Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-55 vs 35-70

Produkter
(logga in för att koppla)

raderat13

Medlem
Beställde just en glugg från Kameradoktorn.

AF-S DX 17-55mm f/2.8G - Men kom så här i efterhand på att jag kanske skulle ha tagit ett AF Nikkor 35-70 f/2.8D istället. Jag har ju redan ett vidvinkel "AF Nikkor 14 f/2.8D"

Är det någon som har någon erfarenhet av ovanstående objektiv - bra eller dåligt?

/ Hasse
 
Jag har provat två stycken 35-70 2,8, och den hänger inte med skärpemässigt på full öppning till D2x.
17-55 bättre i det fallet. Vet ej hur resultatet blir med D70 eller D50.
Men det skiljer ju bra mycket i pris också.

/Leif
 
Vad sägs om ett AFS28-70/2,8D?
Det skulle väl komlettera din vidvinkel på ett bra sätt.
/Erik
 
AF-S Nikkor 28-70 2,8 är den skarpaste normalzoom jag använt, och färgerna var super. Ett kanonobjektiv tyckte jag, men dyrt. Enda nackdelen för min del var storleken, därför gick jag över på fasta.
Ångra faktiskt lite att jag sålde det.

/Leif
 
Du jag hade också problem med mitt gamla 35 - 70 när jag satt det på D2X... Dp D1X funkadew det däremot betydligt bättre. Hmm ja angående priset så kan jag ju inte annat än att hälla med, men va f... har man lagt närmare 200 000 på övriga utrustningen så tyckte jag att det varken gjorde till eller från, men visst svider det riktïgt i plånboken.

Tack för dina råd.

/ Hasse

leffep skrev:
AF-S Nikkor 28-70 2,8 är den skarpaste normalzoom jag använt, och färgerna var super. Ett kanonobjektiv tyckte jag, men dyrt. Enda nackdelen för min del var storleken, därför gick jag över på fasta.
Ångra faktiskt lite att jag sålde det.

/Leif
 
Teamnegativ skrev:
Du jag hade också problem med mitt gamla 35 - 70 när jag satt det på D2X... Dp D1X funkadew det däremot betydligt bättre. Hmm ja angående priset så kan jag ju inte annat än att hälla med, men va f... har man lagt närmare 200 000 på övriga utrustningen så tyckte jag att det varken gjorde till eller från, men visst svider det riktïgt i plånboken.

Tack för dina råd.

/ Hasse

Ha ha! Du har rätt Hasse!
När man ändå har bränt så mycket på grejorna förut, så varför snåla.
Och beträffande 35-70 på andra kamerahus, så stämmer det att den funkade bra på D100:an jag hade förut. Men efter att jag köpte D2x, så dök det upp många försämringar på flera "budgetgluggar" jag hade. Så det var bara att byta ut dom, och då blev det bra.

/Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.