmärkt på R5 och R6 så sannolikheten att det funkar på andra spegellösa är nog stor. Är nöjd med resultatet då jag konverterar till svartvitt. IMG_1519.jpg

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar