Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
17-40/4 L eller 70-200/4 L?
- Trådstartare Robbinb
- Start datum
Rapidhour
Aktiv medlem
Jag köpte mitt 17-40 begagnat på blocket för ett år sen för 3500 kr, i jättefint skick, priserna har nog trillat upp lite sen dess, men knappast mot sextusen, möjligen femtusen, om det ska vara rim och reson. Men men, efterfrågan styr ju
Idag verkar beg Canon objektiv ligga på runt 2/3 av dagens nypris överlag. Vilket jag tycker är ganska rimligt om grejerna är i fint skick, får man dessutom filter(500 med så...
Jag har t.ex sålt dessa 3 objektiv i år:
EF-S 17-55 för 7 000:-,
EF 24-105 för 8 500:-,
EF-S 10-22 för 6000:-.
Vilket innebär just ca 2/3 av nypris.
Alla var givetvis i mkt fint skick.
StefanSS
Aktiv medlem
Välj telezoomen!
Hej!
Jag har provat sigmas 18-200 på min canon 2D och jag tyckte vidvinkelomfånget var förvånandsvärt skarpt medans teleomfånget verkligen inte var bra. Med den erfarenheten i åtanke skulle jag rekommendera att du börjar med 70-200 zoomen då du får maximal bildkvalite över omfånget vidvinkel till tele.
Jag hade kört sigman i området 18 - 50 där den uppför sig bäst och sedan satt på canonzoomen när det var dags för telebilder, för att krama ur det mesta ur bilderna.
Själv har jag EOS 20D med Sigma 18 - 50/2.8 och canons 70-200/4 L och det är en toppenkombination!!
Lycka till!
Stefan
Hej!
Jag har provat sigmas 18-200 på min canon 2D och jag tyckte vidvinkelomfånget var förvånandsvärt skarpt medans teleomfånget verkligen inte var bra. Med den erfarenheten i åtanke skulle jag rekommendera att du börjar med 70-200 zoomen då du får maximal bildkvalite över omfånget vidvinkel till tele.
Jag hade kört sigman i området 18 - 50 där den uppför sig bäst och sedan satt på canonzoomen när det var dags för telebilder, för att krama ur det mesta ur bilderna.
Själv har jag EOS 20D med Sigma 18 - 50/2.8 och canons 70-200/4 L och det är en toppenkombination!!
Lycka till!
Stefan
paco
Aktiv medlem
Men nu till den stora frågan, Vilken ska jag välja först? jag vet att det är svårt för er att besvara. Det beror ju mycket på vad man tar för bilder, men jag har inte hittat min "nisch" än och exprementerar mycket...
snälla hjälp mig..
MVH//Robbin
Det kan vara vettigt att äga iaf ett objektiv som har bra ljusstyrka. Det du har nu kräver rejält med ljus för att kunna bländas ner lite.
Kanske kolla på en EF35/2, Sigma 30/1,4 eller liknande. Canons EF50/1,8 II är ett givet köp. Det blir som en ljusstark 80mm på din 40D. Jag hade köpt en ljusstark "normal", alltså nåt som motsvarar runt 50mm på din kamera och sen 70-200.