Annons

17-55DX - finns dessa i verkligheten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Garden_State skrev:
Är detta sant? Det kanske börjar bli läge att investera i en rottweiler och några elbatonger då...

:/

Ja det är sant.

Jag har själv blivit varnad av en kriminell kamrat från ungdomen som talade om för mig att fotosidans kameraväskor är en riktig guldgruva.

kent.
 
[iDet är samma fabrik som gör D200 och 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED och de har personalproblem" F-n trot och med tanke på vad produkterna kostar så kan Nikon säkert betala lönerna...
Mvh/Ove Q [/B]

Kanske problemet ligger att det inte går att få tag i DUKTIGT folk?

Det ÄR skilnad på arbetare och arbetare! Tror inte det sitter i lönerna!

Hade inga problem med att fixa min 17-55 MEN det var STORA problem med Nikon Sverige att laga saker eftersom det inte har reservdelar hemma!

my 2 cents!

--J--
 
Re: Re: Re: Re: 17-55DX - finns dessa i verkligheten?

Tompa2003 skrev:
Nja, läget är väl inte annorlunda för Nikon än för andra tillverkare av högkvalitativa massproducerade varor, t ex Canon, LG, Dell eller Sony? Jag kan inte riktigt begripa varför man inte kan att anpassa tillverkningstakten efter marknadens efterfrågan. Å andra sidan kanske dyra zoomobjektiv inte är så efterfrågade annat än för en minoritet av befolkningen - vad vet jag.
Skillnaden är att Nikon är ett litet företag jämfört med de du nämner. Canon har t ex stora resurser inom andra delar av koncernen som de kan styra över till snabbt expanderande delar av verksamheten. Och även deras leveranser har tydligen inte varit helt problemfria.

Johannes
 
Den som finns i Focus Gårda, en Kodak Imagebutik.

Focus Gårda ligger aldeles brevid Liseberg/SvenskaMässan/Brewhouse.

Det är ett köpcentrum med bla fotobutik, jag tor det finns den länk typ fotobutiken.se
 
picturethis.nu skrev:
Den som finns i Focus Gårda, en Kodak Imagebutik.

Focus Gårda ligger aldeles brevid Liseberg/SvenskaMässan/Brewhouse.

Det är ett köpcentrum med bla fotobutik, jag tor det finns den länk typ fotobutiken.se

Tack för tipset! Tyvärr hade de inte objektivet i lager och hade dessutom redan en kölista (som alla andra butiker). De var för övrigt tvåtusen kronor dyrare än SP och CP.

Thomas
 
Köpte min 17-55 ifrån HK Supplies i Hong Kong, fick den hemskickad via UPS på fem arbetsdagar från betalnings datumet. Klockrent.
 
jsjoholm skrev:
Köpte min 17-55 ifrån HK Supplies i Hong Kong, fick den hemskickad via UPS på fem arbetsdagar från betalnings datumet. Klockrent.

Nä, inte ens de hade den.

Marknaden tycks vara i stort sett rensopad från 17-55DX. En del webbutiker påstår att de har cirka en veckas leveranstid (t ex YFO), men vid förfrågan kryper det fram att de väntar på leverans från Nikon med högst osäker leveranstid.

Det är bara att vackert stå kvar i kö hos Scandinavian Photo och avundas er som har denna glugg. Hoppas att det är värt väntetiden!

Hälsningar
Thomas
 
Tompa2003 skrev:
Tack för tipset! Tyvärr hade de inte objektivet i lager och hade dessutom redan en kölista (som alla andra butiker). De var för övrigt tvåtusen kronor dyrare än SP och CP.

Thomas
Kolla av med Swefo i Umeå. De hade till min stora förvåning två ex av 105 2,8 afs vr, när jag ringde idag. Knep en själv för 8325 kr, bra pris. Swefo är en seriös butik med konkurrenskraftiga priser som ofta går att dribbla lite med.
 
Tompa2003 skrev:
Tack för tipset, men jag skulle personligen aldrig köpa en så pass dyr pryl på ebay. Det är alldeles för många skojare och lurendrejare där för min smak.

Thomas

För mig var det väl mer komiskt att du sa att HK Supplies (etefore) inte hade dom när Hans Norin kunde hitta dom.

emellertid så har HK Supplies varit väldigt bra mot mig, förutom då att dom vill använda UPS vilket betyder att man nästan med garanti kommer att åka på tull och moms på tullen även ifall dom deklarerar den som gåva/present("gift").
 
Verkar omöjligt, nikon verkar tyvärr ha problem att hänga med, långt från lansering till tillgänglighet.

Övrigt,
tredjeparts alternativ, pirat är när man gör en kopia av någons produkt och låtsas att det är orginalet man säljer.

/Henrik
 
jsjoholm skrev:
För mig var det väl mer komiskt att du sa att HK Supplies (etefore) inte hade dom när Hans Norin kunde hitta dom.

Hm, nu missade jag säkert något, men jag förstår inte riktigt vad som är komiskt med detta. Jag kollade HK Supplies igen alldeles nyss och jag kunde fortfarande inte hitta 17-55, hur jag än letade, varken bland Nikon Zoom Lenses eller vid fritextsökning.

Johan, jag tvivlar inte en sekund på att det går att göra en bra affär vid privatimport, frågan är bara hur garantin gäller i Sverige.

Hur som helst, jag fick svar ifrån Fotohörnan Swefo i Umeå angående min förfrågan och de svarade att de förväntade sig att få en leverans inom någon vecka. Det vore kul om det kunde lossna till semestern!

Thomas
 
io-waiter skrev:
tredjeparts alternativ, pirat är när man gör en kopia av någons produkt och låtsas att det är orginalet man säljer.

Hej,

Givetvis har du helt rätt! Jag formulerade mig bara fel, och menade inte att låta nedvärderande mot varken Sigma, Tokina, Tamron eller några andra tredjepartstillverkare.

Thomas
 
Hi folks

Garantin är inget problem rörande objektiv om gluggen bara säljs med garanti!! HK Supplies priser brukar vanligtvis vara utan garanti eller rättare sagt garantin gäller bara i HongKong. Jag köpte ett 70-200 av HK supplies och sparade ca 8000 kronor på affären inklusive alla tull, fraktkostnader etc. Räknade kallt med att för denna summa kan jag reparera gluggen ett par gånger. Nu har det inte behövts. Gluggen har fungerat helt perfekt.

Läste en artikel i någon fototidning nyligen där en representant för Nikon sa att om du har köpt en glugg med Nikons världsgaranti är det verkligen en världsgaranti. Digitalkamerorna däremot är bara garanterade inom ett visst geografiskt område tex EU eller USA.

Du kan läsa mer om detta på Nikons hemsida

Mankan

UPPDATERING!!!!

Nikon har ändrat villkoren på sin hemsida. Enligt villkoren gäller bara garantin i Sverige bara för produkter inköpta inom EU!!!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.