Denat Lahi
Ny medlem
Ej synligt
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för ditt svar, ja det du tar upp stämmer nog bra tyvärr. Det kanske finns för många begränsningar för att kunna få till något. Jag ska lyssna på på podcasten nu iallfall!Hej Denat!
Kul att du vill bli naturfotograf! Generellt är det svårt att vara praktikant hos egenföretagare i allmänhet och kanske fotografer i synnerhet. Speciellt som det handlar om att vara med på resor som innebär höga omkostnader.
Något som är bra att tänka på är att det kan vara väldigt korta perioder som en naturfotograf faktiskt är ute och fotograferar. Stora delar handlar om planering, research och inte minst att få ihop ekonomin för olika projekt. Det kan handla om allt från föreläsningar till sökande av stipendier och att pitcha projekt för eventuella sponsorer.
Jag gjorde ett poddavsnitt med Staffan Widstrand där han pratar om hur det är att jobba som naturfotograf, och hur man bör tänka för att kunna ha råd att göra det på heltid.
Fotosidan Poddradio #131 - Staffan Widstrand (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
”Have fun, work hard, make a difference”. Orden är Staffan Widstrands, det är så han byggt upp sin verksamhet som fotograf.www.fotosidan.se
Ska fråga runt! Tack för tipsen och de kloka orden. Jag tror du har en poäng i att praktik är för stor grej och kanske bara följa med som en fotokompis är bättre. Jepp jag kollar på youtube men det teoretiska har självklart sin gräns och inget slår att kunna vara ute i fältet med någon erfaren.Kontakta lokala naturfotografer och fråga helt enkelt?
Fråga om du får hänga med när denne ska bege sig ut i Skåne t ex. Lite som en fotokompis, praktik låter som ett större projekt liksom. Jag tror många backar då...
Ett annat tips är, men jag gissar på att du redan följer dom mer kända naturfotograferna på YouTube? Dom lär ju ut mycket både tips kring fotandet och allt runtomkring.
Tack så jättemycket! Det uppskattas. Jag hoppas ju alltid på att förbättra mitt fotande men framförallt även utanför fältet angående hur man säljer sina foton och marknadsför sitt namn, något som proffsen kan mycket bättre än mig. Jag ser en poäng i det du säger och börjar fundera på hur jag kan fortsätta jobba på min egna fotostil och göra den mer unik, så tack för den! ha det fint!Jag har inga tips att komma med, men jag har kollat på dina bilder och jag tycker inte det ser ut som om du behöver hjälp. Ingen blir väl någonsin fullärd, men vad jag kan se har du all grund att stå på för att fortsätta på egen hand. Grymma bilder!