Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-40 f/4L ett bra inköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har budget för en 17-40 så köp den. Optiskt är den mycket skarp. Jag har sv/v 24x30 kopior tagna med EOS 3, 17-40 och tmx100. Skärpan är otroligt fin redan på f/4. Motljusegenskaperna och byggkvaliten klår det mesta också.

Enda nackdelen är tyngden och storleken. Ofta tar jag med mig EF28/2.8 istället om det inte är säkert att vidvinkel kommer behövas.

Jag upplever också att skärpan är bra redan vid f/4. Min erfarenhet är att många 2,8:eek:r måste bländas ner för att dom inte skall vara mjuka i skärpan.

Men visst finns det också nackdelar. Det är tungt, rätt dyrt och har ett åbäke till motljusskydd...

/john

Jonne och John, ni får tänka på att när gluggen används på en 24x36-kamera så "blir" detaljupplösningen högre i förhållande till bildstorleken. Ju mindre sensor, desto bättre måste förstås skärpan vara om man ska kika på bilden vid samma utskriftsstorlek.
Om vi har ett visst mått av skärpa (linjer/mm eller liknande) på filmplanet så ger givetvis en större filmruta också en högre upplösning i den färdiga bilden.
Vad jag vill säga med detta är att bara för att 17-40 ger bra skärpa med en FF-kamera så behöver man inte uppleva detta med en APS-C-kamera, eftersom man då gör en större relativ förstoring. Dessutom måste man ta i beaktande att en vidvinkelzoom inte används på samma sätt som en normalzoom, vilket den blir på en APS-C-kamera.

Alternate skrev:
(förutsatt att jag får min 18-55:a såld för 500 kr)

På den punkten kan jag bara säga att du nog kan skatta dig lycklig om du får 18-55:an såld. Det är nog ingen enkel match. De som inte har en 18-55:a har valt bort den när de köpte sin DSLR.

Angående 17-40 så är det ett jättebra objektiv i min mening. Håll det på f5.6 - f8 när du kan och slutresultatet blir superskarpt. Men inte heller på f4 har jag reagerat på någon kvalitetsförlust (om man inte går högt upp i hörnen och analyserar i PS på 200% vilket en del tycker är viktigt).

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar