Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
17-55/2,8IS eller 24-70/2,8 L ?
- Trådstartare Trek79
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Canons 24-70 hade jag undvikit. Det har kända kvalitétsproblem, typ att det kan ramla isär.
17 mm hade för mig varit ett betydligt trevligare alternativ än 24 mm.
herodes
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Canons 24-70 hade jag undvikit. Det har kända kvalitétsproblem, typ att det kan ramla isär.
Hej!
Måste säga att jag aldrig hört talas om att 24-70 kan "ramla isär". Har ägt ett sådant och det presterade mycket bra.
/jan
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jodå
Jag vet en som bara kom ut ur butiken och sedan fick alla delarna i handen. Lyckligt att inte garantin gått ut...
Optiskt är det canon... kanon.
Men mitt val hade ändå blivit 17mm, pga brännvidden.
Jag vet en som bara kom ut ur butiken och sedan fick alla delarna i handen. Lyckligt att inte garantin gått ut...
Optiskt är det canon... kanon.
Men mitt val hade ändå blivit 17mm, pga brännvidden.
lagus
Aktiv medlem
På mitt 24-70 lossnade hela frontringen som håller fast motljusskyddet. Tydligen hade stifften som håller ringen på plats ramlat in i optiken.. 2300kr senare är det som nytt Men mitt ex är väl använt, så det kan säkert hända andra gluggar också efter en tids användande (17-55 IS tex)
fn76
Aktiv medlem
Trek79 skrev:
Vad finns det för L-glugg som motsvarar 17-55 till min kamera (400d)?
Det finns inte riktigt. Närmst kan vara 17-40 4L. Sämre tele, utan IS och största bländaröppning 4.0.
Annars är det 16-35 2.8L. Ännu sämre tele, något bättre vidvinkel, ingen IS, samma bländaröppning.
Bokeh
Aktiv medlem
Jordi skrev:
Du vill ha L, men 400d är inte speciellt "L".
Vad har det för betydelse ?
/kent
Palletheking
Aktiv medlem
I så fall tycker jag du skall satsa på 24-70. Det finns vissa kvalitetsproblem med den gluggen, men ett bra ex är verkligen en bra optik. Jag har en själv och den är super. Om du har tankar på att uppgradera huset till ex en 1D så verkar det onödigt att titta på ef-s optik. 17-40 är en bra glugg med sjysst vidvinkel även på 1,6X sensor men aningens ljussvagt. Storebror är rätt dyr och kräver i mitt tycke ett gediget intresse, alternativt att man tar uppdrag. 24-70 är en bra allround-optik och skaffar du dig ett hus med FF / 1,3X sensor i framtiden så blir den ännu mer passande.Trek79 skrev:
Jag vill ha "L" för att jag kanske nån gång i framtiden vill köpa mig en bättre kamera.
Ola_H
Aktiv medlem
Oavsett eventuell skillnad i optisk kvalitet så tror jag du får mest nytta av den brännvidd som 17-55 ger på din kamera. Jag hade 24-70 på en "1.6:a" och den funkade OK, men när jag bytte till större format på sensorn (1.3x) så försttod jag vad jag missat. Givetvis beror sådana här övervägande på vad du fotograferar, men rent "allroundmässigt" tror jag alltså 17-55 blir bättre.
Om du senare uppgraderar hus så kan du då sälja 17-55:an och fundera på vilken brännvidd som kommer passa på ditt nya hus.
Om du senare uppgraderar hus så kan du då sälja 17-55:an och fundera på vilken brännvidd som kommer passa på ditt nya hus.
Rogerber
Aktiv medlem
Trek79 skrev:
Jag vill ha "L" för att jag kanske nån gång i framtiden vill köpa mig en bättre kamera.
400D är ypperlig för alla objektiv. Gluggen är vikitigast hur man än vänder och vrider. Tänk inte i termerna att din inte duger. Jag har en 350D och den kan ta underbara bilder om man inte opressar den för hårt.
sundis73
Aktiv medlem
Trek79 skrev:
Det blev en 24-70mm
Grattis till ett bra köp!
Du lär inte bli besviken.