Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-70 eller 17-50???

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin S

Medlem
Hej hej!

Så var det dags att börja kolla på nytt objektiv,
och jag har fastnat för Tamron 17-50/F:2,8 alternativt Sigma 17-70/F2,8-4,5.
Tamron för ljusstyrka, Sigma för ok ljusstyrka men mer intressant omfång.

Har läst gott och ont om båda dessa, den ena personen hyllar Tamron för dess skärpa ända ut i kanterna redan vid max bländare medan en annan säger att skärpan inte alls är så bra i kanterna i alla fall inte innan F8. Sigma får överlag skäll för bak/front-fokus problem på många exemplar. Men samtidigt får de Toppklass i tidningen Foto (gäller 18-50/F2,8).

Vad gäller egentligen , självklart ska du testa själv säger ni då. Men det är ju inte alltid så lätt att avgöra utan testkartor och annat som nog ingen butik har framme ändå.

Vill ju inte köpa en problemglugg. Canons egna av samma typ passar mig inte alls prismässigt. Jag känner att 4000:- är max.

Vad säger ni fotografvänner. Kan man få en vettig rekommendation av er baserad på kunskap inte på tro ;-)

Tacksam
Martin
 
Utifrån ett allroundfotoperspektiv fungerar mitt exemplar av Tamrons 17-50 lysande. 2.8 genom hela zoomen är mycket användbart och jämfört med Nikons 18-70, 3.5-4.5, är den ett rejält uppsving (som även den prisats högt). Skärpan är bra redan på full öppning, kantskärpan är som jag ser det ok och jag saknar inte de sista telemillimetrarna mellan 50 och 70 speciellt mycket. En fördel som jag ser det är även att gluggen är kompakt. Fantastisk bildkvalitet i ett litet paket och för små pengar. Jag använder den med Nikon D200 och har inte haft några problem.
/Jens
 
Har haft 17-70 sigman i över ett år, och det som stör mig mest är distorisionen på vidaste vinklarna. Den är ganska uttalat tunnformig (raka kanter blir böjda utåt). En annan nackdel är att den är i princip stört omöjlig att fokusera manuellt med, i synnerhet då i långa läget, med bara ett 1/8-dels varv mellan närgränsen och oändlighet så blir det alldelens för känsligt. Jag är inte heller så förtjust i hur långt objektivet blir vid 70mm, i synnerhet inte med motjusskyddet på - folk glor ju på en..

Men det är å andra sidan inte så ofta man är tvungen till manuell fokus, de situationerna är ändå rätt ovanliga. I övrigt upplever jag den väldigt skarp på i stort sett alla bländare, utom möjligtvis vidöppen i korta läget.

Närgränsen är också mycket trevlig, det går alldelens utmärkt att fokusera på saker bara några cm framför frontlinsen, så det funkar till en del macro bilder också. Förstoringsgraden blir max 1:23 vid 70mm.
 
Jag hade ett 17-70 innan och äger en 18-50/2,8 nu (Sigma).

Det finns säkert kvalitetsskillnader mellan dessa två objektiv och det finns säkert folk som kan se dessa skillnader. Personligen var jag väldigt nöjd med 17-70.

Anledningen till att jag bytte var att jag märkte att jag oftare saknade 2,8 i bländare jämfört med 70mm i brännvidd. Jag fotar en hel del inomhus, i taskig belysning, och då blir det kanske så. Samt att jag viste att jag skulle investera i en telezoom som skulle ta hand om 70 mm och uppåt.

Så jag skulle säga att ditt val beror på vad du kommer att behöva mest. Det finns många nöjda ägare till båda objektiven så du kommer antagligen att vara nöjd med kvaliteten oavsett vad du köper.
 
Äger tamronvarianten. Jag är mycket nöjd med skärpan. Den har en del nackdelar jämfört med mina andra linser (Sigma 70-200/2.8f samt Sigma 10-20):

* autofokusen låter
* man kan inte fokusera manuellt med autofokus påslagen
* Något plastig (inte så farligt)
* Den expanderar en hel del när man zoomar in
* funkar inte med fullframe (helt rätt, det gör inte vidvinkellinsen heller)

Några bra grejor:
* Locket är lätt att ta av och på även med motljusskydd. (visst kan man köpa nya lock, men...)
* Motljusskyddet är lätt att ta av och på.
* Låsknapp för att låsa zoomen i innersta läget

Detta är min arbetshäst som jag har på 90% av tiden. Lite synd att det är kassaste autofokusen och plastigaste bygget. Men det viktigaste är skärpan och där är jag väldigt nöjd.
 
Tack för alla intressanta svar jag fått.
Har bestämt mig för 17-70, blir ett bra och prisvärt allround för mig. Ljusstyrkan tar jag igen på en fast lins istället, typ 50 eller 85 1,8.

mvh
Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.