Annons

Sämre JPEG med RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Hej!

Om jag fotar i RAW och inte bearbetar bilden i Lightroom och sedan exporterar den i JPEG, blir då resultatet bättre, oförändrat eller sämre jämfört med foto direkt i JPEG?

Eller min fråga formulerad på annat sätt.

Jag har en massa oredigerade RAW bilder som jag sannolikt inte kommer bearbeta/redigera. Hade det varit bätttre att ta dem från början i JPEG?.
 
Sämre, skulle jag säga. Kamerans JPG är ju redigerad från rawfilen, så så klart den är mer optimerad.

Kan du inte försöka hitta nån slags minsta gemensamma nämnare. Skärpa, eventuellt nån liten kurva och sen batcha alltihopa?

Men om du nu inte ska göra nåt med bilderna, varför konvertera dem öht? Räcker det inte med att titta på den inbäddade JPGn om du bara vill kunna se på dem nån gång?
 
Om du exporterar från program som läser in kamerans inställningar som är satt för jpg renderingen så kommer bildkvalitén bli bättre än kamerans rendering.
Exporter du en mer eller mindre obearbetad RAW så kommer den se platt ut.

/Stefan
 
Bättre med RAW, , du har alltid mer information i en RAW och RAW-konverterare utvecklas. Det du kommer kunna spotta ur för JPEG-filer från de RAW-filerna om 10-20 år är troligtvis bättre i kvalitet än de du kan idag.
En JPEG är en JPEG däremot.

Inte som att lagringsutrymme kostar så mycket heller att lagra RAW skulle ruinera en :)
 
Hej!

Om jag fotar i RAW och inte bearbetar bilden i Lightroom och sedan exporterar den i JPEG, blir då resultatet bättre, oförändrat eller sämre jämfört med foto direkt i JPEG?

Eller min fråga formulerad på annat sätt.

Jag har en massa oredigerade RAW bilder som jag sannolikt inte kommer bearbeta/redigera. Hade det varit bätttre att ta dem från början i JPEG?.
Kör med kameratillverkarens programvara så läser den av din kameras inställningar. Du har väl Canon och kan således använda Digital Photo Professional.

Ett annat alternativ är att plocka ut de inbäddade JPEG-filerna som redan finns i varje råfil.
 
Senast ändrad:
Bättre med RAW, , du har alltid mer information i en RAW och RAW-konverterare utvecklas. Det du kommer kunna spotta ur för JPEG-filer från de RAW-filerna om 10-20 år är troligtvis bättre i kvalitet än de du kan idag.
En JPEG är en JPEG däremot.

Inte som att lagringsutrymme kostar så mycket heller att lagra RAW skulle ruinera en :)
Fast nu svarar du på om RAW eller jpg är bättre inför redigering och det var inte frågan.
 
Hej!

Om jag fotar i RAW och inte bearbetar bilden i Lightroom och sedan exporterar den i JPEG, blir då resultatet bättre, oförändrat eller sämre jämfört med foto direkt i JPEG?

Eller min fråga formulerad på annat sätt.

Jag har en massa oredigerade RAW bilder som jag sannolikt inte kommer bearbeta/redigera. Hade det varit bätttre att ta dem från början i JPEG?.
Kort svar enligt min mening är nej, vill du av någon anledning senare ha t.ex en jpeg bild så finns det ingen nackdel. Möjligt undantag om den kamera du använt är så udda att du tror möjligheten att "framkalla" RAW-filen kommer att försvinna.

Vill man ha både hängslen och livrem går det ju att göra en jpeg på alla filer i ett svep baserat på kameran inställning - då har du en hygglig kopia i full storlek för säkerhets skull.
 
Hej!

Om jag fotar i RAW och inte bearbetar bilden i Lightroom och sedan exporterar den i JPEG, blir då resultatet bättre, oförändrat eller sämre jämfört med foto direkt i JPEG?

Eller min fråga formulerad på annat sätt.

Jag har en massa oredigerade RAW bilder som jag sannolikt inte kommer bearbeta/redigera. Hade det varit bätttre att ta dem från början i JPEG?.

En jpg som kameran skapat kommer från raw-filen men är gjord med eventuella inställningar för skärpa, färgmättnad, filter, färgprofiler, filmsimuleringar, optiska korrigeringar osv utifrån kameratillverkarens egna värden och expertis.

Använder du samma tillverkares programvara för att sedan skapa jpg-filer från raw filen i din dator så brukar de ge ett exakt lika resultat för de applicerar samma behandlar i programmet som kameran gjorde. Nikon gör så till exempel. Garanterat andra också.

Men öppnar du din raw i Lightroom, PhotoLab, ON1, C1 osv så kommer den jpg du exporterar att vara annorlunda då de inte har tillgång till samma algoritmer.
Det betyder inte att bilder blir sämre eller automatiskt bättre men annorlunda.
Sedan går ju vissa programtillverkare egna funktioner som kan vara vida vassare än kameratillverkarens egna. Tex för avancerad brusreducering, kontroll av hög- och lågdager eller mycket bättre eller större utbud av filmsimuleringar.
 
Bakgrunden till min fråga är att en vän skall göra en fysisk fotobok från en resa mha av ett fotobokföretag och nu behöver jag överföra utvalda bilder till extern hårddisk.

Jag fotar i RAW med Canon R7.

Jag kommer kanske redigera bilderna i en avlägsen framtid och därför kommer jag ha kvar RAW filerna i Lightroom.

Jag har inte gjort några billdanpassningar i kamerans inställningar.
 
I Lightroom kan du välja en profil som är de Picture styles du har i kameran. De motsvarar den jpeg-rendering du ser på skärmen i kameran. Då får du den skärpa, färgmättnad osv som du vill ha. Dvs som om du fotat i jpeg direkt.
 
I Lightroom kan du välja en profil som är de Picture styles du har i kameran. De motsvarar den jpeg-rendering du ser på skärmen i kameran. Då får du den skärpa, färgmättnad osv som du vill ha. Dvs som om du fotat i jpeg direkt.
Är det detsamma som inbäddad JPEG-fil som redan finns i råfilerna
 
Den inbäddade JPG-bilden brukar inte ha full upplösning och vara ganska kraftigt komprimerad. Huvudsyftet för den är för förhandsvisningar.

Annars ja, vet inte om Adobe fått styr på allt än men det kan en del. Förut hade Adobe problem med t.ex. Nikons Active D-Ligthning och några andra inställningar.

Om du vill vara säker bör du använda programvaran som kom med kameran. Den brukar klara allt, i alla fall Nikons programvara har bra batchbearbetning.
 
Den inbäddade JPG-bilden brukar inte ha full upplösning och vara ganska kraftigt komprimerad. Huvudsyftet för den är för förhandsvisningar.

Annars ja, vet inte om Adobe fått styr på allt än men det kan en del. Förut hade Adobe problem med t.ex. Nikons Active D-Ligthning och några andra inställningar.

Om du vill vara säker bör du använda programvaran som kom med kameran. Den brukar klara allt, i alla fall Nikons programvara har bra batchbearbetning.
Canon kör full upplösning. Från en 6D är exempelvis en JPEG i högsta kvalitet runt 8 MB i filstorlek medan den extraherade JPEG-filen ligger på mindre än 3 MB i filstorlek. Jag såg ingen större skillnad förrän jag zoomade in till 400%.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.