Annons

Z6 III eller Z8

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Nu har jag kommit fram att jag behöver ett hus till, framförallt för min handboll fotande.

Z6 III eller Z8, det är frågan? Priset är nästan det dubbla (Z8) men eftersom kommer det att hålla i några år vill jag inte tänka på priset.

Idag använder jag Z6 II med ok resultat. Skiftar mellan 400/4.5 och 70-200/2.8 för det mesta.

Vad får jag mer med Z8 utom mer pixel (behövs det)?; och smått bättre AF samt några gram tyngre kamera?

Jag skulle nog välja Z6iii för handboll.

Största skillnaden för dig är nog utläsningshastigheten hos sensorerna.

Z8 är snabbare och stör du dig på "rolling shutter", t.ex. att en boll i luften ser oval ut om den rör sig fort, är Z8 bättre.

Z8 borde också ha lite snabbare AF.

Nu har jag inte testat någon av dom men på pappret är det väl just upplösningen som är den stora skillnaden.

Z6 har lite långsammare utläsning så den borde ha bättre ISO-prestanda.

Z8 har ingen mekanisk slutare och borde vara tystare, vilket kan vara bra beroende på vilken nivå av handboll du fotograferar.

Nu har jag inte testat någon av dom men på pappret är det väl just upplösningen som är den stora skillnaden.

Z6 har lite långsammare utläsning så den borde ha bättre ISO-prestanda.

Z8 har ingen mekanisk slutare och borde vara tystare, vilket kan vara bra beroende på vilken nivå av handboll du fotograferar.
Z8 behöver inte låta någonting alls när man tar bilder, i princip. Däremot klonkar det ganska tydligt när den låser och låser upp stabiliseringen i huset. Har man FTZ så låter den ju lite också, men det verkar inte vara fallet här.

Det är troligen svårt att se någon skillnad på Z8 och Z6 III på höga ISO i samma presentationsstorlek, är min gissning. Z6 III verkar mäta ytterligt lite bättre där, men den tappar dynamiskt omfång på låga ISO ändå med sin delvis staplade sensor. Jag misstänker att den lilla förbättringen mer beror på när den byter förstärkning än på antalet pixlar, vilket sker lite senare på 24 MP-kamerorna än 45 MP.

Ändr: sär skrivning pga autokorrigering

Senast ändrad:
Jag skulle nog välja Z6iii för handboll.

Största skillnaden för dig är nog utläsningshastigheten hos sensorerna.

Z8 är snabbare och stör du dig på "rolling shutter", t.ex. att en boll i luften ser oval ut om den rör sig fort, är Z8 bättre.

Z8 borde också ha lite snabbare AF.
Mnja... Det beror ju på vilken slutare man använder. Z8 har bara elektronisk, men om det är kritiskt kan man köra den mekaniska på Z6 III. Dock måste man köra elektroniskt om man ska få ut maximal hastighet, vilket är en begränsning.

Även om det har blivit mycket bättre även på vanliga kameror så lär nog Z8 har lägre fördröjning i sökaren. Den och Z9 är konstruerade med dubbla dataflöden från sensorn just av det skälet ihop med att samma flöde väl matar autofokusen med data. Å andra sidan får man lite högre upplösning i sökaren med Z6 III och panelen stödjer väl även snäppet större färgomfång.

På temat paneler så har skärmarna på baksidan helt olika upphängning. Z6 III måste man vika ut på sidan för att kunna vinkla, men å andra sidan går den att vända runt helt.

I trådstarten skrivs det om marginellt högre vikt och det stämmer förstås att Z8 är lite tyngre, men huset är också större. Det är mer att hålla i och påminner mer om spegelreflexerna nivån under de med inbyggt grepp. Huset är lite mindre i volym, men greppmässigt är det inte helt olikt. Om det är bra eller dåligt beror förstås på tycke och smak, liksom hur stora händer man har. Med detta följer också detaljer som tiopinskontakten, AF-knappen på framsidan, lägesändring med knapp och inmatningshjul istället för programratt o dyl. Z8 är helt enkelt designad som segmentet ovanför, vilket även slår på det här med hur det fungerar att hämta fram förinställda saker.

Om jag inte har fel så har Z8 ett dedikerat fågelläge medan i Z6iii så ingår fågel bland de andra djuren i djurläge. Tycker mig sett några kommentarer att Z8 skulle pga detta fungera bättre på små pippi, fast är man inte så intresserad av fåglar så spelar detta mindre roll.

Antal pixlar är väl den största skillnaden, men jag tror att så länge man inte kan få en begagnad Z8 för en 25k att jag föredrar priset på Z6iii, så för mig ligger den närmare.

Fast kanske köper jag istället en Z50ii till våren har den som en tredjekamera i väntan på vad det blir för framtida hus i Z familjen

Om jag inte har fel så har Z8 ett dedikerat fågelläge medan i Z6iii så ingår fågel bland de andra djuren i djurläge. Tycker mig sett några kommentarer att Z8 skulle pga detta fungera bättre på små pippi, fast är man inte så intresserad av fåglar så spelar detta mindre roll.

Antal pixlar är väl den största skillnaden, men jag tror att så länge man inte kan få en begagnad Z8 för en 25k att jag föredrar priset på Z6iii, så för mig ligger den närmare.

Fast kanske köper jag istället en Z50ii till våren har den som en tredjekamera i väntan på vad det blir för framtida hus i Z familjen
Z8 har det efter en uppdatering, då det vare sig fanns i Z8 eller Z9 från start. Vi kan dock anta att förekomsten av småfåglar i samband med handbollsfotografering är relativt liten.

Ändr: borttappat "kan"

Senast ändrad:
Jag är väldigt nöjd med min Z8, men funderar om jag skulle köpa som andra kamera antingen en Z6 iii eller Z50 II, just nu har jag Z6 som andra kamera. Så jag väljer alla gånger en Z8 som huvudkamera, men gärna Z6 iii som andra kamera. Jag vill ha dom extra pixlarna för fåglar.

Tack alla för inputs. Än så länge lutar det mer åt Z6 III, det ända som jag inte är klar än om de extra pixlarna med Z8 skulle hjälpa till. Har inte haft med 45MP att göra innan.

Jag fotar aldrig fåglar!

Tack alla för inputs. Än så länge lutar det mer åt Z6 III, det ända som jag inte är klar än om de extra pixlarna med Z8 skulle hjälpa till. Har inte haft med 45MP att göra innan.

Jag fotar aldrig fåglar!

Jag fotar nästan enbart djur/fåglar så steget till Z8 från Z6 var ett rejält lyft. Trodde inte att jag skulle uppskatta 45mp så mycket men inser nu att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till 24mp igen på ett primärt hus.

MEN!
Det man kan ha med sig gällande 45mp är ju att det blir mer data att ta hand om. Vid sportfoto så lär man ju använda serietagning ännu mer. Här kan jag därför tänka mig att 24mp kan vara mer "lätthanterligt" att jobba med i efterarbetet.

Jag bytte ner mig på min primära kamera från 36 till 24 millionerpixlar. 80% av mina bilder räcker 24 mer än väl, men framför allt på fågelfoto saknar beskärningsmånen som fler pixlar ger. Har till viss mån löst det med att också ha en kamera med mindre sensor, men det var trevligare att ha en kamera som klarar allt.
Även vid vinkelfoto är det trevligt med mycket pixlar. Vid 9mm så hade det varit trevligt att kunna zooma mer i bilderna.

Jag har dock aldrig fotograferat handboll, men en del basket och där räcker 24MP. Så där kan de mindre filerna vara en fördel, för där brukar det bli en del bilder. Man måste i princip ta massor med bilder för att få bra bilder. Man ser när något är på väg att hända, men jag är för dålig fotograf för att bara kunna trycka av en bild precis i rätt ögonblick.

Hade varit bra om Z8 haft ett 22.5MP eller kanske till och med 11.25MP RAW-läge där den på något smart sätt binnar. Tror inte den har det och vet inte om det är möjligt. 12-14bitars HEIF kanske skulle räcka.

Hade varit bra om Z8 haft ett 22.5MP eller kanske till och med 11.25MP RAW-läge där den på något smart sätt binnar. Tror inte den har det och vet inte om det är möjligt. 12-14bitars HEIF kanske skulle räcka.
Nikon har valt att ha High Effiency och High Effiency* istället. Lätt förstörande komprimering i två nivåer, men lika många pixlar och riktiga råfiler, vilket nedskalade filer oftast inte har varit. Z8 har HEIF/HEIC, men det är väl 10 bitar.

Min Z6 har RAW L/M/S (24.3/13.7/6.1MP)

Jag har dock aldrig testat M eller S, så vet inte om det är riktiga RAW-filer.

Min Z6 har RAW L/M/S (24.3/13.7/6.1MP)

Jag har dock aldrig testat M eller S, så vet inte om det är riktiga RAW-filer.
Det finns mindre i D850 också, men som sagt valde Nikon en annan strategi med Expeed 7. De mindre lär vara bättre i så "nya" modeller, men det brukar alltid vara något lite lurt med dem, plus att de åtminstone i det fallet gör bufferten mindre vid samma bitldjup, inte större, pga att kameran måste ägna sig åt att framställa filerna. En väldigt dålig lösning för en kamera som Z8, med andra ord. Det finns lite om dem i D850 här:

Dock kan man trösta sig med att det var ännu sämre i D810.

Nu börjar närma sig, just nu är Z8 "bara" 39 990kr, lägsta priset på länge...undrar om det blir något lägre på BF eller ska man slå redan idag? Har haft det under uppsikt från fredagen och det har gått från 44K något till under 40K idag...Z6 III har onte ändrat priset från fredagen...

Z8 har några år på nacken nu, men har fått det mesta av det som Z6iii har via uppdateringar och är fortfarande Nikons topmodell i sin klass.
Dess ålder har dock öppnat upp för ett antal prissänkningar genom åren och förmodligen är Z8ii något som är i R&Ds pipeline. BF deals är lite beroende på hur långt kommen Z8ii är

Z6iii är ny och kommer förmodligen inte se någon prissänkning i år eller större BF rea.

Friskt gissat från mig.

Nu börjar närma sig, just nu är Z8 "bara" 39 990kr, lägsta priset på länge...undrar om det blir något lägre på BF eller ska man slå redan idag? Har haft det under uppsikt från fredagen och det har gått från 44K något till under 40K idag...Z6 III har onte ändrat priset från fredagen...
Svårt att säga då det redan är en pågående vinterkampanj från Nikon, antingen så är det högst tillfälligt eller så kanske även fler butiker hakar på.

Z8 har några år på nacken nu, men har fått det mesta av det som Z6iii har via uppdateringar och är fortfarande Nikons topmodell i sin klass.
Dess ålder har dock öppnat upp för ett antal prissänkningar genom åren och förmodligen är Z8ii något som är i R&Ds pipeline. BF deals är lite beroende på hur långt kommen Z8ii är

Z6iii är ny och kommer förmodligen inte se någon prissänkning i år eller större BF rea.

Friskt gissat från mig.
Z8 släpptes Maj 2023.

I regel brukar det väl gå iaf +4 år mellan släppen i det segmentet men å andra sidan så har Z8 samma teknik som Z9 som är en äldre modell.

(Kortast släpp måste ju nästan vara Z6 > Z6II där det endast var 2 år...)

Ja, jag har fått känslan att dom ökat hastigheten nu när dom bara lägger till i:n i namnen.

D70->D70S var bara ett år vill jag minnas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar