Annons

Hur får jag knivskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag fotade mina vänner igår som hade en spelning. Jag provade tre objektiv och alla möjliga inställningar men är INTE nöjd! Får inte till de där knivskarpa bilderna! Använde mig både med och utan stativ.
Jag har ett 55-250 mm som inte är så ljuskänsligt (4,0 tror jag)
Ett kit-objektiv 18-55 mm
Ett 50mm 1,8 II, som är mitt senaste inköp och det är här jag hade mitt största hopp om att få dessa knivskarpa bilder.
Vad ska jag ha för inställning?! (Har en Canon 550D.)
Sen tycker jag det är svårt att få hela bandet skarpt. Skärpedjupet blir för kort, så trummisen blir helt blurry. Försöker öka bländartalet, men då blir det ju längre slutartid och då blir allt suddigt. De rör sig ju på scenen.
Ska man ha en extern blixt? Kan man få känsla av scenljus, trots blixt?
Jag ökade även ISO-talet, men tycker ändå det är svårt...
50-gluggen ger ju extremt kort skärpedjup, så det är tillochmed svårt att få till att en hel person blir skarp. T.ex. gitarristen...Får jag skärpa på hans ögon, så blir gitarren oskarp! Det kan ju vara fint, men det var inte riktigt det jag var ute efter.
Jag kommer att fota dem fler gånger och behöver verkligen tips och råd!
Det är inte bara i denna miljö jag har svårt med 50-gluggen. Tycker den är klurig överlag.
Någon som har bra tips?
 
Ett kort svar såhär mitt på lunchen:
1. beroende på mängden ljus så behöver du upp i ISO 3200-6400.
2. det låter som att du har stått ganska nära scenen när du har fotat, det är lättare att få till längre skärpedjup om backar. Troligtvis kommer du istället att vilja ha en mindre bländare.
 
Som sagt, beroende på ljus ställ ISO så högt som möjligt med bibehållen kvalitet. Jag kan ju inte se situationen riktigt men att få skärpedjup över hela scenen är nog ogörligt. Ett tips är använda spotmätning. Ljuset på en scen är förvånansvärt starkt där det är. Och förvånansvärt också ofta ganska varaktigt. Publiken vill ju gärna se det som de har kommit för. Mät på ljusa ställen, lås fokus och komponera. I och med att du mäter på ljusa ställen kan du använda en kortare exponeringstid och alltså använda en aningen mindre bländaröppning. Värt att prova?
 
Som sagt, beroende på ljus ställ ISO så högt som möjligt med bibehållen kvalitet. Jag kan ju inte se situationen riktigt men att få skärpedjup över hela scenen är nog ogörligt. Ett tips är använda spotmätning. Ljuset på en scen är förvånansvärt starkt där det är. Och förvånansvärt också ofta ganska varaktigt. Publiken vill ju gärna se det som de har kommit för. Mät på ljusa ställen, lås fokus och komponera. I och med att du mäter på ljusa ställen kan du använda en kortare exponeringstid och alltså använda en aningen mindre bländaröppning. Värt att prova?

Lås exponeringen ska det så klart vara och använd kontinuerlig fokusering.
 
Är slutartiden kort nog (kör manuellt så den inte varierar)?
Om nedbländning inte är aktuellt då det är dunkelt ställ dig då en bit längre ifrån för mer skärpedjup.
Har du kalibrerat fokus?
 
Det där att gå upp i iso till 3200-6400 på en 550D (jag fotade massvis med en 500D) kan göra att bruset ökar såpass mycket att skärpan känns sämre (bruset löser upp konturerna). Det finns ett optimum någonstans, skulle gissa på 1600, med viss tvekan 3200.. Om man använder hela bildytan utan att beskära så kan man i praktiken använda lite högre iso
Efter många försök att fota i kolmörka gruvor har jag kommit fram till att fullöppen bländare och kort brännvidd i praktiken ger bäst resultat (skärpedjupet blir mindre vid lång brännvidd) . Så jag hävdar att det är bättre att stå nära scenen och fota med kort brännvidd. Och så förstås fota i RAW och använda en riktigt bra RAW-konverterare t.ex. DxO PL Elite. Dess brusreduceringsalgoritmer presterar bättre än de som är inbyggda i kameran så det möjliggör att man går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet
 
Nu skrev du inte om du fotar i RAW eller JPEG men om du fotar i JPEG så stäng av brusreduceringen i kameran. Standardinställningen är att brusreducering är på och när man då går upp i ISO-tal så blurrar brusreduceringen till bilderna för att få bort bruset. Personligen tar jag hellre lite brus än en suddigare bild. Postar man sen bilderna i mindre format på t.ex facebook eller i en blogg så kommer bruset ändå inte att synas.
Annars håller jag med om vad andra skrivit. Stå längre ifrån för större skärpedjup, högre ISO för snabbare slutartid.
 
Tack alla för era tips! Nu ska jag bara försöka få till det i praktiken också. Det var något lite väl invecklat tips som jag nog får googla och öva på!
Jag har nog varit alldeles för snål på ISO-talet, bl.a.
Blixt är inget man ska behöva använda? Detta var ingen vanlig scen med massa häftiga ljus, det var i en kyrka med endast en ljusramp och sen något varmare sken från någon lampa som redan fanns där. Mycket trä och varma, gula färger.

Hur fokuskalibrerar man? Och det är 50-gluggen som jag bör använda?
 
Jag tog även bilder (med 50 mm-objektivet) på katten idag, som låg i solen och göttade sig. Även i väldigt ljusa förhållanden har jag svårt att få till skarpa bilder! Fattar inte vad jag gör för fel?!
 
Hej på er!

Jag fotade mina vänner igår som hade en spelning. Jag provade tre objektiv och alla möjliga inställningar men är INTE nöjd! Får inte till de där knivskarpa bilderna! Använde mig både med och utan stativ.
Jag har ett 55-250 mm som inte är så ljuskänsligt (4,0 tror jag)
Ett kit-objektiv 18-55 mm
Ett 50mm 1,8 II, som är mitt senaste inköp och det är här jag hade mitt största hopp om att få dessa knivskarpa bilder.
Vad ska jag ha för inställning?! (Har en Canon 550D.)
Sen tycker jag det är svårt att få hela bandet skarpt. Skärpedjupet blir för kort, så trummisen blir helt blurry. Försöker öka bländartalet, men då blir det ju längre slutartid och då blir allt suddigt. De rör sig ju på scenen.
Ska man ha en extern blixt? Kan man få känsla av scenljus, trots blixt?
Jag ökade även ISO-talet, men tycker ändå det är svårt...
50-gluggen ger ju extremt kort skärpedjup, så det är tillochmed svårt att få till att en hel person blir skarp. T.ex. gitarristen...Får jag skärpa på hans ögon, så blir gitarren oskarp! Det kan ju vara fint, men det var inte riktigt det jag var ute efter.
Jag kommer att fota dem fler gånger och behöver verkligen tips och råd!
Det är inte bara i denna miljö jag har svårt med 50-gluggen. Tycker den är klurig överlag.
Någon som har bra tips?

Du skriver inget om stöd. Fotade du handhållet, utan ens en armbåge i scenkant?
 
Jag tog även bilder (med 50 mm-objektivet) på katten idag, som låg i solen och göttade sig. Även i väldigt ljusa förhållanden har jag svårt att få till skarpa bilder! Fattar inte vad jag gör för fel?!

Lite svårt att veta utan exempel, men:
- om man kör med bländare f/1.8 och går nära så blir skärpedjupet väldigt kort
- katter kan ju fortfarande röra på sig, prova att ställa kameran på ett fast underlag (stativ) och plåta något som är stilla. Om kameran inte kan fokusera rätt så är det något som är fel. Du kan med fördel göra detta med live view, så ser du lättare vad som händer.
- kanske en uppenbar fråga, men du behöver fortfarande hålla exponeringstiden inom rimliga tider, gärna kortare än 1/125 s med detta objektiv.
 
Nu skrev du inte om du fotar i RAW eller JPEG men om du fotar i JPEG så stäng av brusreduceringen i kameran. Standardinställningen är att brusreducering är på och när man då går upp i ISO-tal så blurrar brusreduceringen till bilderna för att få bort bruset. Personligen tar jag hellre lite brus än en suddigare bild. Postar man sen bilderna i mindre format på t.ex facebook eller i en blogg så kommer bruset ändå inte att synas.
Annars håller jag med om vad andra skrivit. Stå längre ifrån för större skärpedjup, högre ISO för snabbare slutartid.

Hittar inget om brusreducering i kameran. Finns det på min modell?
 
Lite svårt att veta utan exempel, men:
- om man kör med bländare f/1.8 och går nära så blir skärpedjupet väldigt kort
- katter kan ju fortfarande röra på sig, prova att ställa kameran på ett fast underlag (stativ) och plåta något som är stilla. Om kameran inte kan fokusera rätt så är det något som är fel. Du kan med fördel göra detta med live view, så ser du lättare vad som händer.
- kanske en uppenbar fråga, men du behöver fortfarande hålla exponeringstiden inom rimliga tider, gärna kortare än 1/125 s med detta objektiv.

tack för din input! :)
Vill ju gärna ta närbilder, men måste kanske lära mig att ordna det i efterhand isf.
Iaf med 50-gluggen! Jag gillar ju korta skärpedjup, men detta är ju extremt!
 
Hittar inget om brusreducering i kameran. Finns det på min modell?
Näst sista menyfliken 'egen programmering' (obs ställ stora ratten på Av eller nåt, inte på 'grön ruta' - då försvinner vissa menyer)
välj 'egen programmering' - set - vänster eller högerpil till sida 5 'brusreducering för höga iso'
Det här är iofs 500D, det borde vara ungefär samma på 550D :)
Tyvärr så är noggrannheten på autofokus ganska miserabel på 500D, den sätter inte fokus lika från gång till gång även om man fotar samma motiv. Har hört andra klaga på samma sak, det är iofs mest märkbart med brännvidd uppåt 300mm
Vill du ha mindre brus på högt iso så är det fullformat som gäller :)
 
Näst sista menyfliken 'egen programmering' (obs ställ stora ratten på Av eller nåt, inte på 'grön ruta' - då försvinner vissa menyer)
välj 'egen programmering' - set - vänster eller högerpil till sida 5 'brusreducering för höga iso'
Det här är iofs 500D, det borde vara ungefär samma på 550D :)
Tyvärr så är noggrannheten på autofokus ganska miserabel på 500D, den sätter inte fokus lika från gång till gång även om man fotar samma motiv. Har hört andra klaga på samma sak, det är iofs mest märkbart med brännvidd uppåt 300mm
Vill du ha mindre brus på högt iso så är det fullformat som gäller :)

Tack! Hittade! :D Valde "kraftig". Får se om det gör någon skillnad.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar