Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-40 4L eller Tamron 17-50 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM passar utmärkt på en 40D. Det är inte störe eller tyngre än exempelvis EF 24-105 mm f/4L IS USM.

ISO 100 och fotograferar man bilar som rör sig vill jag ha ungefär 1/80 - 1/160 S i exponering OCH vill ha F4 för att plocka fram bilen ur bakgrunden så går det likssom inte längre utan ND-filter.
Hur tänkte du här? Om du tar på de slutartiderna lär du väl panorera? Då blir ju bakgrunden suddig oavsett vilken bländare du har.
 
Har fått mitt Sigma och testat det mot canon 18-55is på bländare där jag vet att 18-55 is är skarpt.

18 f5.6 identisk skärpa men Sigma har trevligare färger.
35 f5.6 Sigma skarpare men det är hårfint och sigma har fortfarande trevligare färger.
50 f8 identisk skärpa men Sigmas trevligare färger och mer kontrast ger en klarare bild.

Detta är ok då mitt 18-55is är riktigt skarpt....

Sigmat låter mycke men focuserar ganska fort,även när det är ganska mörkt.
Ett trevligt objektiv som jag nog kommer bli nöjd med är mitt första intryck.

/Sverker
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.