Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
16:9 konvertering vid export?
- Trådstartare canon11
- Start datum
MagnusKlingenberg
Aktiv medlem
Antar att det är lightroom du använder eftersom du säger export. Då finns ett tips att använda print module istället. Där kan du ställa in export till jpg samt hur bilderna skall skalas/beskäras. Sätt en fix storlek i 16:9 och be lightroom fylla ut bilden.
På varje bild kan du även enkelt flytta runt den så du gillar beskärningen
På varje bild kan du även enkelt flytta runt den så du gillar beskärningen
AFJ
Aktiv medlem
Vissa bilder exporterar jag för visning på TV och då vill jag att de får 16:9 format, men jag har inte lyckats göra detta under "Export". Har testat alla varianter (tror jag) att "anpassa storlek på bild" utan att lyckas.
Något bra tips?
Jag antar också att du kör Lightroom.
Här är en annan variant.
I Library-modulen, markera de bilder som du vill exportera.
Skapa en ny collection (menyval, libarry-new collection)
Namnge och kryssa i inlcude selected photos och make new virtual copies
Klicka create
Byt till Develop
Beskär den första bilden till 16:9
Markera alla bilderna i stripen (Edit-select all)
Klicka på "Sync" markera bort allt, markera Aspect ratio under Crop och välj synchronize.
Förhoppningsvis blir beskärningen vad du vill ha, om inte gå igenom enskilda foton och justera.
Markera alla och exportera.
Fast print-alternativet kanske är bättre?
canon11
Aktiv medlem
Jepp, jag kör LR.
Tack Anders och Magnus för tipsen.
Att skapa en 16:9 collection är förstås ett alternativ, men jag hade hoppats undvika detta då jag måste göra dubbla kataloger för alla som jag vill visa på TVn.
Print modulen kanske är ett alternativ. Har dock inte blivit riktigt vän med den, men ska göra ett försök och se om det är enklare eller svårare än dubbla collections.
- Anders
Tack Anders och Magnus för tipsen.
Att skapa en 16:9 collection är förstås ett alternativ, men jag hade hoppats undvika detta då jag måste göra dubbla kataloger för alla som jag vill visa på TVn.
Print modulen kanske är ett alternativ. Har dock inte blivit riktigt vän med den, men ska göra ett försök och se om det är enklare eller svårare än dubbla collections.
- Anders
ErlandH
Aktiv medlem
Om du alltså vill ha en helt automatisk process och inte bryr dig om hur bilderna blir beskurna (vilket det låter som i din fråga) kan du låta tv-n skala upp bilden så att den fyller hela skärmens bredd.Vissa bilder exporterar jag för visning på TV och då vill jag att de får 16:9 format, men jag har inte lyckats göra detta under "Export". Har testat alla varianter (tror jag) att "anpassa storlek på bild" utan att lyckas.
Rommel
Avslutat medlemskap
Man måste inte utnyttja hela tevens bredd!
Det är för mig störigare att visa en bild jag komponerat med omsorg som "måste" visas på en TV med delar som inte kommer med än att ha svarta kanter på sidorna.
Det var lika störigt igår när jag komopnerat en gruppbild exakt och sen skulle det monteras in i en ram med andra proportioner. Vissa personer blev kapade!
/Stefan
Det är för mig störigare att visa en bild jag komponerat med omsorg som "måste" visas på en TV med delar som inte kommer med än att ha svarta kanter på sidorna.
Det var lika störigt igår när jag komopnerat en gruppbild exakt och sen skulle det monteras in i en ram med andra proportioner. Vissa personer blev kapade!
/Stefan
canon11
Aktiv medlem
Om du alltså vill ha en helt automatisk process och inte bryr dig om hur bilderna blir beskurna (vilket det låter som i din fråga) kan du låta tv-n skala upp bilden så att den fyller hela skärmens bredd.
Det har jag inte testat men det kanske går. Har en Panasonic Viera TX-P42G20E.
-Anders
cls
Aktiv medlem
Hej, jag har också kladdat en del med virtuella 16:9-kopior som föreslagits ovan. Som också påpekats ovan är det inte nödvändigt att använda varenda pixel på TV:n för bildvisning. Nuförtiden exporterar jag helt simpelt till 1620×1080. Det är mycket enklare och duger gott för att visa bilder för familj & vänner.
canon11
Aktiv medlem
Man måste inte utnyttja hela tevens bredd!
/Stefan
Hade kanterna varit svarta hade jag heller inte haft så stora problem med det, men på min TV är de gråa och det ser inget vidare ut.
ErlandH
Aktiv medlem
Då behöver du nog ställa in tv-ns bild. Det är ju en utmärkt tv-apparat du har.... på min TV är de gråa och det ser inget vidare ut.
cls
Aktiv medlem
Så du menar att det funkar att fylla hela TV rutan, genom att anpassa storleken på bilden till 1620×1080 pixlar vi export?
Nä, jag accepterar alltså att det blir 150 svarta pixlar på var sida om bilden. Jag har aldrig tänkt på om bakgrundsfärgen vid bildvisning är valbar på min TV eftersom svart är OK för mig. Om du har grå bakgrund som du inte gillar så kanske det går att byta bakgrundsfärg?