Annons

Hur gör ni med fokuspunkter i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Har förstått att det råder delade meningar om vilken mode av autofokus man ska använda som Nikon-Fotograf.

Vissa har alla fokuspunkter synliga hela tiden andra (som jag) använder bara en enda fokuspunkt. Vissa har ingen synlig fokuspunkt men när dom trycker på autofokusknappen så väljer kameran själv vad som bör vara i fokus och lyser upp (visar) 4-5 punkter i en liten klump.

Givetvis tycker jag att autofokus är något bra när det väl fungerar men jag känner ändå att det ska vara jag som fotograf som bestämmer var i bilden det ska vara mest fokus :)

En annan funktion som jag inte fattar är när man ska låta kameran "följa" ett objekt så att det alltid är i fokus. Känns snarare som att kameran alltid missar när man använder dessa funktioner ;)

Hur gör ni?
Väljer ni själv eller låter ni kameran välja, hur många fokuspunkter var ni synliga i sökaren osv?

Jag frågar mest för att jag vill utvecklas som fotograf och få förståelse för hur andra fotografer tänker.

Som en liten notis kan jag nämna att det var ganska nyligen som jag överhuvudtaget började använda autofokus alls hade väldigt dålig erfarenhet av autofokus länge och körde alltid manuell fokus fram till att jag testade Nikon D300 första kameran med hyfsat autofokus som jag prövat.

/Joakim
 
Jag använder som regel alltid en fokuspunkt, som jag flyttar efter behov.
Skiftar mellan fast och följande efter situation.

Har aldrig blivit kompis med de automatiska valen som flerfälts AF och 3D. Hade man gett sig den på att ta det till sig så hade det kanske gått att få till, men så länge det känns slumpartat och oberäkneligt känner jag ett visst motstånd.

I tillverkarens beskrivning låter det bra så om folk i allmänhet använder det med bra resultat får man väl ge det en chans igen.
 
Stillastående, AF-S; en punkt den i mitten, flyttar aldrig
Rörliga motiv, AF-C; en punkt i rörig bakgrund eller förgrund. D9-25 eller grupp i mer öppna landskap, oftast kör jag en blandning och testar alla tre (om jag har möjlighet)
 
För stillastående motiv där precision är viktigt kör jag en punkt som jag flyttar med joystick.
One Shot.

För fotboll kör jag med ”utökad punkt” alltså en punkt som tar intryck av de närmaste punkterna.
Jag kör med en sådan vänster om mitten och en till höger om mitten. Med tummen på af-on aktiverar jag den vänstra, med tummen på knappen bredvid aktiverar jag den högra.
Continuous, så att spelarens förflyttning i djupled hanteras.

Förut körde jag med följande och continuous. Alltså startade fokus med mittpunkten, kameran valde sedan fokuspunkt när spelaren flyttade sig i sidled. Det funkade bra ända till vi mötte ett lag som hade svartvita tröjor när vi hade rödvita. Kameran bytte väldigt gärna fokus till en svartvit tröja även ifall jag hade låst på en rödvit.

(Jag ha Canon)
 
Jag har alltid AF-C (använder tumfokus) På stillastående en punkt, på flygande fågel oftast 9 punkter, blir ofta svårt att följa med bara en punkt.
 
Jag använder som regel alltid en fokuspunkt, som jag flyttar efter behov.
Skiftar mellan fast och följande efter situation.

Har aldrig blivit kompis med de automatiska valen som flerfälts AF och 3D. Hade man gett sig den på att ta det till sig så hade det kanske gått att få till, men så länge det känns slumpartat och oberäkneligt känner jag ett visst motstånd.

Delar den uppfattningen :)
har aldrig förstått hypen med Massor med fokuspunkter som dom alltid nämner i reklamerna då jag själv bara använder en :)
 
Jag gör olika beroende på vad jag ska fotografera. Ibland är en punkt det enda som fungerar bra, ibland fungerar det inte alls om det inte finns fler punkter för kameran att välja på.
 
Delar den uppfattningen :)
har aldrig förstått hypen med Massor med fokuspunkter som dom alltid nämner i reklamerna då jag själv bara använder en :)

Nyttan av flera fokuspunkter beror ju lite på vilken sorts fotografering man sysslar med.
Om man generaliserar lite så ökar nyttan av flera punkter om man sysslar med någonslags actionfoto - även om man även där mycket väl kan kan klara sig med en punkt.
 
Jag kör med Sony A7ii, och det skiljer sig ganska mycket beroende på vad jag fotograferar. Generellt jobbar jag med porträtt och gatufoto, och då funkar det bäst för mig med en enkel punkt jag flyttar runt beroende på hur jag vill komponera bilden.

AF-S eller AF-C beror på om det är rörligt eller inte, men håller min nästan bara på AF-S numera. Dels också för att jag får Eye AF med det på min A7ii.
Ibland sätter jag även tilliten helt på kameran med AF-C och "wide" inställningen, DVS att den väljer fritt från alla punkter, funkar väldigt bra det med om man ska fota någonting rörligt. Inte alltid varit så bra på att hitta ansiktet tyvärr, men det blev bättre med nyare generationer.
 
Det beror på....
Jag är Canonist ch använder EOS 5D, 7D och R.
5D används mest till landskap, macro osv så där blir det mest singel punkt i mitten.
7D fågelfoto växlar mella singel punkt 8sittande fågel) och 9 punkter zon (flygande). 7D har en massa inställningar för AF t ex när den ska sättafokus, hur lång tid den ska vänta innan den sätter ny fokus om den tappar etc.. Det tog 3 månader att hitta ett läge som passade mig för flygande fågel (Tack gode gud för att man kan spara inställningarna)
EOS R det senaste tillskottet mest som ersättare för 5D, 5655 fokuspunkter över nästan hela bildytan. Singel punkt som jag använder drag and drop för att sätta i princip varsom helst i bilden. Asgrymt att kunna komponera och enkelt sätta fokus exakt där man vill ha den. (Nej, joystick för flyttningar på 5D funkar inte lika bra för mig, dessutom täcker inte AF-punkterna lika stor del av bilden.)
kontinuerlig/singel AF beror på hur motivet rör sig (eller inte).
 
Spännande att se så många Canon och Sony-"FanBoys" som smyger runt i forumdelen för Nikons Kameror.

Jag har nog aldrig satt min fot i Canon eller Sonys forumavdelningar :)

Jag har aldrig lyckats få godtagbara resultat med någon annan inställning än Release priority och En fokuspunkt som jag själv flyttar med tummen.

Focus priority tycker aldrig att fokuseringen är bra nog för att kunna trycka av även om jag som fotograf är helt nöjd.

Att använda fler än en punkt gör att antingen är allt skarpt eller så är inget skarpt alls.

Har prövat flera olika kameror i butik och på mässor som erbjuder så kallade ansiktes igenkänning eller ögon "tracking" även tekniker som ska kunna känna av om en modell ler innan bilden tas men har aldrig varit med om att resultatet i praktiken varit lika bra som det beskrivits teoretiskt.

Jag är nog ganska konservativ med vad jag anser är snyggast och bäst men exempelvis landskap och porträtt så fokuserar jag alltid manuellt, där ser jag inget behov av autofokus alls.

Jag jobbar inte med sport men jag kan förstå att det är där "3D-Tracking" osv verkligen kan behövas.

När jag jobbar på mässor eller andra miljöer där avståndet mellan mig och modellerna varierar kraftigt mellan bilderna så använder jag autofokus men det är nog det enda tillfället där jag tycker att AF trumpar Manuell.
 
Jag smyger inte i olika avdelningar. Jag kastar ett öga på "senaste inlägg" och tittar på det som verkar intressant (i rubriken), oavsett var det då råkar ligga.

Den här frågeställningen är dessutom inte något som bara gäller de som använder Nikonkameror, utan är relevant för alla.

Manuell fokusering på normala mattskivor i kameror med autofokus fungerar inte speciellt bra, eftersom skivorna inte visar fokus med större noggrannhet än motsvarande skärpedjupet vid f/4 ungerfär. Lite mer intresserade fotografer har ofta tillgång till optik med bättre största bländaröppning än så.
Då får man köra live view eller spegellöst eller byta mattskiva (fast då fungerar den sällan bra när optik med f/4 eller f/5,6 kommer på).
 
Jag smyger inte i olika avdelningar. Jag kastar ett öga på "senaste inlägg" och tittar på det som verkar intressant (i rubriken), oavsett var det då råkar ligga.

Den här frågeställningen är dessutom inte något som bara gäller de som använder Nikonkameror, utan är relevant för alla.

Manuell fokusering på normala mattskivor i kameror med autofokus fungerar inte speciellt bra, eftersom skivorna inte visar fokus med större noggrannhet än motsvarande skärpedjupet vid f/4 ungerfär. Lite mer intresserade fotografer har ofta tillgång till optik med bättre största bländaröppning än så.
Då får man köra live view eller spegellöst eller byta mattskiva (fast då fungerar den sällan bra när optik med f/4 eller f/5,6 kommer på).

Håller helt med. Det är inte så många som vet hur en dSLR fungerar att fokusera manuellt. Vill nog påstå att det är betydligt mer risk för bom än träff om man försöker med en 85/1,2. Precis som du nämner är den optiska sökaren inte gjord för detta.

Däremot går det bra på en EVF där man oftast också kan förstora bilden och se om man har skärpa. Detsamma gäller förstås live view för det fungerar på ungefär samma sätt.

Den finns en snobbism att man skall hantera saker manuellt. Själv struntar jag helt i det. För min del är det att få till bilden som räknas. Därför får man välja bland sina möjligheter beroende på motiv.
För att veta vad man skall använda måste man ha en hel del kunskap och erfarenhet.

Våra AF-C möjligheter i en modern dSLR är så många att man nog kan skriva en bok om det. Det är en vetenskap vilken modell och inställning man skall välja i olika situationer.

Föredrar faktiskt min gamla 1D MKIIN. Den hade bara en model. Fast lyckades man hålla punkten hyfsat på motivet så blev det oftast bra.

Detta ämne är ganska generellt och inte särskilt kameraberoende.
Det intressanta är väl att Sony verkar vara på väg tillbaka mot detta men med många smarta tillägg för ansiktsfokus, ögonfokus mm.

Tror nog det är rätt väg att gå.
 
Senast ändrad:
AF-S (One shot) kör jag aldrig. Använder enbart AF-C (AF Servo) med två tumknappar (AF-ON och *). Olika fokusinställningar för liggande och stående för resp knapp samt för vilket håll jag ställer kameran - liggande eller på högkant upp eller ner. Vill jag simulera AF-C (One shot) fokuserar jag på motivet med ett knapptryck på AF-ON eller * och släpper sedan trycket och tar bilden. Standard i vanliga psam-lägen är Case 1 för fokus.

På C1 har jag en standardinställning med bländarprioritet och enbart en fokuspunkt för respektive läge, liggande eller högkant upp eller ner, att ta till när jag är osäker på mina senaste inställningar för bländar- slutarprioritet då dessa oftast är de som gällde vid senaste fototillfället och kan vara helt åt skogen när det råkar dyka upp nåt spännande. Standard Case 1 för fokus.

På C2 har jag en standardinställning för slutarprioritet med lämplig tid med samt lite vidare fokuspunkt men i övrigt som C1. Modifierat Case 2 för fokus.

På C3 har jag en inställning för flygande fågel med slutarprioritet med lämplig tid samt alla fokuspunkter akniva samt +1,5 EV i exponeringskompensation. Modifierat Case 3 för fokus.

För samtliga ovan nämnda C-lägen har jag för programmerat "nerbländningsknappen" för höger ringfinger att välja en snävare AF-punkt/område.

Jag komponerar alltid bilden utifrån fokuspunkterna för resp lägen utom vid C3 där kamerans följande fokus fixar detta.

Kom också ihåg att AF vid följande fokus enbart beräknar fokuskillnad mellan fokustillfälle och exponering, som ju kan skilja någon tiondels sekund i förflyttning av objektet vid t.ex. 10 bps. Följande fokus innebär alltså INTE någon förutsägelse om var motivet/objektet kan befinna sig vid nästa exponering. Det skall AF fixa momentant efter det att varje exponering är klar.

C1, C2, C3, samt Case 1-3, gäller alltså Canon 7DII, 5DIII eller nyare/proffsigare.
 
Senast ändrad:
AF-S (One shot) kör jag aldrig. Använder enbart AF-C (AF Servo) med två tumknappar (AF-ON och *). Olika fokusinställningar för liggande och stående för resp knapp samt för vilket håll jag ställer kameran - liggande eller på högkant upp eller ner. Vill jag simulera AF-C (One shot) fokuserar jag på motivet med ett knapptryck på AF-ON eller * och släpper sedan trycket och tar bilden. Standard i vanliga psam-lägen är Case 1 för fokus.

På C1 har jag en standardinställning med bländarprioritet och enbart en fokuspunkt för respektive läge, liggande eller högkant upp eller ner, att ta till när jag är osäker på mina senaste inställningar för bländar- slutarprioritet då dessa oftast är de som gällde vid senaste fototillfället och kan vara helt åt skogen när det råkar dyka upp nåt spännande. Standard Case 1 för fokus.
Superenkelt

På C2 har jag en standardinställning för slutarprioritet med lämplig tid med samt lite vidare fokuspunkt men i övrigt som C1. Modifierat Case 2 för fokus.

På C3 har jag en inställning för flygande fågel med slutarprioritet med lämplig tid samt alla fokuspunkter akniva samt +1,5 EV i exponeringskompensation. Modifierat Case 3 för fokus.

För samtliga ovan nämnda C-lägen har jag för programmerat "nerbländningsknappen" för höger ringfinger att välja en snävare AF-punkt.

Jag komponerar alltid bilden utifrån fokuspunkterna för resp lägen utom vid C3 där kamerans följande fokus fixar detta.

Kom också ihåg att AF vid följande fokus enbart beräknar fokuskillnad mellan fokustillfälle och exponering, som ju kan skilja någon tiondels sekund i förflyttning av objektet vid t.ex. 10 bps. Följande fokus innebär alltså INTE någon förutsägelse om var motivet/objektet kan befinna sig vid nästa exponering. Det skall AF fixa momentant efter det att varje exponering är klar.

C1, C2, C3, samt Case 1-3, gäller alltså Canon 7DII, 5DIII eller nyare/proffsigare.
Super enkelt eller hur? Nu eftersom jag också fotar med Fuji behöver jag bara komma fram till samma sak.

Sedan gäller det ju när man är specialiserad på något.Vad är ditt råd till mig som bara fotar flygande fåglar ett apr gånger per år och flygande barn lite oftare.
 
Super enkelt eller hur? Nu eftersom jag också fotar med Fuji behöver jag bara komma fram till samma sak.

Sedan gäller det ju när man är specialiserad på något.Vad är ditt råd till mig som bara fotar flygande fåglar ett apr gånger per år och flygande barn lite oftare.

Jo, det ÄR väldigt enkelt! Mitt C2-läge passar nog rätt så bra för "flygande barn" då det i stort sett är väldigt likt vilda djur som springer i skog där allehanda skräp kan göra att fokus hamnar på nån kvist som är närmare om kameran är inställd på snabbhet i AF. Det kan alltså vara trögheten, inte snabbheten, i fokusskift mellan exponeringarna, som kan vara nyckeln.

Sen är väl inte springande barn något man lägger en massa stålar på för kameror i proffsklass. En iphone klarar nog detta till både barns och familjers glädje...eller
 
Jo, det ÄR väldigt enkelt! Mitt C2-läge passar nog rätt så bra för "flygande barn" då det i stort sett är väldigt likt vilda djur som springer i skog där allehanda skräp kan göra att fokus hamnar på nån kvist som är närmare om kameran är inställd på snabbhet i AF. Det kan alltså vara trögheten, inte snabbheten, i fokusskift mellan exponeringarna, som kan vara nyckeln.

Sen är väl inte springande barn något man lägger en massa stålar på för kameror i proffsklass. En iphone klarar nog detta till både barns och familjers glädje...eller

Där har du helt fel. Bilderna på dina barn kommer nog bara stiga i värde. Fina sådana kommer nog barnbarn och senare tycka vara värdefulla. Dina flygande pippifäglar kommer nog vara mindre intressanta för kommande generationer.
Det är åtminstone min erfarenhet.
 
Där har du helt fel. Bilderna på dina barn kommer nog bara stiga i värde. Fina sådana kommer nog barnbarn och senare tycka vara värdefulla. Dina flygande pippifäglar kommer nog vara mindre intressanta för kommande generationer.
Det är åtminstone min erfarenhet.

Kanske de...men jag har också en iPhone...;-)
 
[...]
Följande fokus innebär alltså INTE någon förutsägelse om var motivet/objektet kan befinna sig vid nästa exponering. Det skall AF fixa momentant efter det att varje exponering är klar.
[...].

Förstår inte riktigt vad du skriver.
Jag har lärt mig att följande AF prognostiserar.

Det är ju alltid en viss tidsfördröjning mellan fokus- och exponeringstillfället. Påkallat av inte minst mekaniken. Visserligen sannolikt endast på tiondelar eller hundradelar av sekund. Men ändå.

En F1-bil kommer väl uppemot hundra meter per sekund i toppfart. Det är en meter på hundradelen. Det vore ju snopet om fokus alltid hamnade på bakvingen, när man vet säkert att man höll punkten på hjälmen.
 
Exakt! Följande fokus håller reda på motivets hastighet och riktning för att kunna parera för tidsfördröjningen vid exponeringen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar