pewa
Medlem
Jag ser långt bak i manualen till min nya D850 (s. 285) att vissa objektiv enligt en lista inte ska användas "för långa exponeringar eller bilder som tas med hög ISO-känslighet". Gäller bland andra 16-35 /f4 och 24-120 /f4, som jag råkar ha. Detta eftersom styrsystemet för VR enligt manualen kan orsaka "dimma" som förstör bilderna, eller som Thom Hagen kallar det, "VR Image flare". Märkligt, gäller det bara D850? Samtidigt säljs ju 24-120-objektivet ofta i paket med 850:an. Och hur långa exponeringar och hur högt ISO handlar det om? Vågar man köra VR med dessa över huvud taget?
Det står också till slut att "vi rekommenderar att du stänger av vibrationsreducering när andra VR-objektiv används", vilket jag dock tror är en felöversättning, annars låter det orimligt. Det ska antagligen vara rekommendation att stänga av VR när dessa objektiv (enligt listan) används (?) Men jag blir ändå osäker, VR är ju en fördel med båda dessa objektiv, ska det inte användas alls?
Det står också till slut att "vi rekommenderar att du stänger av vibrationsreducering när andra VR-objektiv används", vilket jag dock tror är en felöversättning, annars låter det orimligt. Det ska antagligen vara rekommendation att stänga av VR när dessa objektiv (enligt listan) används (?) Men jag blir ändå osäker, VR är ju en fördel med båda dessa objektiv, ska det inte användas alls?