Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Prisvärt 70-300 objektiv för Nikon d7200
- Trådstartare Skåne1
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Jag föreslår Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR.
Det är lite dyrare än ovanstående, men jag tror att det är mer prisvärt.
Det är lite dyrare än ovanstående, men jag tror att det är mer prisvärt.
eskil23
Aktiv medlem
Det har debatterats lite nu och då vilket som är bäst av Nikons eller Tamrons 70-300, men inte ens i labbmiljö går det att hitta några större optiska skillnader. Möjligen att Nikons objektiv är lite skarpare precis i mitten medan Tamrons behåller mittenskärpan lite längre ut mot kanterna.
Nikon har nyligen släppt ett nytt 70-300 som heter AF-P i stället för AF-S. Det är skarpare och snabbare, men det har inga knappar för att stänga av AF eller VR.
Nikon har nyligen släppt ett nytt 70-300 som heter AF-P i stället för AF-S. Det är skarpare och snabbare, men det har inga knappar för att stänga av AF eller VR.
PMD
Aktiv medlem
Om du med snabbare menar ljusstarkare så stämmer det inte. Det är tvärtom ljussvagare i teleänden, även om det är ganska liten skillnad.
Är det AF:en du syftar på?
Nikkor AF-P 70-300 är billigare än AF-S-versionen, men är ett rent DX-objektiv. TS har en DX-kamera så det går alldeles utmärkt bra, men om han har planer på en FX-kamera i framtiden så blir det mindre bra.
För DX är nog AF-P-objektivet ett av de mest prisvärda, skulle jag tro.
Skåne1
Aktiv medlem
Vilket menar du ?Om du med snabbare menar ljusstarkare så stämmer det inte. Det är tvärtom ljussvagare i teleänden, även om det är ganska liten skillnad.
Är det AF:en du syftar på?
Nikkor AF-P 70-300 är billigare än AF-S-versionen, men är ett rent DX-objektiv. TS har en DX-kamera så det går alldeles utmärkt bra, men om han har planer på en FX-kamera i framtiden så blir det mindre bra.
För DX är nog AF-P-objektivet ett av de mest prisvärda, skulle jag tro.
pdahlen
Aktiv medlem
Han menar säkert AF. Den nya pulsmotorn ska ge snabbare o tystare AF iaf i live view och för filmning. Inte helt klart vad som händer i vanligt fotoläge. Den jämförs med Canons STM motorer.
Om de nu skulle vara snabbare och bättre så är det ju lite konstigt att de introduceras i instegssegmentet.
Det är visst också bara några D3xxx och D5xxx som supportar dessa objektiv just nu med tanke på att de saknar omkoppling AF o Bildstabilisering.
Vet inte hur den fungerar med manuell justering i AF läge, det är irriterande att för vissa Nikonobjektiv så måste man sätta den i MF läge för att kunna finjustera, men eftersom den inte har någon omkopplare så kanske detta fungerar
Hade själv AF-S 70-300 VR från Nikon i ett antal år, skulle nog satsa på ett begagnat sådant. Tamrons motsvarighet ska vara minst lika skarp men med en sämre precision i AF jämfört med nikons.
Om de nu skulle vara snabbare och bättre så är det ju lite konstigt att de introduceras i instegssegmentet.
Det är visst också bara några D3xxx och D5xxx som supportar dessa objektiv just nu med tanke på att de saknar omkoppling AF o Bildstabilisering.
Vet inte hur den fungerar med manuell justering i AF läge, det är irriterande att för vissa Nikonobjektiv så måste man sätta den i MF läge för att kunna finjustera, men eftersom den inte har någon omkopplare så kanske detta fungerar
Hade själv AF-S 70-300 VR från Nikon i ett antal år, skulle nog satsa på ett begagnat sådant. Tamrons motsvarighet ska vara minst lika skarp men med en sämre precision i AF jämfört med nikons.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Här är en jämförelse av de tre objektiv som nämnts i tråden.
AF-P-objektivet är ordentligt lättare än de andra två, och eftersom det är ett dedicerat DX-objektiv så har nog Johan rätt i att det är skarpare, dvs på DX. På FX är det inte säkert att det är skarpare än de övriga två.
Jag skulle antagligen välja AF-P-objektivet om jag hade en Nikon DX-kamera.
AF-P-objektivet är ordentligt lättare än de andra två, och eftersom det är ett dedicerat DX-objektiv så har nog Johan rätt i att det är skarpare, dvs på DX. På FX är det inte säkert att det är skarpare än de övriga två.
Skåne1
Aktiv medlem
Här är en jämförelse av de tre objektiv som nämnts i tråden.
vad betyder att det är steg motor ?
Skåne1
Aktiv medlem
vad betyder att det är steg motor ?
Vad är det som tilltalar med just de objektivet?
pdahlen
Aktiv medlem
Stegmotor, gissar att den tar ett steg per puls den får, skulle vara snabbare än vanliga motorer och tystare därför bättre för filmning
Men det ser ut som att man inte kan ställa manuell fokus i AF läge. Jag läste också att det var bara de senaste modellerna D3xxx o D5xxx som supportar dessa P objektiv och det efter mjukvaruuppdatering. Så jag skulle verkligen testa detta på en D7xxx innan köp.
vad ska du använda objektivet till, om det är fåglar så kanske det är lika bra att köpa ett 150-600 med en gång. Jag gick från 70-300 och har nu ett sådant med min D7200
Men det ser ut som att man inte kan ställa manuell fokus i AF läge. Jag läste också att det var bara de senaste modellerna D3xxx o D5xxx som supportar dessa P objektiv och det efter mjukvaruuppdatering. Så jag skulle verkligen testa detta på en D7xxx innan köp.
vad ska du använda objektivet till, om det är fåglar så kanske det är lika bra att köpa ett 150-600 med en gång. Jag gick från 70-300 och har nu ett sådant med min D7200
Skåne1
Aktiv medlem
Stegmotor, gissar att den tar ett steg per puls den får, skulle vara snabbare än vanliga motorer och tystare därför bättre för filmning
Ska mestadels använda det till sport.
pdahlen
Aktiv medlem
Då är det bra med snabb AF, jag vet inte så mycket om de nya P mer än det jag läst att man nog ska testa hur den är mot sin kamera. Kanske kan du testa ett sådant på ScandinavienPhoto i Malmö? Har inte provat att testa i Malmö men i Göteborg så har det gått fint att låna ett objektiv en 15 minuter för att köra lite jämförande tester., kan du kanske testa båda. Tycker nog att det gamla beprövade AF-S 70-300 från Nikon som man nog kan få begagnat för en 3000:- är ett säkert kort. Hur AF-P objektivet är i jämförelse, har jag svårt att bedömma, dock gillar jag inte att man inte kan justera fokus manuellt i AF läge
Skåne1
Aktiv medlem
Kolla också hur bra det fungerar med en D7200. Det flyter runt lite olika uppgifter på nätet om vilka kameror det fungerar med.
ja de är tyvärr inte helt lätt att bara testa av den snabbt. Det är vardags miljö man vill veta hur den fungerar
PMD
Aktiv medlem
ja de är tyvärr inte helt lätt att bara testa av den snabbt. Det är vardags miljö man vill veta hur den fungerar
Det lär märkas rätt snabbt om inte autofokusen fungerar eller om VR inte fungerar. Det är dessa två funktioner som är inkompatibla med en del (äldre) kamerahus.
Skåne1
Aktiv medlem
Det lär märkas rätt snabbt om inte autofokusen fungerar eller om VR inte fungerar. Det är dessa två funktioner som är inkompatibla med en del (äldre) kamerahus.
Aha men de lär ju säljarna veta om dom gör
A I Nikolis
Aktiv medlem
Då är det Tamron VC USD som gäller för dig Jag har provat både det och Nikon 70-300 och funnit att Tamron faktiskt har snabbare fokus, även så vid följande fokus. Tamron är inte bara prisvärt, det är genuint bättre än Nikons egna.
Skåne1
Aktiv medlem
Då är det Tamron VC USD som gäller för dig Jag har provat både det och Nikon 70-300 och funnit att Tamron faktiskt har snabbare fokus, även så vid följande fokus. Tamron är inte bara prisvärt, det är genuint bättre än Nikons egna.
Jag har idag tamron 18-270 f 3.5 - 6.3 di II vc
Får jag märkbart bättre bilder med rekommenderade objektiv ovan ?
pdahlen
Aktiv medlem
Jag har idag tamron 18-270 f 3.5 - 6.3 di II vc
Får jag märkbart bättre bilder med rekommenderade objektiv ovan ?
Det är ju vad man menar med märkbart, men en superzoom blir ju aldrig riktigt bra, det är ju en kompromiss över ett stort område och tappar säkert i den längre delen
Men som jag skrev tidigare, jag har haft med mig mitt objektiv o kamera till SP (iaf i Göteborg) och de har lånat ut ett objektiv en 15 minuter för att testa på fågel. Nu är det kanske lättare i Göreborg som ligger vid Mölndalsån än SP i Malmö i stan. Men skärpa kan man testa inne i en butik, sådana tester har jag gjort på tex MediaMarkt, så det finns kanske någon butik i närheten?
Man tar sina bilder fotograferar samma motiv och håller reda på vilket objektiv det är, så går man hem och studerar detta i lugn o ro. Detta har jag gjort vid flera inköp