Danlo skrev:
Ett zoomobjektiv är alltid en komprimiss med både skärpa och kvalité..
Och det, mina damer och herrar är F A K T A.
Niklas har redan svarat, och det är faktiskt inte nödvändigtvis fakta. Men du har rätt i att de allra bästa resultaten kan fås med fasta objektiv, men då snackar vi inte vilka objektiv som helst. Man ska akta sig noga för att tro att en glugg är bättre bara för att den är fast. Det finns otaliga exempel på nya zoomar som är riktigt bra och ibland bättre än erkänt bra fasta gluggar. Men även tvärtom förstås.
Angående meningen med fasta gluggar så tycker jag att det finns trenne intressanta aspekter:
1: Möjlighet till större ljusstyrka. F/2,8 skulle inte locka mig till att köpa en 24:a direkt, eftersom det finns fina zoomar till ungefär samma pris som har samma ljusstyrka. Däremot kan man ju kika på gluggar med f/2 eller ännu ljusstarkare.
Vid längre brännvidder är förstås f/2,8 att betrakta som ganska bra jämfört med en zoom, om man inte vill punga ut ofantliga summor.
2: Mått och vikt. De fasta gluggarna är ofta mycket kompakta och lätta jämfört med zoomar av samma ljusstyrka.
3: Den kreativa begränsningen. Det är faktiskt inte alls dumt att inte kunna välja brännvidd hur som helst. Man anstränger sig lite mer, och tänker
bild på ett annat sätt tycker jag. Fotograferingen blir både svårare och lättare, beroende på hur man ser det, men det är i alla fall ganska befriande att knalla ut med EN brännvidd utan att kunna byta. Passar det inte för motivet så byter man motiv eller tvingar sig att se motivet på ett annat sätt
PGHO skrev:
Jag höll endast (något sarkastiskt) med när du sågade de tankebanor som jag framlade i mitt första inlägg. Det innebär inte att jag själv förhåller mig på detta vis till planerade objektivinköp men jag vet att det är relativt vanligt förekommande, varför mitt försök att utröna om detta även förelåg i det aktuella fallet skulle kunnat ge underlag för mer korrekta rekommendationer.
Hehe, det är klart att man ska ha det i åtanke;-) Jag ville bara ge en tankeställare till hur lite pengar det faktiskt rör sig om jämfört med resten av uppgraderingskostnaden. Det är väl tråkigt att köpa "fel" objektiv för att det ska passa på en kamera man ännu inte har.