Annons

17-55DX - finns dessa i verkligheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa2003

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är på jakt efter en 17-55DX till min D200 - men var, ack var finns dessa att köpa?

Scandinavian Photo, CyberPhoto har status "beställd från leverantör, leveranstid okänd". De finns inte att få tag på från TechnikDirekt eller från PixMania (ausverkauft - utsålt).

Till och med B&H i USA har slutsålt på dessa.

Jag vet att det finns piratalternativ (Sigma, Tokina och Tamron), men det är explicit Nikon jag är ute efter.

Frågorna hopar sig: Vill inte Nikon ha mina pengar? Har de medvetet dragit in 17-55DX från marknaden? Varför? Kvalitetsproblem? En kolossal felbedömning av efterfrågan? Kommer det en ersättare snart - kanske med VR?

Är det någon som vet något eller har några tips?

Hälsningar,
Thomas
 
jag vet att Mattssons Foto i Lund hadde 17-55DX på hyllan när ja var där för ca 10 dagar sedan...kan vara värt o kolla upp...

/gunnar



Tompa2003 skrev:
Hej,

Jag är på jakt efter en 17-55DX till min D200 - men var, ack var finns dessa att köpa?

Scandinavian Photo, CyberPhoto har status "beställd från leverantör, leveranstid okänd". De finns inte att få tag på från TechnikDirekt eller från PixMania (ausverkauft - utsålt).

Till och med B&H i USA har slutsålt på dessa.

Jag vet att det finns piratalternativ (Sigma, Tokina och Tamron), men det är explicit Nikon jag är ute efter.

Frågorna hopar sig: Vill inte Nikon ha mina pengar? Har de medvetet dragit in 17-55DX från marknaden? Varför? Kvalitetsproblem? En kolossal felbedömning av efterfrågan? Kommer det en ersättare snart - kanske med VR?

Är det någon som vet något eller har några tips?

Hälsningar,
Thomas
 
Jag har samma problem och håller på att bli galen! Jag måste verkligen få tag på ett. Jag hade ett tidigare men hela min fotoutrustning blev stulen för några dagar sedan.
 
FelixSwensson skrev:
Jag har samma problem och håller på att bli galen! Jag måste verkligen få tag på ett. Jag hade ett tidigare men hela min fotoutrustning blev stulen för några dagar sedan.

Oj, det kan inte ha varit kul... Hoppas din försäkring täcker det!

Hälsningar
Thomas
 
Tompa2003 skrev:
Oj, det kan inte ha varit kul... Hoppas din försäkring täcker det!

Hälsningar
Thomas

Nä, det var inte kul. Alltid när jag är ute så går jag runt och oroar mig för att bli rånad och så blir allting snott hemifrån när jag är bortrest. Usch.. :( Nu måste jag få tag på ett 17-55/2.8 för att rädda sommaren. Man vill ju inte byta ner sig liktsom.

mvh Felix
 
Tompa2003 skrev:
Frågorna hopar sig: Vill inte Nikon ha mina pengar? Har de medvetet dragit in 17-55DX från marknaden? Varför? Kvalitetsproblem? En kolossal felbedömning av efterfrågan? Kommer det en ersättare snart - kanske med VR?

Det är väl precis samma felbedömning som de gjort på D200 och 18-200 i så fall. Jag har slutat bli förvånad och insett att jag inte får leverans av allt jag beställde i början av februari förrän snön visar sig igen. Nåt är seriöst fel på det företagets bedömningar av marknader.
 
tormig skrev:
Det finns en till salu på Fotosidans annonsmarknad.

Hej,

Tack för tipset!

Tyvärr finns gluggen i Stockholm och jag bor i andra änden av landet. Jag skulle personligen inte köpa ett så pass dyrt objektiv utan att testa det först, så räknar man med resa tur och retur så blir det ganska dyrt för ett begagnat objektiv...

Hälsningar
Thomas
 
FelixSwensson skrev:
...och så blir allting snott hemifrån när jag är bortrest...
Visst är det smidigt med fotosidans kameraväska?

Det är bara att gå in & kolla vad folk äger & sedan hälsa på när de är bortresta.

Nej, det är inte roligt.
 
Re: Re: 17-55DX - finns dessa i verkligheten?

marpe skrev:
Det är väl precis samma felbedömning som de gjort på D200 och 18-200 i så fall. Jag har slutat bli förvånad och insett att jag inte får leverans av allt jag beställde i början av februari förrän snön visar sig igen. Nåt är seriöst fel på det företagets bedömningar av marknader.

Måste nog ändå till viss del försvara Nikon. Enligt Thom Hogan uppskattning har deras försäljning av DSLR ökat från 300k enheter 2004 till uppskattningsvis 1500k enheter 2006, och objektiv från 1230k (2004) till 2200k (2006). Alltså 400% för kameror och 80% för objektiv på två år. Även om de hade sett detta komma är det oerhört svårt för en tillverkare av precisionsoptik och -mekanik att öka sin tillverkningstakt så snabbt och samtidigt bibehålla kvaliteten. Jag tror att Nikon är livrädda för att drabbas av kvalitetsproblem (skadar deras rykte under lång tid) och hellre väljer att inte kunna möta efterfrågan under en viss tid (missnöje som ändå glöms ganska fort).

Johannes
 
Re: Re: Re: 17-55DX - finns dessa i verkligheten?

Johannes-S skrev:
Jag tror att Nikon är livrädda för att drabbas av kvalitetsproblem (skadar deras rykte under lång tid) och hellre väljer att inte kunna möta efterfrågan under en viss tid (missnöje som ändå glöms ganska fort).

Nja, läget är väl inte annorlunda för Nikon än för andra tillverkare av högkvalitativa massproducerade varor, t ex Canon, LG, Dell eller Sony? Jag kan inte riktigt begripa varför man inte kan att anpassa tillverkningstakten efter marknadens efterfrågan. Å andra sidan kanske dyra zoomobjektiv inte är så efterfrågade annat än för en minoritet av befolkningen - vad vet jag.

Thomas
 
Re: Re: Re: Re: 17-55DX - finns dessa i verkligheten?

Tompa2003 skrev:
Nja, läget är väl inte annorlunda för Nikon än för andra tillverkare av högkvalitativa massproducerade varor, t ex Canon, LG, Dell eller Sony? Jag kan inte riktigt begripa varför man inte kan att anpassa tillverkningstakten efter marknadens efterfrågan. Å andra sidan kanske dyra zoomobjektiv inte är så efterfrågade annat än för en minoritet av befolkningen - vad vet jag.

Thomas
Jag har nog erfarenheten att just Nikon har en erkänt dålig leveransstatus, i alla fall i sverige. Något som verkar blivit mer påtagligt de senaste åren. Kan inte minnas att det varit ett större problem tidigare. Oavsett försäljningsstatistik så har jag svårt att förstå när globala företag inte lever upp till efterfrågan på sina produkter, speciellt när det sker gång på gång. Att Nikon har svårt med leveranser tycks ha blivit en jäkligt jobbig följetong.
 
Erik Schalin skrev:
Visst är det smidigt med fotosidans kameraväska?

Det är bara att gå in & kolla vad folk äger & sedan hälsa på när de är bortresta.

Nej, det är inte roligt.

Ja fotosidan ligger tydligen på top 10 hos landets pundare när det gäller att fixa snabba stålar enkelt.

Namn och adress till fina dyra kamera utrustningar, eniro bjuder på karta desutom.

Det märkliga är ju att vissa tydligen inte lär sig, trots att man blivit utsatt för inbrott så fortsätter man att skylta med prylarna.

kent.
 
Beställde ett VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED 10:e april (i år). Ringde till Nikon förra vecka och undrade när gluggen dyker upp....Svaret blev: "Det är samma fabrik som gör D200 och 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED och de har personalproblem" F-n trot och med tanke på vad produkterna kostar så kan Nikon säkert betala lönerna...
Mvh/Ove Q
 
Zoso skrev:
Ja fotosidan ligger tydligen på top 10 hos landets pundare när det gäller att fixa snabba stålar enkelt.

Namn och adress till fina dyra kamera utrustningar, eniro bjuder på karta desutom.

Det märkliga är ju att vissa tydligen inte lär sig, trots att man blivit utsatt för inbrott så fortsätter man att skylta med prylarna.

kent.

Är detta sant? Det kanske börjar bli läge att investera i en rottweiler och några elbatonger då...

:/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.